- Hirdetés -

Fenntartható ötleteket díjaztak

|

- Hirdetés -

Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók mérték össze projektjeiket a közösség, a fenntarthatóság és a jövő oktatása kategóriákban. A nyolc döntős csapat közül a NUT (Napkor’s Upcycler Team) csapat elképzelése, a chipses zacskók hőálló szatyorrá alakítása bizonyult a legjobbnak. Második helyezést ért el a modulárisan építhető oktatórobot, a dobogó harmadik fokára pedig a tücsökfarm tervezői léphettek. Az első három helyezett 6 millió forint összértékben választhat Samsung eszközöket, saját maguk, felkészítőtanáruk és iskolájuk számára.

A Samsung és az EdisonKids idei felhívására rekordszámú jelentkezés érkezett, országszerte 164 csapat, összesen 559 diák élt a lehetőséggel, hogy megmutassa, ő lesz a jövő feltalálója vagy vállalkozója. A zsűri döntése nyomán az elődöntőbe 50 csapat került, ahol egy online közösségi tanulási platformon indult a műhelymunka. A résztvevők megismerkedtek a design thinking módszertannal és a strukturálatlan problémák megoldási lehetőségeivel, eközben tanáraik mentorációs képzéseken vehettek részt. A legjobb nyolc közé budapesti, békéscsabai, kiskunhalasi, napkori és szászvári versenyzők jutottak be, akik a Momentán Társulat személyes prezentációs tréningjén gyakorolhatták a meggyőző előadás fortélyait, valamint a további workshopokon a startup világ rejtelmeibe is beleshettek. Az elmúlt hónapokban a Samsung és az EdisonKids szakértői mentorként dolgoztak a diákokkal a projekteken, melyek sokszínűsége bemutatta a fiatalok széleskörű érdeklődését és kreatív gondolkodását a technológiai fejlődés, a tudatosság és a közösségi élet terén.

Chipses zacskók újratöltve

A június 3-án, a Néprajzi Múzeumban megrendezett döntőn prezentáló csapatok olyan társadalmilag fontos kérdésekre keresték a megoldást, mint a tanulmányi értékelési rendszer megújítása, a történelemoktatás gamifikációja, a sajátos nevelési igényű tanulók integrációja mentorhálózat segítségével, a pályaválasztás digitalizációja vagy az oktatási intézmények és az önkéntes támogatók összekapcsolása.

A zsűrit legjobban a Napkori Jósika Miklós Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI tizenhárom éves diákjai győzték meg, akik az élelmiszeripar egyik hulladékproblémájára kerestek megoldást. A fémgőzölt chipses zacskók szelektív gyűjtése egyelőre megoldatlan probléma, az efféle csomagolóanyagra nincsen bevált újrahasznosítási technológia. Ezért a NUT (Napkor’s Upcycler Team) névre keresztelt csapat az újrafelhasználás, azaz upcycling által mutatott rá, hogyan lehet minél tovább körforgásban tartani a terméket, ahelyett, hogy szemét válna belőle. Az üres csomagolásból a környezettudatos tisztítás után hűtőszatyrot vagy melegen tartó zsákot készítenének, a prototípusok előadásukban is szerepeltek. A zsűri a túlzott chipsfogyasztás dilemmájára mint másik társadalmi problémára is felhívta a figyelmet, ami akár egy következő verseny témája is lehetne, de addig is kiemelték, hogy az upcycling egy nagyon fontos értékteremtő folyamat. Azonban nemcsak a NUT csapat upcyclingon alapuló ötlete előremutató e témában, hanem Napkor község összefogása is igazán példaértékű. A helyi lakosok a begyűjtőkampány során boltvezetőként, bolti alkalmazottként és vásárlóként segítették, az önkormányzat pedig az utazásban támogatta a diákokat.

