- Hirdetés -

Rengetegen jól lakhatnak az élelmiszer-feleslegből

|

Magyarországon évente 1,8 millió tonna élelmiszer-felesleg keletkezik. Ha ezt a mennyiséget kamionokra raknánk, a sor Budapesttől Párizsig érne. Mindeközben hazánkban sok ezer nélkülöző él, és az erős inflációs környezetben egyre többeknek okoz kihívást az élelmiszerre fordítható kiadások beosztása. A Tesco immár hat éve méri és hozza nyilvánosságra a működésében keletkező élelmiszer-hulladékkal kapcsolatos adatokat. A legfrissebb számok szerint az áruházlánc a 2016/17-es bázisév óta 76 százalékkal csökkentette az élelmiszer-hulladék mennyiségét, és 22 százalékról 50 százalékra növelte az élelmiszer-adomány arányát. A vállalat így hat év alatt 81,3 millió adag ételt juttatott el a nélkülözőknek stratégiai partnerén, az Élelmiszerbankon keresztül.

A NÉBIH legfrissebb felmérése szerint Magyarországon fejenként évi 25,2 kilogramm élelmiszert dobunk ki a kukába. Ez is része annak a 2,5 milliárd tonnának, amely világszerte éves szinten válik hulladékká a termőföldtől az asztalig terjedő élelmiszerlánc mentén. Az élelmiszer-veszteség egyben pénzveszteséget is jelent, ami a jelenlegi inflációs környezetben a gazdálkodó szervezeteket és a háztartásokat is különösen érzékenyen érinti. Mindeközben hazánkban sok ezer felnőtt és gyerek nem jut elegendő ételhez.

A Tesco több éve dolgozik az élelmiszer-hulladék mennyiségének visszaszorításán, és a 2016/17-es pénzügyi év óta minden évben publikálja az ezzel kapcsolatos eredményeit, hogy a jelentésben található részletes adatok segítségével beazonosítsa az élelmiszer-pazarlás szempontjából legkritikusabb területeket, és megszüntesse a problémás pontokat. A vállalat jó gyakorlatok segítségével hat év alatt 76 százalékkal csökkentette a működésében keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, továbbá 34 164 tonna élelmiszert mentett meg és adományozott a rászorulóknak, ezzel is támogatva az áruházai környékén élő közösségeket.

„Folyamatosan újabb elemekkel bővítjük kedvezményrendszerünket, hogy segítsünk vásárlóinknak optimalizálni az élelmiszerre fordítható kiadásokat. Ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról, hogy a kidobott élelmiszer visszaszorításával is pénzt lehet spórolni. Ez nem csupán a háztartásokban érvényes, hanem a kiskereskedelemben is, ezért is dolgozunk fáradhatatlanul az élelmiszer-pazarlás megfékezésén. Most kiadott jelentésünk legfrissebb adatai alapján egy év alatt 23 százalékkal szorítottuk vissza az élelmiszer-hulladék mennyiségét, ezzel egyidejűleg pedig a fogyasztásra alkalmas élelmiszer-felesleg 86 százalékát ajánlottuk fel rászorulóknak vagy állatmenhelyeknek. 10 éve partnerünk a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, akikkel több mint 160 áruházunkra kiterjedő napi élelmiszermentő programunkban is együttműködünk. Hatalmas öröm, hogy 2016/17 óta közösen 81,3 millió adag ételnek megfelelő megmaradt élelmiszert juttattunk el a nehéz helyzetben élő embereknek. Idén pedig már az Ökumenikus Segélyszervezettel együttműködésben is mentünk élelmiszert, jelenleg öt üzletünkből” – mondta Hevesi Nóra, a Tesco kommunikációs vezetője.

A Tesco elsősorban az élelmiszer-felesleget igyekszik mérsékelni jól bevált folyamatokkal, például forgalom-előrejelző és rendelési eljárásokkal vagy a közeli lejárati idejű termékekre beállított árkedvezménnyel. Ha az élelmiszert nem tudják eladni, elsősorban karitatív szervezeteknek és helyi közösségeknek adják tovább. A maradékot pedig állatmenhelyeknek adományozzák, illetve biogázüzembe küldik hasznosításra. Csak az ezután megmaradó termékek kerülnek a hulladéklerakóba.

2022/23-ban a Tesco 671 371 tonna élelmiszert forgalmazott üzleteiben, amelyből 7246 tonna el nem adott élelmiszer maradt meg, és ebből 3656 tonna felesleget adományként hasznosítottak. A jó gyakorlatoknak köszönhetően a vállalat a 2021/22-ben mért 4690 tonnáról 2022/23-ra 3590 tonnára szorította vissza a működésében keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, melyből 1500 tonnát biogázüzemben hasznosított újra; a nélkülözőknek pedig 2765 tonna élelmiszert ajánlott fel, ami 6,5 millió adag étellel egyenértékű. A Tesco ezzel 8848 tonnával csökkentette szén-dioxid-kibocsátását azáltal, hogy az élelmiszer kidobásának elkerülésével annak előállításához, szállításához és csomagolásához felhasznált energia és víz nem veszett kárba.

„Évről évre egyre kevesebb élelmiszer megy veszendőbe a Tescónál, így már évekkel ezelőtt teljesítettük az ENSZ 12.3-as Fenntartható Fejlődési Célját, amely az élelmiszer-hulladék 2030-ig történő megfelezését tűzte ki célul. Az szeretnénk elérni, hogy egyetlen falat fogyasztásra alkalmas élelmiszer se vesszen kárba, az élelmiszer-pazarlás problémája viszont túlságosan nagy horderejű ahhoz, hogy egyetlen vállalat képes legyen megoldani azt. Ezért is ösztönzünk minden élelmiszeripari szereplőt arra, hogy vállaljon kötelezettséget az élelmiszer-hulladék csökkentése mellett, és kezdje el mérni az ezzel kapcsolatos tevékenységét. Büszke vagyok arra, hogy a Tesco közép-európai szállítói közül tavaly már 16-an tették közzé az élelmiszer-hulladékra vonatkozó adataikat, köztük a magyar Master Good” – tette hozzá Hevesi Nóra.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...