Az egész szakma szárnyalt tavaly, a kérdés azonban igazából az, hogy az idén mi várható, mennyire érződik majd a cégek kommunikációjában a recesszió – állítják a Next9 vezetői. Győri Krisztinával és Híves Beátával beszélgettünk arról is, gondolták-e öt évvel ezelőtt, a cég alapításakor, hogy ilyen kihívásokkal teli időszak lesz az indulás, hogy milyen volt Ronaldinhóval eseményt szervezni, mennyire fontos tudni, hogyan ver az újságíró szíve, és elárulták azt is: bizony a nemzetközi terjeszkedés is ott van a jövőbeni terveik között.
(fotón balra Híves Beáta, jobbra Győri Krisztina)
- Ötéves lett a cég. Minden úgy alakult, ahogy anno elképzeltétek?
- Győri Krisztina: Nagyon izgalmas időszaka volt ez az életünknek, de azt álmunkban sem gondoltuk volna, hogy öt év elteltével az ország egyik legfiatalabb ügynökségeként az Apex PR-toplista negyedik helyéig jutunk. Öt esztendővel ezelőtt a semmiből kezdtük el építeni a Next9-t, emlékszem, egy papírlapon vázoltuk fel a cég vízióját. Egyáltalán nem gondolkodtunk ilyen távlatokban akkor, talán az első egy-két évet láttuk, vagy azt is inkább csak szerettük volna látni. Stratégiaalkotásra, PR- és storytellingalapokra építettünk, azt tudtuk, hogy Beával sokat tudunk dolgozni, és szerencsére az első perctől kezdve olyan emberek csatlakoztak hozzánk, akikkel mi is nagyon szerettünk volna együtt dolgozni. Ennek köszönhető az a kiváló szakmai színvonal és inspiráló emberi közösség, amit a Next9 jelent. Még most visszagondolva is elképesztő, hogy milyen sok támogatást, bátorítást és lehetőséget kaptunk, nagyon sokat köszönhetünk az akkori és későbbi ügyfeleinknek, újságíróknak, szakmai partnereknek, hogy a barátainkról már ne is beszéljünk.
- Híves Beáta: Egyébként sose hittük volna, hogy egyszerre lesz ilyen sikeres és ilyen kihívásokkal teli időszak az első öt évünk, amit szinte pontosan kettészeltek a társadalmi krízisek. Az alakulásunk első két éve békeidőben telt, azóta viszont a járvány, majd az orosz–ukrán háború következtében létrejött gazdasági válság miatt folyamatos krízisben, „háborús” helyzetben éltünk mindenki máshoz hasonlóan mi is, és ennek még nincs is vége. Rengeteg nagy élményünk is kötődik ehhez az öt évhez, csak hogy néhányat említsünk: Ronaldinhóval és Cafuval szerveztünk teqballvébét, Sebastian Vettel utolsó Magyar Nagydíján az Aston Martin versenyautóját mutattuk be a Nyugati téren a Peronival, az elmúlt évtizedek legnagyobb élelmiszeripari beruházását jelentettük be a Nestlével, akiknek egyébként azt is köszönjük, hogy szinte már bérletünk van a diósgyőri csokigyárba. Nagy megtiszteltetés volt az is, hogy Árvai Péter a Next9 segítségét kérte élete egyik legfontosabb pillanata, a Prezi éléről való visszavonulása bejelentésekor, és arra is nagyon büszkék vagyunk, hogy a korábbi budapesti brit nagykövet, Iain Lindsay is köszöntött minket egy interjúban.
- Az árbevételt 2021-ben dupláztátok 2020-hoz képest. Tavaly is lehetett ekkorát nőni vagy véget ért a kánaán?
- H. B.: Nagyon sikeres évet zártunk 2022-ben, sikerült túlszárnyalni az előző év eredményének kétszeresét is. De nem csak ránk volt jellemző ez a sikeresség, úgy tapasztaltuk, hogy az egész szakma szárnyalt tavaly. A kérdés azonban igazából az, hogy az idén mi várható, mennyire érződik majd a cégek kommunikációjában a recesszió. A siker egyébként nagyrészt annak köszönhető, hogy beérett az üzletpolitikánk: az volt a célunk, hogy kiegyensúlyozott ügyfélportfóliót építsünk, ahol a stabil nagyvállalatok és a kisvállalati vagy startupcégek egyaránt jelen vannak, és van lehetőségünk elvállalni értékteremtő, akár néhány pro bono projektet is.
- Ennyire nagy szükség van most jó PR-cégekre? Kérdezhetném úgy is: lehet, hogy megnőtt a PR szerepe, súlya az ügyfeleknél?
- Gy. K.: Nem a PR szerepe nőtt meg, hiszen ez egy eszköz, hanem általában a kommunikációé. Az ügyfelek tudják, hogy tőlünk jó, az üzleti érdekeket is szem előtt tartó stratégiát kaphatnak, és ennek megvalósítását nem mindegy, hogy kire bízzák. Legyen szó külső vagy belső kommunikációról, employer brandingről, írott vagy vizuális contentről, digitális kommunikációról, mindenben igyekszünk folyamatosan a legmagasabb színvonalon teljesíteni.
- Ráadásul közben díjakat is nyertetek. Teljes a siker, vagy még van bőven ambíció?
- H. B.: Nagy ambíciónk hosszú távon, hogy a tevékenységünkkel nemzetközileg terjeszkedjünk. A régió államaiban már most is vannak projektjeink, de fontos célunk, hogy egyre több országban dolgozzunk.
- Mennyit változott a PR/kommunikációs szakemberek pályája? Mi az, ami nélkül ma már biztosan nem lehet sikeres egy jó PR-es sem?
- Gy. K.: Megfordítanám a kérdést, mert igazából az számít, hogy mitől lehet sikeres lenni valaki. A jó PR-es tudja, hogy a legfontosabb a jó történet és az időzítés. Ez a tudás és tapasztalat az, ami megfizethetetlen ebben a szakmában. Tudni kell, hogy a világban történtekhez kapcsolódva mi érdekli az embereket, és azt is tudni kell, hogy ezt hogyan kell „becsomagolni”. Szoktuk mondani, hogy azt is tudni kell, hogy hogyan ver az újságíró szíve. Ám a legjobb sajtókapcsolat sem él meg a sztori nélkül, legyen az írott, vizuális vagy videós tartalom. Ráadásul haladni kell a korral a szövegértési és médiahasználati szokások figyelembevételével is. Sokkal változatosabban, szegmentáltabban és figyelemfelkeltőbben kell kommunikálni, mint korábban. Egyre kevesebb szóban, egyre rövidebb idő alatt, ráadásul egyre hatásosabban kell tudni elmondani az üzenetet. Ez nagy kihívás. És akkor még nem beszéltünk a legújabb eszközökről: gamer videók, ChatGPT és a többiek. Nem szabad félni ezektől, ismerni kell az előnyeiket, a korlátjaikat, és tudni kell kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.
Simon Krisztián
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.