- Hirdetés -

Fokozódik a verseny – ügynökségi vezetők a múlt évről és az idei kihívásokról

|

- Hirdetés -

Változó a megítélése 2022-nek. Voltak, akik szárnyaltak, voltak, akiknek nem volt rossz, de akadtak olyanok is, amelyeknél az elmúlt 10 év legnehezebb éve volt a tavalyi. Kihívás bőven van most is, már csak azért is, mert reálértékben várhatóan komoly csökkenés lesz a marketingkommunikációs költésekben. A magyar médiapiac versenye mindeközben az online tartalomszolgáltatókkal és a külföldi médiaóriásokkal tovább fokozódik.

 

SZABÓ EDINA, OMG Hungary, ügyvezető igazgató

Túlszárnyaltuk

Tavaly az ügynökségi csoport üzleti teljesítménye jelentősen túlszárnyalta a várakozásokat, a forgalma a Covid előtti évekét is meghaladta. Az ügyfélállomány gyarapodott, a jelentős ügyfelei médiaköltései is jellemzően növekedtek. Bár a Renault-t és a Chipitát elvesztette, a Stadát és a Vintedet megnyerte a csoport, több kisebb forgalmú hirdetővel együtt. Az elmúlt esztendő első felében is jelentős forgalomnövekedés volt tapasztalható, főleg a Telenor/Yettel rebrandingnek köszönhetően, de a növekedés gerincét a második fél év adta, amikor az ügyfelek többsége 10 százalékot meghaladóan emelt az előzetesen tervezett reklámköltésen.

Növekedés

Az idei év első fele piaci szinten a reklámköltés növekedését mutatja szinte minden szektorban és médiatípusban. Az év eleje az előző esztendő erős bázisa – a parlamenti választások – miatt százalékban kevésbé nőtt, míg a második negyedév emelkedése jelentősebb.

Infláció

Az idei évben kiemelt problémát okoz a tavalyi év második felétől az európai és történelmi viszonylatban is kiemelkedő, éves szinten immár 25 százalékra rúgó infláció. Mindez rendkívül komoly bérnyomást eredményez, illetve más szolgáltatások, így különösen a kutatási, az infrastrukturális és az IT-költségek emelkednek. Ezzel szemben a piaci költés növekménye elmarad a fogyasztói árak emelkedésétől, illetve a munkaerőpiaci elvárások mértékétől.

 

SOMLÓI ZSOLT, Mindshare Budapest, CEO

2022

Stabil forgalom és nyereségesség. Nem volt nagyobb, különösebb változás az életünkben. A Mindshare nem vesztett ügyfelet, ellenben többek között az Euronics online tevékenysége mellé konszolidálta az offline média tevékenységét is.

Jóval kevesebbet költenek

Nagyobb visszaesésre számítottam eredetileg, azt gondoltam, hogy a megbízók erősebben reagálják le a forgalmuk visszaesését. Ugyanakkor óriási problémának látom a hirdetési befektetések alakulását. Összevetve mind regionálisan, mind időhorizonton a megbízóink jóval kevesebbet költenek, mint a forgalmuk és a profitjuk alapján arányos lenne. A Mindshare 2023-ban forgalomban nőni fog, profitban nem biztos, a bér- és a rezsiköltség drasztikus emelkedése miatt.

Egyre kevesebb szereplő

Nagyon nehéz – és én hasonlót még nem tapasztaltam –, hogy az infláció ennyire széttartó legyen. Eddig, ha volt egy általános, összpiaci pénzromlás, akkor az egyes területek inflációja között nem volt számottevő különbség. Most, amikor az átlaginfláció 20-25 százalék körül van, az élelmiszer ára 40 százalékkal nő, miközben a szolgáltatások (és benne a médiapiac is) 12 százalék körül vannak. Ezt nagyon nehéz egy stabil, fejlődési pályán lekövetni. Csökken a verseny, egyre kevesebb a szereplő a fúziók és a kivonulások miatt, és sok esetben visszaesik a márkakommunikáció iránti igény az azonnali értékesítés javára. Ebben a lobbiban erősebb iparági összefogásra, edukációra lenne szükség a reklámtorta intenzívebb növelésére és a kommunikációs befektetés tudatosítására.

 

HIDVÉGI KRISZTINA, Lounge Group/New Land Media, médiaigazgató

Sikeres esztendő

A New Land Media 2022-es árbevétele alapján elmondhatom, hogy sikeres évet zártunk, csupán 2 százalékkal maradtunk el az e tekintetben eddig legeredményesebb 2021-es szinttől. Számszerűen már ez a néhány százalék is magasnak mondható, az ügyfeleink száma azonban nem csökkent, sőt, ha a cégcsoportban a két egymással, talán legszorosabban együtt dolgozó tagot nézzük, úgy közel 10 százalékos ügyfélkörbővülésről is beszámolhatunk 2022-ben. Azok a vállalatok, amelyek a stratégiai prioritásaik közé beépítik az új üzletfejlesztést, jobb helyzetben vannak ahhoz, hogy ellenálljanak a gazdasági feszültségeknek és gyorsabb növekedést érjenek el. Ebben a felfogásban az eredményeinket mutatja az is, hogy 2022-ben a két szorosan együtt dolgozó cégcsoporttagunk 105 fejlesztést hajtott végre. Kiemelném továbbá, hogy cégcsoportunk médiatagja is ebben az évben indult el először médiaversenyeken, több megmérettetésen is shortlistes eredményt értünk el, a Kreatív PPA-versenyéről pedig ezüstöt hoztunk haza.

