Magyarországon 2020-tól kezdődően ugrásszerű növekedésnek indult az online értékesítés - csak egy éven belül több mint duplájára nőtt -, amivel párhuzamosan megjelent az igény a gyors, minőségi és egyben rugalmas házhoz szállítási szolgáltatásokra. A klímaváltozás hatásait megtapasztalva a vásárlók és a vállalatok ráadásul a házhoz szállítás piacán is egyre inkább előnyben részesítik a környezeti terhelést csökkentő, fenntartható megoldásokat. A hazai piacon immár három éve jelen lévő, városi okoslogisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO szakértői sorra veszik a 2020-2023 közötti időszakban tapasztalt változásokat, valamint rávilágítanak arra, milyen stratégia szükséges a jövőben az e-kereskedelmi vállalkozások sikeréhez.
Magyarországon az elmúlt három évben forradalmi változások történtek az e-kereskedelem és a házhoz szállítás területén, amelyben a pandémia, az új technikai megoldások hozzáférhetősége, valamint a változó vásárlói igények is jelentős szerepet játszottak. 2020-ban korlátozások első napjaiban negyedével, két hónappal később pedig 50 százalékkal nőtt az online megrendelések száma1. Egyre többen tapasztalták meg az online vásárlás és a házhoz szállítás előnyeit, ami a számokban is meglátszott: 2021 márciusában 125 százalékkal több megrendelést adtak le, mint egy évvel korábban1. Erőteljesebbé vált az az igény, hogy az élelmiszereken túl egyéb termékekhez is minél gyorsabb, akár aznapi, időablakos házhoz szállítással jussanak hozzá a fogyasztók. A látványosan megugró kereslet és igények kielégítéséhez a cégek innovatív, technológia alapú logisztikai megoldásokat kezdtek alkalmazni. A DODO saját fejlesztésű, adatvezérelt mesterséges intelligencia alapú logisztikai platformja, a GAIA segítségével már 2021-ben is rendkívül hatékony szállítási módot, és különösen gyors, akár fél órán belüli házhoz szállítást kínált ügyfelei számára.
Két év alatt közel 20 százalékkal nőtt2 azok aránya, akik a három hónapon belül ismételten online vásároltak, amiből jól látszik, hogy 2022-ra sok fogyasztó számára vált rendszeressé az internetes vásárlás. A reáljövedelmek csökkenése és az inflációs ráta elmúlt másfél évben tapasztalt, rendkívüli növekedése azonban pénzügyi kihívások elé állította az ellátási lánc valamennyi szereplőjét. A megnövekedett költségek kezelésében kulcsfontosságúvá vált az okosmegoldások használata. A vállalatok egy része a házhoz szállítás racionalizálása mellett döntött, ami bizonyos esetekben a logisztikai folyamatok kiszervezését jelentette; egy tavalyi évet vizsgáló tanulmányban3 a megkérdezett vállalatok 64 százaléka értett egyet azzal, hogy egy logisztikai partnerrel történő együttműködés révén csökkenthető a vállalat logisztikai költsége. A profi logisztikai vállalatok képesek teljes egészében átvállalni az webshopok kézbesítéssel kapcsolatos feladatait: részt vesznek a szállítási útvonalak lerövidítésében, kézbesített termékek csomagolásában, a szállítási területekhez kapcsolódó működési koncepció megtervezésében, szakképzett futárok alkalmazásában, a kézbesítés során felmerülő akadályok elhárításában és a teljes felelősség átvállalásában. A cégek így felszabadult anyagi és emberi erőforrásaikat vállalatuk fejlesztésébe fektethetik.
Az elmúlt három évben egyre nagyobb figyelmet kapott a klímaváltozás és a környezetvédelem, amelyek ma már a különböző szolgáltatások megválasztásánál is kiemelt tényezőként szerepelnek. A nagyvárosok fenntartható fejlődése szempontjából a logisztikai vállalatoknak arra kell törekedniük, hogy a házhoz szállítás a lehető legkisebb mértékben növelje a városi közúti forgalmat. Ezen a téren is felértékelődik a mesterséges intelligencia- és adatalapú logisztikai rendszerek alkalmazása, hogy a rövidebb és gyorsabb szállítási útvonalakkal csökkenthessék a környezeti terhelést.
A DODO szakértőinek előrejelzése alapján idén az online rendelések aránya leginkább az élelmiszervásárlás terén emelkedhet, a fogyasztók számára pedig döntő tényezővé válik a kézbesítés minősége, gyorsasága és rugalmassága, amelyhez minden online kereskedőnek igazodnia kell, ha részt kíván venni a piaci versenyben. Ennek megvalósítására a cégek vagy kiépítenek egy saját professzionális logisztikai rendszert – amely komoly erőforrásmenedzsmentet és költséges fejlesztéseket jelent -, vagy partnerségre lépnek egy külső okoslogisztikai vállalattal.
Az e-kereskedelem zűrzavaros időszakában, 2020. május 11-én lépett a magyarországi piacra az utolsó kilométeres logisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO. A vállalat itthon mindössze három járművel kezdte meg a működését, az eltelt három év alatt azonban járműflottáját közel 140 tagúra bővítette, elindította saját franchise programját és hozzávetőleg 1,5 millió megrendelést teljesített, több mint 13 millió kilométert megtéve. Mára a hazai logisztika meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát, amely elsősorban a piaci igényekre való gyors reagálásának és innovatív hozzáállásának köszönhető.
„A házhoz szállítási tendencia jelenleg azt mutatja, hogy az időablakok szűkülni fognak, amelyben a logisztikai vállalatok fejlődésének és felkészültségének hatalmas szerepe lesz. Az adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló logisztikai megoldásokat kínáló DODO jelenleg is számos ügyfél részére kínál 30 perces, 1, 2 és 4 órás szállítási időablakokat. Sok fogyasztó számára az élelmiszereken túl alapelvárássá vált nem csupán az aznapi kézbesítés, de az időablakos házhoz szállítás is, amely egyértelműen előrevetíti a logisztika jövőjét. A fenntartható városi logisztika fejlődése szempontjából pedig egyre nagyobb szerepet játszanak majd azok az adatalapú megoldások, amelyekre az idén hároméves DODO működése is épül” – mondta Dr. Sáfár Károly, a DODO magyarországi képviselője.