Egyre inkább stratégiai funkcióvá válik a marketing

Számunkra a legfontosabb jelenleg az, hogy az erőforrásainkat az eddigieknél is hatékonyabban és láthatóbban használjuk fel – persze nyitott szemmel járva – hangsúlyozta Metykó Tibor. Az Euronics marketing és kommunikációs igazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy melyek szerinte a legfontosabb marketingtrendek, milyen kihívásokkal néz szembe a kereskedelmi szektor és elárulta azt is, hogy neki személy szerint miért fontos a Marketing Summmit.

- Az idei Marketing Summit szlogenje a „Marketing around the world”. Hogyan látod mennyire változik a marketing szerepe a világban és Magyarország vezető márkáinál?

- Tökre közhelyes, de a világban minden változik, különösen az elmúlt pár évben – bár, ha jobban belegondolok a nagyszüleink, vagy a szüleink pontosan ugyanezt mondhatták a maguk idejében. ????

A marketing szerepéről azt gondolom, hogy az alapvető eladásösztönző és kreatív funkciója mellett egyre inkább kiegészül a felelősségi köre és befolyása eddig társterületek által „ownolt” feladatokkal – gondoljunk csak az employer brandingre, vagy a digitalizációs forradalom alapvetően technológiai újításaira. Emellett (hálistennek) egyre inkább stratégiai funkcióvá is válik, és évről évre bebizonyosodik, hogy azok a vállalatok, akik adatvezérelt marketing és ügyfélfókusz alapján hoznak döntéseket messzebb jutnak, mint akik nem. Hogy egészen egyszerűen fogalmazzak: Magyarország vezető márkái azért (is) Magyarország vezető márkái, mert többnyire marketing vezéreltek.

- A csúcstalálkozó kiemelten foglalkozik majd a jövőbe mutató üzleti és szakmai trendekkel, digitális és technológiai megoldásokkal is. Melyek ezek közül szerinted a legfontosabbak?

- Kicsit van egy olyan érzésem ennek vonatkozásában, hogy persze egy konferencián sokan a Holdra szállnak, de valljuk be őszintén, amikor hazaérünk, nap végén mégsem űrhajót kezdünk építeni. Nyilván mindenki AI lázban ég, ami valóban új (marketing) világot teremthet és szerintem is nagyban meghatározza majd a nagyon közeli jövőnket, de mindamellett, hogy a fél szemem a jövőn tartom – és ezt talán a Summiton résztvevő kollégák is meg tudják erősíteni majd – fontos, hogy a jelen kihívásaira is gyorsan, lehetőleg mások előtt reagáljunk. Ha az Euronics saját piacát, vagy tágabb értelemben a teljes kiskereskedelmi piacot nézem, akkor nemhogy megtorpanás, de egyértelmű visszaesés látszik forgalomban, ezért számunkra a legfontosabb jelenleg az, hogy az erőforrásainkat az eddigieknél is hatékonyabban és láthatóbban használjuk fel – persze nyitott szemmel járva. De, hogy konkrét trendeket említsek: nem elhanyagolható kihívást hoznak véleményem szerint a teljes piac számára a GA4 változások, vagy a Google keresőjének mesterséges intelligenciával történő felokosítása, ami új alapokra helyezi majd a keresést – és ez által a webshopok content menedzsmentjét is.

- Miért döntöttetek úgy, hogy szponzorként támogatjátok a rendezvényt?

