- Hirdetés -

Továbbra is ruhára költenek a legtöbben a webshopokban

|

Az elmúlt éveknél mérsékeltebb növekedéssel 1 378 milliárd forintos forgalmat ért el 2022-ben a hazai online kiskereskedelem a Reacty Digital éves webáruházi felmérése alapján. A legnagyobb forgalmú kategória továbbra is a ruházat, de tavaly már az élelmiszer is befért a top5-be. Az átvételi módok közül a csomagautomatás megoldás évről évre egyre nagyobb népszerűségnek örvend kínálati és keresleti oldalról egyaránt. A középtávú előrejelzés szerint 2023 ismét egy nehéz évnek ígérkezik, öt éven belül azonban másfél-kétszeresére növekedhet az e-kiskereskedelmi forgalom.

A 2022-es év több szempontból nehéz helyzet elé állította az online kereskedelmet. A chiphiány okozta áremelkedéseket és ellátási nehézségeket tovább fokozta az orosz-ukrán konfliktus. A rekord mértékű inflációból adódóan a reálbérek csökkentek, a fogyasztóknak kevesebb szabadon elkölthető jövedelem állt rendelkezésére, ami a vásárlóerő visszaesését jelentette. A koronavírus miatti korábbi lezárások sokakat motiváltak arra, hogy gyakrabban és új termékkategóriákat vásároljanak interneten keresztül, a kényszer megszűnésével azonban sokan visszatértek az üzletben való vásárláshoz.

A hazai e-kiskereskedelem mindezek ellenére növekedést tudott produkálni, ami 2022-ben 1 378 milliárd forintos forgalmat jelentett. Ez az előző évhez viszonyítva 8 százalékos növekedés. Látszik tehát, hogy a korábban alacsony bázisról induló e-kiskereskedelem – amelyet a pandémia időszaka soha nem látott növekedésre késztetett – elért egyfajta érettségi szintet. Az évi akár 20-30 százalékos kiugró emelkedések hosszú távon egyértelműen nem voltak fenntarthatók, ezeket egy stabilizálódó környezetben egy alacsonyabb szintű (évi +8-15%) bővülés válthatja fel.

A forgalomnövekedés mellett 2022-ben a megrendelések darabszáma némiképp visszaesett – 87 millióról 79 millióra –, ez magasabb átlagos kosárértéket jelent. A fogyasztók tehát a megelőző évnél kevesebbszer, de egy-egy alkalommal nagyobb értékben rendeltek az interneten.

A ruházat az első, de nagyot nőtt az építkezés és az élelmiszer is

A ruházat és kiegészítők termékkategória megőrizte első helyét, a toplista további részén azonban némi átrendeződés figyelhető meg, ami a forgalmat illeti. A lakberendezés kategória a második helyre került, míg a számítástechnika visszaesett harmadik pozícióba a 2022-es árbevételt tekintve. A negyedik és ötödik helyen új kategóriaként – köszönhetően a 2022-es jelentős növekedésnek – az élelmiszer, illetve a játék és ajándék szerepel.

Az építkezés, felújítás, valamint az autó, motor, alkatrész 2022-ben is a leginkább növekvő kategóriák közé tartozott. Előbbi esetében még nem minden nagy szereplő vezette be az online értékesítési felületet és az építőanyag online vásárlása egyelőre nem vált általánosan megszokottá, így várhatóan a jövőben is dinamikusan növekedő kategória maradhat.

A csomagautomatáké a jövő?

A szállítás tekintetében továbbra is a futárszolgálattal való kiszállítás a legnépszerűbb kínált metódus, tízből kilenc webáruház biztosítja a vásárlói részére. Jelentősen emelkedett azonban a csomagautomatás átvételt kínáló webshopok aránya, 2022-ben már tízből három helyen választhatta ezt a módszert az online vásárló.

Fizetési módok tekintetében érdekes trend, hogy a banki felületen történő online bankkártyás fizetési lehetőségek helyét valamelyest átveszik a fizetési közvetítőn keresztül történő tranzakciók, ami a webshopok által felkínált lehetőségeket illeti. Emellett a fizetési módoknál is visszaköszön a kiszállítási gyűjtőpontok nagyobb népszerűsége, mind az átvételi ponton történő készpénzes, mind az átvételi ponton vagy csomagautomatánál történő bankkártyás fizetés lehetősége egyre több webáruház kínálatában szerepel. Ezek az utánvétes fizetési módok a kereskedők számára ugyan kevésbé preferáltak, a hazai piacon meglévő vásárlói igények azonban szükségessé teszik a biztosításukat.

Középtávú kilátások az e-kereskedelemben

A Reacty Digital középtávú előrejelzése alapján a magyar e-kiskereskedelmi forgalom az optimista becslés szerint 2027-re akár megkétszereződhet, ehhez azonban nagyon sok szempontnak kell egyszerre teljesülnie. A pesszimista előrejelzés is másfélszeres növekedést mutat, reálisan szemlélve pedig várhatóan ezen két határérték közötti lesz a forgalomnövekedés öt éven belül. 2023-ban azonban optimista becslésünk szerint is inkább stagnálásra, vagy reálértéken nézve akár csökkenésére számítunk.

A közeljövő kihívásai közé tartozik, hogy a magyar piacon egyre több külföldi szereplő jelenik meg és az eddigi tapasztalatok alapján a jól felépített és kiforrott üzleti stratégiák által, valamint az európai raktárakból történő kiszolgálással sikeresen tudnak érvényesülni. A fogyasztók sok esetben nincsenek is tisztában azzal, hogy valójában külföldi üzemeltetőtől vásárolnak, de a Reacty felmérése szerint nem is feltétlenül fontos ez számukra, inkább a magyar nyelvű weboldalhoz, illetve az ügyfélszolgálathoz ragaszkodnak. A nemzetközi szereplők megjelenésével egyre telítettebbé válik a magyar online piac, a hazai webáruházaknak viszont csak töredéke értékesít határon túlra és nyit ezzel új fogyasztói rétegek irányába.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...