A békéscsabai KOLLABOR diákjai is széles mosollyal az arcukon térhettek haza a második és harmadik díjjal. A második helyezett Learn-o-bot csapata az élményalapú informatika- és robotikaoktatásra keresett és fejlesztett megoldást. Modulárisan építhető robotukkal programozást, elektronikát, gépészetet tanítanának gyerekeknek, fiataloknak, akik könnyedén és élvezetesen sajátítják el azt a tudást és képességet, amivel később képesek lesznek reagálni a jövőbeli munkahelyek változó igényeire. A zsűri újabb ötleteket ültetett el a fiatalok fejében: rámutattak, hogy programozni megtanulni sosem késő, a felnőttek számára is élvezetes időtöltés lehet a robotika, illetve külön kiemelték az oktatóvideók sokszínűségének fontosságát.

A harmadik helyezett AchetaPro az emberiség élelmiszerválságát szeretné orvosolni, méghozzá tücsökfarmokkal. A csapat egy tücsöktenyésztő egységen dolgozik, amely emberi fogyasztásra szánt rovarfehérjét állít elő. A békéscsabai fiatalok nemcsak prototípusokat mutattak be prezentációjukban, hanem tücsökfehérjével készült süteményt is kóstoltattak a zsűrivel és a közönséggel. A keksz elfogyasztása után a zsűri az érzékenyítés fontosságára hívta fel az AchetaPro tagjainak a figyelmét, arra biztatták őket, hogy ötletüket bátran terjesszék ki más iskolákban is.

Az ötletelésnek azonban itt még nincs vége, ugyanis a bemutatott megoldások egy vállalkozás alapkövét jelenthetik, a versenyzők közül többen tervezik, hogy minél hamarabb piacra lépjenek termékükkel, elképzelésükkel.

„A Samsung kiemelt célkitűzése, hogy okos digitális megoldásokkal és fenntartható technológiai vívmányokkal mindenki számára szebb jövőt építsen. A legjobb megoldásokat megtalálni mindannyiunk közös érdeke, ezért is hiszünk a tehetséggondozás erejében, támogatjuk a fiatal generációt, a feltörekvő feltalálókat, vállalkozókat és kutatókat – mondta el Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője. – A Megoldások a holnapért kihívás valódi szívügyünk, hatalmas büszkeség számunkra, hogy idén harmadszorra indíthattuk el az EdisonKids-dzel. Nagyszerű látni, ahogyan egy gondolatcsírából jövőformáló ötletek bontakoznak ki, valamint a mentorként résztvevő kollégáinkat, akik gyermeki lelkesedéssel vetik bele magukat a projektekbe. Kíváncsian várjuk, hogy az ötletek, hogyan fejlődnek tovább, és hogy a program során megszerzett új kapcsolatok, miként segítik a diákokat a munkájuk folytatásában.”

Kreatív alkotóműhely: csapatmunka új szintre emelve

A végső prezentációkat neves szakmai zsűri bírálta el, a hazai kihívás fővédnöke Dr. Meskó Bertalan, orvosi jövőkutató. A technológia, fenntarthatóság, közösség és oktatás területén jártas szakemberek a problémafelvetés és a javasolt megoldás újszerűsége mellett a kutatómunka alaposságát, a kritikus gondolkodást, a kreatív prezentálást, a megvalósíthatóságot és a csapattagok közötti összhangot pontozták.

„A projektekből áradt a fiatalos lendület, kreativitás és frissesség. Egy csodálatos utazás részesei lehettünk, ahol a résztvevő gyerekek és tanárok mellett mi, a zsűri, mentorok és szakértők is rengeteget tanultunk. A szombaton bemutatott projektek egészen hihetetlen élményt nyújtottak, és rávilágítottak arra, hogy együttműködéssel, odaadással és a megfelelő szakmai támogatással képesek vagyunk átalakítani a jövőt” – egészítette ki Veres Rita, az Edisonplatform vezetője.