- Mert hiszünk a marketing megkérdőjelezhetetlen erejében és mert ahogy a technológiai trendek esetén, úgy itt is igaz az örök állítás: ha lemaradsz, kimaradsz. A Marketing Summit az elmúlt évek folyamatos progresszív fejlődésével bizonyítja, hogy hazánk megkerülhetetlen szakmai csúcstalálkozója, ahol amellett, hogy rengeteg üzleti kapcsolat is épül, hangulatában is páratlan. Számomra személy szerint is nagyon fontos, hogy a rendezvény évek óta azt tűzi ki célul, hogy a marketinget a neki megillető polcra helyezze és gyorsítsa az amúgy is töretlen repuációs fejlődését. Az Euronics abszolút stratégiai funkcióként tekint a szakmánkra, aminek a marketingben töretlenül hívő szakemberként egyrészt nagyon örülök, másrészt minden tőlünk telhetőt igyekszünk megtenni azért, hogy ezt hazánkban a lehető legtöbb vállalatnál hasonlóan gondolják. Hiszem és hisszük, hogy a marketingnek vezető szerepe van nemcsak a kitörésben, de a talpon maradásban is – ami manapság talán éppoly fontos.

- Mennyiben támogathatja a mintegy 1000 fő részvételével megrendezésre kerülő Summit a marketingszakembereket, üzleti döntéshozókat abban, hogy felkészülhessenek a következő időszak kihívásaira?

- A felkészülésben mindenképpen, hiszen TOP szakemberekkel találkozhatsz, ha részt veszel, sőt még tanulhatsz is tőlük, vagy bárkivel eszmét cserélhetsz két előadás között, este, vagy az ebédszünetben. De, ami legalább ennyire fontos: a Summit „csak” 1 napig tart és a Grál senki zsebében nincs ott – főleg, ha belegondolunk, mi történt velünk az elmúlt 3 évben. Az már rajtunk, szakembereken múlik, hogy milyen gyorsan reagálunk a felmerülő nehézségekre, vagy kihívásokra, mennyire járunk legalább egy lépéssel a versenytársaink előtt és mennyire merünk innovátoroknak lenni, és mit valósítunk meg azokból, amit magunkkal hozunk a rendezvényről.

- Hogyan látod, melyek lehetnek a következő év legfontosabb kihívásai, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?

- Egyrészt haladni kell a rohanással a mindennapokban és implementálni az újításokat, ami minket körülvesz (lásd AI), másrészt olyan kommunikációs és kulturális környezetet kell teremteni és biztosítani, amiben mindenki motivált, komfortos és fókuszált tud maradni. Ez a jelenlegi fogyasztói trendek mellett a mai gazdasági helyzetben meglehetősen nehéz, ugyanakkor szép feladat. Szeretem a kihívásokat.

- Nem lesz könnyű év az idei a gazdasági helyzetet tekintve és 2024 sem ígérkezik egyszerűnek. A ti cégetek számára jelenleg mi jelenti a legnagyobb kihívást? A marketing miben tudja támogatni a helyzet kezelését?

- Véleményem szerint a marketing szerepe sosem volt még olyan fontos, mint most – vagy, ha megfordítom, sosem volt ilyen nagy lehetőség a kezünkben (legalábbis az elmúlt 15-20 évben, mióta marketinggel foglalkozom), hogy megmutassuk: milyen erős hatással tudunk lenni az üzleti eredményekre, mint manapság. Nagymamámnak volt egy mondása, mikor valaki megjegyezte, hogy egy celeb (anno még biztosan nem így hívták ????) milyen csinos: „Ó, kisfiam, mondjuk sokat nem is mosogat.” ???? Ezzel arra célzott, hogyha valakinek minden körülménye adott arra, hogy valamit jól csináljon, vagy kitűnjön, akkor nincs nehéz dolga, ahogy valljuk be őszintén a huzamosabb ideje tartó konjunktúra kedvezett a növekedésnek az üzleti életben – így nekünk marketingeseknek is jobban álltak a csillagok. Én azt gondolom, hogy a szakmának kollektíven nagy hangsúlyt kellene fordítania a gazdaság stabilizálására irányuló törekvések támogatására, amivel egyrészt magának is jót tesz, hiszen a fogyasztó vásárlóereje is nő, másrészt a reputációnkat semmi sem növelné gyorsabban. Nagyobb felelősséget kell vállalnunk a kereskedelmi bevételek alakulásában. Ez mindenki érdeke. Mi az Euronics marketingjén éppen ezt tesszük, és ehhez alakítjuk jelenleg a szervezetet is.

