A tavalyi 17 fős rekordot ezúttal nem sikerült megdönteniük a Marketing&Media magazin legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató rangsorában szereplő nőknek, ám a listán található 16 hölgy így is a második legtöbb a Top 50 2008-as összeállítása óta.
Hogy a nők egyre inkább teret nyernek maguknak a médiaipar befolyásos vezetői között, az 2018 óta nagyon jól látszik. Akkor tízen képviselték a hölgyeket a listán, onnantól fogva kétszer 12, majd 15, illetve 17 nő kapott helyet az összeállításunkban. Ez a tendencia állandónak tűnik, vége már annak az időszaknak, amikor tíznél kevesebb nő képviseltette magát a rangsorban – 2011-ben és 2014-ben voltak a legkevesebben, mindössze heten a listán.
Az állandóságot, mint ahogy a teljes Top 50-ben, Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója képviseli, aki eddig mind a tizenhat alkalommal szerepelt a rangsorban, ráadásul
immár hetedszer végzett a lista élén. A hölgyek közül 2008 óta Horváth Magyary Voljć Nóra 13-szor szerepelt, míg a dobogó harmadik fokán a korábbi NMHH-vezér, Karas Monika található, nyolc listás részvétellel – ő azonban jó eséllyel nem fogja bővíteni a Top 50-es szerepléseinek a számát. Mögötte megtalálható Heal Edina, valamint az idei rangsorról Blaskó Nikolett, Beke Zsuzsa és Szabó Edina, akik 7-7 alkalommal voltak tagjai a Top 50-nek.
Az idén az egész Top 50-re jellemző, hogy tavalyhoz képest alig volt cserélődés a listán lévők között, és ez igaz a nőkre is. A 2022-es rangsorhoz viszonyítva Amanda Nelson, a Vodafone Magyarország akkori vezérigazgatója és Jákó Eszter, az MVM Csoport csoportszintű kommunikációs igazgatója nem szerepel, helyettük pedig megtalálható Csikesz Erika, a TV Csoport értékesítési igazgatója. Csakhogy ő sem teljesen új szereplő, inkább visszatérő, hiszen korábban már helyet kapott a Top 50-ben. Ehhez képest tavaly négy hölgy is először került fel a listára, közülük Kálmán Erika, Pácsonyi Daniella, illetve Sásdi Helga az idei rangsorba is bekerült.
Annak ellenére, hogy a listán kevés volt az új szereplő, a rangsoron belül volt mozgolódás. A nők közül tavalyhoz képest a legnagyobb „előretörés” Szabó Edina nevéhez fűződik. Számára az elmúlt időszak nagy sikere volt, hogy a RECMA piaci elemzése globálisan és regionálisan is az OMD-t választotta a legjobban teljesítő médiaügynökségnek. Az OMG Hungary ügyvezető igazgatója a tavalyi 27. helyét cserélte fel az idén a 11.-re.
Samu Tímea tizenhárom helyet lépett előre az elmúlt évhez képest, a JCDecaux vezérigazgatója az idei 21. helyezését annak is köszönheti, hogy cége története legjobb pénzügyi évét zárta 2022-ben. Szintén ugyanennyivel szerepel előkelőbb helyen rangsorunkon tavalyhoz képest Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon PR- és kormányzati kapcsolatok vezetője, aki a tavalyi 44. hely után az idén a 31. lett. Cége az elmúlt esztendőben 800 milliárd forint árbevételt ért el, amely 27 százalékkal több az előző évinél.
A teljes rangsorban az RTL Magyarország képviselteti magát a legtöbb szereplővel, a médiacégtől öten is felkerültek a listára. Ez a fölény a nőknél is megmutatkozik, a korábbi évekhez hasonlóan az idén is két hölgy képviseli az RTL-t, Vidus Gabriella vezérigazgató mellett Grósz Judit digitális területekért felelős vezérigazgató-helyettes került be az összeállításunkba.
A hölgyek képzeletbeli dobogóján az idei Top 50, valamint a Forbes Legbefolyásosabb magyar nők listáján a média kategória első helyét megszerző Vidus Gabriella mögött a második és a harmadik helyen helycsere volt tavalyhoz képest. A „női dobogó” második fokán Szabó Edina található, aki az OMG Hungaryn belül a teljes ügynökségi csoport kereskedelmi stratégiájáért, a médiavásárlási tárgyalásokért és a szolgáltatásportfólió fejlesztéséért felel. A „bronzérmet” pedig Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója szerezte meg, aki az Szrt. brandért és három stratégiai termékszegmensért, a sportfogadás, a számsorsjátékok és a sorsjegyek több mint húsz márkájáért felel.
Baross Gábor
A teljes Top 50-es rangsor és további elemzések, interjúk megtalálhatók a Marketing&Media magazin legújabb számában.