Ilyen éve volt a TOP30 médiacégnek

Az egész jól alakuló 2021-es esztendőt követően a tavalyi év reálértéken csökkenést hozott a legnagyobb hazai médiavállalatok számára. A top 30 médiacég között csak hét olyan akad, amely 2022-ben az infláció feletti mértékben tudta növelni az árbevételét.

Meglehetősen hullámzó volt a médiapiac elmúlt három éve. 2020-nak alaposan betett a koronavírus-járvány, bár akkor a teljes évi összkép nem is volt olyan rossz. A második fél évre ugyanis egész szépen helyrerázódott a reklámpiac, valamint az állam is komolyan felpörgette a hirdetéseit. A 2021-es év kimondottan jól sikerült, ezt mutatja, hogy akkor a top 30 médiavállalat árbevétele terén 14,4 százalékos bővülést mutattak az adatok.

Az viszont már tavaly ilyentájt látszódott, hogy 2022-ben vége szakad ennek a jó időszaknak, és a számok ezt igazolták is. Az elmúlt esztendőben a 30 legnagyobb árbevételű hazai médiavállalat együttes nettó árbevétele 3,5 százalékkal bővült. Azonban a 14,5 százalékos infláció mellett ez reálértéken 11 százalékos csökkentést jelent. Azaz sokkal rosszabbul teljesítettek, mint amit a legnagyobb média- és reklám- vagy a PR-ügynökségek tavalyi éve kapcsán láttunk.

A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) 2022-es médiatortája is egész hasonló adatokat mutat. Úgy kalkuláltak, hogy tavaly 3,7 százalékkal nőtt a hirdetési piac, azaz reálértéken 10,8 százalékkal csökkent. Az MRSZ szerint ebben a visszaesésben nagy szerepet játszott az állami hirdetői kör büdzsévágása. Ez az első negyedévet még nem érintette, utána viszont egész drasztikus volt. Például csak a televíziókban 13 százalékkal csökkent a kormányzat és az állami tulajdonú vállalatok spot, non-spot és TCR-reklámjainak az összege. Ezenfelül fékezték a második féléves költéseket az egyes hirdetői szektorokat érintő extraprofitadók, illetve összességében nem kedvezett a hirdetői kedvnek a 2022 második felében tapasztalható bizonytalan légkör sem. Ami érdekes, vagy inkább szomorú, hogy a médiavállalatok jelentős részének hiába van a hirdetéseken felüli disztribúciós bevétele is, ezzel láthatóan nem tudták kompenzálni a kieső reklámbevételeket. Az MRSZ egyébként 2023-ra vonatkozóan sem túl optimista, szerintük nominálisan 1,4 százalékos bővülés várható, ami reálértéken 15-20 százalékos csökkenést hozhat a médiapiacnak.

A 2022-es évre visszatérve, összességében tényleg nem mutatnak túl jól az adatok. A 30-ból mindössze 17 médiavállalat tudta növelni az árbevételét. Azonban ezen belül csak hét olyan cég akadt, ahol ennek a bővülésnek a mértéke legalább az inflációt elérte. Nőtt a veszteséges társaságok száma is, 2021-ben még mindössze egy mínuszos vállalat szerepelt a listán, 2022-re már négyre nőtt a számuk. A top 30 médiavállalat együttesen 350 milliárd forint nettó árbevételt hozott össze 2022-ben. Amennyiben különvesszük a külföldi tulajdonú cégeket, akkor ezeknek a bevétele 115 milliárd forintot tett ki, azaz majdnem pontosan a harmadát adták az említett teljes árbevételnek. Itt azért meg kell említeni, hogy a Magyar RTL Televízió Zrt. bevételei nem tartalmazzák a teljes, magyar piacon elért bevételüket. Az AMC Networks Kft. esetén pedig nemcsak a magyarországi, hanem a régiós bevételeket is magában foglalja a vállalat árbevétele.

Beolvasztott cégek

Az adatok alapján a Mediaworks Hungary Zrt. számított a legnagyobb árbevételű médiavállalatnak, 47,7-ről 56 milliárd forintra nőtt a nettó árbevételük, ami 17 százalékos növekedés. Az adózott eredményük pedig 1,9 milliárd forintról 4,7 milliárdra ugrott. A növekedésben szerepet játszik, hogy a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) legnagyobb érdekeltsége folyamatosan magába olvasztja az eddig külön cégként működő leányvállalatait.

Tavaly ősszel fuzionált velük a New Wave Media Group Kft. – ami az utolsó teljes évében még bő nyolcmilliárd forint árbevételt hozott –, valamint a Printimus Kft. Utóbbit 2016-ban hozták létre a Mediaworks reklámtevékenységének a koordinálására.

Az elmúlt két évben a TV2 Média Csoport Kft. és a Magyar RTL Televízió Zrt. árbevétele nagyon hasonló szinten mozgott, de 2021-ben és 2022-ben is a TV2 mutatott fel magasabb bevételt. Utóbbinál ez tavaly 47,8 milliárd forintot tett ki, ami nominálisan is több mint kétszázalékos csökkenés. A TV2 Csoport profitja is visszaesett, 3,4 milliárdról 1,2 milliárd forintra.

Az RTL magyarországi cége az árbevétel terén majdnem ugyanazt hozta, mint egy évvel korábban, de a 47,2 milliárd forintos bevételük 0,4 százalékos csökkenést, reálértéken pedig közel 15 százalékos mínuszt jelent. Azt fontos megemlíteni, hogy ez a szám nem azonos az RTL Magyarországon elért összes bevételével. Az anyacégük közlése szerint az itteni érdekeltségeik

az elmúlt esztendőt 113 millió eurós bevétel mellett 13 milliós az EBITA-val zárták. A Magyar RTL Televízió Zrt. kapcsán még fontos tudni, hogy a cég 2021-es adatainál egy brutális, 27,6 milliárd forintos adózott eredményt láthatunk. Ez akkor abból adódott, hogy értékesítették az RTL Group Germany SA-ban meglévő tulajdonrészüket. A tulajdonrész eladása nélkül a magyarországi vállalat eredménye 1,8 milliárd forintot tett volna ki. Az utóbbi tavaly közel a harmadára, 679 millióra csökkent.

A negyedik legnagyobb piaci szereplőnek egy sales house, az Atmedia csoport számít. Azért „csoport”, mert a névadó cég mellett az adataik a Media Services Company Kft.-t is magukban foglalják, méghozzá konszolidált formában. Utóbbi értékesíti a közmédia reklámfelületeit. Így együtt tavaly 45,3 milliárd forint nettó árbevételt hoztak össze, ami egy százalékkal kevesebb a 2021-es 45,7 milliárdnál. A 2022-es profitjuk 1,1 milliárd forint volt, azaz 4,9 százalékkal csökkent az előző esztendőhöz viszonyítva.

 

 

Heszler Róbert

 

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.