- Neked személyesen mit adott a tavalyi Marketing Summit, milyen területeken inspirált leginkább?

- Teljesen őszinte leszek (bár marketingesként valószínűleg ez nem a legjobb felütés erre a kérdésre): nem rajongok feltétlenül a rendezvényekért úgy általában. A kimondottan marketing fókuszú rendezvények azok, ahol otthon érzem magam, ezek között pedig a Summit kiemelkedik több szempontból is. Nagyon ritka az az esemény, amikor egy időben, egy helyen tényleg a szakma krémje összejön és megosztja, megvitatja a világ aktuális nagy dolgait, és még ritkább, hogy ezt csodálatos környezetben tegye – itt mindkettő adott. Emellett legalább ennyire fontos a nap pörgős tempója és a mindig, saját üzletre is átültethető take awayek. Tavalyról én leginkább azt hoztam el, hogy milyen jó ennek a része lenni.

- A Marketing Summit nemcsak a szakmai programok területén erős, de a networkingben is hatalmas lehetőséget kínál a résztvevőknek, hiszen ennyi marketingdöntéshozót nem lehet találni máshol egy időben, egy helyen. Hogyan lehet jól használni szerinted a kapcsolatépítésben meglévő lehetőségeket?

- Úgy látszik, hogy ez ma az őszinteség órája: nem vagyok egy nagy networkölő típus, de itt még én sem tudom – és nem is akarom – kikerülni. ???? A bővülő kapcsolati háló mindig új ajtókat nyit ki, nem feltétlen üzleti szempontból, de gondolati síkon mindenképpen. Jó hallani és látni, hogy mit gondolnak mások, és erőt meríteni gondolatokból, érzésekből, vagy akár case studykból. Több szem többet lát.

- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük/felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?

- Tekintve, hogy csúcsrendezvényről van szó, ahol a legfelsőbb szinteken képviselteti magát a szakma, az biztos, hogy ami itt elhangzik, vagy, amit a rendezvény képvisel, az meghatározó lesz a közeljövő trendjeit tekintve. Minden résztvevő, és előadó felelőssége nagy abban, hogy mit gondol majd a marketingről a tágabban vett üzleti világ, de akár általánosságban a közvélekedés milyen irányba fordul arról, amit marketingesként teszünk és képviselünk. Szerintem egy olyan rendezvény, mint a Summit, nagyban lehet hatással arra, hogy a kívülállóként, vagy laikusként olykor nem túl pozitív társított kép a marketingről megváltozzon.

- Idén első alkalommal a csúcstalálkozó estéjén egy nagyszabású gála keretében mutatják be a TOP 50 Marketingvezető és a Signature40 rangsorokat, illetve díjazzák a szervezők a listán szereplőket. Véleményed szerint mi a jelentősége ezeknek a díjaknak?

- Szerintem – ha kimondjuk, ha nem – mindenki szereti, ha elismerik azt, amit tesz. Amiért tesz, és ahogy teszi. Pláne mi marketingesek: nem véletlenül van ennyi megmérettetés és verseny a kreatív, vagy marketing hatékonysági vonalon évről évre. Bár a díjak elsősorban nem feltétlenül kifelé, inkább a szakmának szólnak, egyben a márkát is pozicionálják.

- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?

- Mert általában kimondottan jó a kaja. ???? Viccet félretéve az, aki érdeklődik a marketing iránt kiemelten szerencsésnek érezheti magát, ha vezető márkák TOP szakembereivel tölthet egy napot. Inspirálódhat, kiszakadhat a mindennapokból, jól érezheti magát egy gyönyörű környezetben, játszhat, kérdezhet, tanulhat, vitatkozhat, kapcsolatokat építhet. Olyan emberekkel találkozhat, akik mind ugyanazt szeretnék: jó dolgokat csinálni, amivel előrébb tarthatunk. Kell ennél több?