A Samsung nemzetközi sikereket elért Solve for Tomorrow kihívását először 2010-ben hirdették meg, amely arra ösztönözte a résztvevő diákokat, hogy ássanak napjaink problémáinak a mélyére, hozzanak kézzelfogható innovációkat, amelyekkel jobbá tehetik társadalmunkat. A verseny során nemcsak tudományos és technológiai ismeretekkel gazdagodnak a fiatalok, hanem kommunikációs és együttműködési készségeket is elsajátíthatnak. Az itthon is népszerű Megoldások a holnapért program már 33 országban indul világszerte, a döntősök mindenhol lehetőséget kapnak arra, hogy szakértőkkel karöltve ötleteljenek, fejlesszenek és valósítsák meg elképzeléseiket.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligencia a hazai magánegészségügyben

Technológiai innovációt vezet be a Doktor24 a betegellátás területén. A magyar-osztrák egészségdigitalizációs startuppal, a XUND-dal közösen fejlesztett egészségügyi asszisztens egy platformon képes tüneteket elemezni és konkrét megbetegedések gyanúját ellenőrizni. Ezzel a megoldással a páciensek...

A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna

Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek...

Fontos ügyért futhatunk a hétvégén

Idén harmadik alkalommal rendezi meg az iRUNmore Futóegyesület és az AVON a Fuss MELLettünk! elnevezésű közösségi futását, amely célja, hogy minél több nő figyelmét felhívja a mellrákszűrések és az önvizsgálat fontosságára. Az ingyenes programon...

Magához tért a használtautó-piac

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 72 500 személygépkocsi cserélt gazdát augusztusban, ami 2,9 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Míg 2023 első félévében az adásvételek száma gyakorlatilag végig elmaradt az...

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Kevesebbet költünk, de azért még reménykedünk

Az elmúlt évben tapasztalható kedvezőtlen gazdasági fejlemények egyre több háztartás mindennapjaira és terveire vannak hatással: 10-ből 9 magyar jelentősen visszavett a költekezéseiből és ugyanennyien gondolják úgy, hogy a gazdaság egyhamar nem áll helyre. A...

Hatalmas felmondási hullám jöhet

A válaszadók 62 százaléka tervezi elhagyni munkahelyét a közeljövőben, legtöbben magasabb fizetésért váltanának – derül ki a Work Force HR szolgáltató legfrissebb felméréséből. A cég nem csupán munkavállalói oldalról, de üzleti partnerei között is...

Összefogtak az amerikai streaming szolgáltatók

Streaming Innovation Alliance néven új szervezetet hoztak létre a vezető amerikai streaming szolgáltatók, köztük a Netflix, a Disney, a Comcast, a Warner Bros. Discovery és a Paramount. Az összefogás célja, hogy eredményesebben lobbizzanak a...

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Újabb műsorvezetők csatlakoztak a társkereső show-hoz

Hétfőn 20 órakor indul a taktikai társkereső reality, amit egy élő kibeszélőshow, később pedig egy filter nélküli különkiadás követ.Október 2-án, hétfőn 20 órától indul a VIASAT3 taktikai párkereső műsora, a Szingli vagy svindli. A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Közösségi közlekedésre buzdít a Westend

Új eszközökkel bővítette mobilitási parkját a város szívében található Westend. A bevásárlóközpont ezzel szeretne még több alternatív lehetőséget biztosítani közönségének. Továbbra is arra bátorítják látogatóikat, érkezzenek a közösségi közlekedés valamelyik kényelmes és fenntartható eszközével,...

Mesterséges intelligencia a hazai magánegészségügyben

Technológiai innovációt vezet be a Doktor24 a betegellátás területén. A magyar-osztrák egészségdigitalizációs startuppal, a XUND-dal közösen fejlesztett egészségügyi asszisztens egy platformon képes tüneteket elemezni és konkrét megbetegedések gyanúját ellenőrizni. Ezzel a megoldással a páciensek...

A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna

Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek...

Fontos ügyért futhatunk a hétvégén

Idén harmadik alkalommal rendezi meg az iRUNmore Futóegyesület és az AVON a Fuss MELLettünk! elnevezésű közösségi futását, amely célja, hogy minél több nő figyelmét felhívja a mellrákszűrések és az önvizsgálat fontosságára. Az ingyenes programon...

Magához tért a használtautó-piac

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 72 500 személygépkocsi cserélt gazdát augusztusban, ami 2,9 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Míg 2023 első félévében az adásvételek száma gyakorlatilag végig elmaradt az...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....