Intenzív időszak jön

Általában próbálok pozitívan állni minden kérdéshez, krízishez vagy megoldandó feladathoz. Egy-egy nehezebb szituációból sokszor jobban ki tud jönni az ember, mint a „kényelmes állóvízből”. Az elmúlt évre és az év eleji időszakra egyáltalán nem mondhatjuk, hogy állóvíz volt. Ennek ellenére mentünk előre, és az idén bővítettük az ügyfélkörünket, a szolgáltatásportfóliónkat. Minden nehézség ellenére, sőt kifejezetten emiatt, a lehető legtöbb erőforrást allokáljuk emberi és szoftveres fejlesztéseinkre, az ügyfélkiszolgálásra. Így az idén ugyan lassuló bevételi eredményről számolhatok be a mai napig, de ez a lassulás nem mutatkozik meg a projektjeink mennyiségében. Csak a médiás projektekben a 2022-es év projektszámának a felénél járunk. A következő időszak legalább annyira intenzív lesz, mint az előző, hiszen több nagy projektet visz a cégcsoport, mint például az atlétikai vb-t, emellett új ügyfeleinkkel a tervezés szakaszából most lépünk át a megvalósítás fázisába. A következő fél évre is mindannyiunknak lendületet ad, hogy a szakmai versenyszezon közepéhez érve sok szép eredménnyel büszkélkedhet a cégcsoport minden divíziója. Folytatva az előző évben elkezdett médiás versenysikereket, a médiás csapataink munkáját az idén már hét díjjal ismerték el, köztük arannyal is.

Megismerni a fogyasztókat

Tavaly a metaverzum, az idén a mesterséges intelligencia (MI) az, amiről mindenki beszél. Elértünk oda, ahol az MI már monetizálható. Hogy elveszi-e a munkánkat? Mint sok témában, úgy ebben sem érdemes általánosítani. Fontosnak tartom, hogy ezekre az eszközökre nem úgy tekintek, mint amik helyettesítik a hiányzó munkaerőt, vagy egyszer pozíciókat válthatnak fel. Úgy gondolom, hogy ezt is a helyén kell kezeljük, és meg kell látnunk azt, hogy a hatékonyság javítása érdekében ezek a technológiák képesek segítséget nyújtani az embernek. Lehet, hogy a ChatGPT képes megírni egy jó sajtóközleményt, de az egyediséget és a kreatív részt nekünk, embereknek kell hozzátennünk. Bízom benne, hogy ez így is marad. Viszont úgy gondolom, hogy aki tartani akarja a lépést, annak elsőként kell elkezdenie foglalkozni ezekkel a technológiákkal, és kiépíteni a lehetőségeket ezen a területen is úgy, hogy utána az ügyfeleknek a legjobb megoldásokat tudja elhozni.Az elkövetkező évek egyik luxusa az adataink negligálása lesz. A minket körbevevő zaj egyre nagyobb. Az marad talpon, aki képes megismerni a fogyasztóit, őket megfelelő módon megtalálni, megszólítani és az igényeikre választ adni. Ezenkívül fontos megoldandó feladata mindenkinek, hogy a jelenleg szorongó társadalom helyzetén javítsunk. Mi is érzékelhetjük, hogy az elmúlt évek labilitásának, az információáramlás gyorsaságának és mennyiségének, illetve a digitális eszközök „hatalomátvételének” következtében egyre több a szorongó, bizonytalan ember. Ez rányomja a bélyegét a munkahelyekre is, egyre többen már fiatalon kiégnek. Felelős vezetőként a feladatunk az, hogy ezt a folyamatot megállítsuk, és olyan környezetet teremtsünk, amelyben biztonságban érezhetik magukat a kollégák.

 

GULYÁS JÁNOS, Wavemaker, CEO

Nem volt rossz év a tavalyi, annak ellenére, hogy mi minden váratlan történt. Az elmúlt esztendőben, amikor a hibrid munkavégzés lett az új normális, arra jöttem rá, hogy a cégkultúra, a lojalitás szempontjából sokkal inkább úgy kell a szervezetre tekinteni, mint egy lazább törzsszövetségre, ahol a részlegek belső kötelékei a legfontosabb kultúra- és lojalitásformáló erők. Ezek a felismerések alaposan megváltoztatták, hogy hogyan próbálom segíteni a Wavemakerben a munkát, az itt dolgozók „jóllétét”. Sajnos az idén reálértékben mindenképpen csökken a forgalmunk, még akkor is, ha abszolút számokban ez nem annyira tűnik fel. Az infláció a költségek elszállásán is látszik, ez mindenféleképpen szembetűnő lesz a 2023-as profiton. És hogy jövőre milyen lesz? (Lélekben) felkészülten várjuk a további váratlan és lehetetlen helyzeteket, majd alkalmazkodunk hozzájuk!

 

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Vasárnap rajtol a VV12, számos meglepetést ígérnek

Vasárnap 21:00-kor nagyszabású beköltöző show keretében nyitja meg a Villa kapuját a ValóVilág12 két műsorvezetője, Megyeri Csilla és Puskás Peti. A tét 36 millió forint, de számos csavarra számíthatnak a nézők és a játékosok...

A Jazzy összehozta Pachmann Pétert és Gundel Takács Gábort

Először fordul elő, hogy a két ismert műsorvezető ugyanabban a műsorban köszönti reggel - ezúttal - a hallgatókat. Pachmann Péter ugyanis hat év után visszatér a Jazzy-re és csatlakozik a Business Class műsorvezetői gárdájához:...

Sokallja a fűtésszámlát? – Így tehet ellene

A magyarországi ingatlanok nagy része energiahatékonysági szempontból még mindig elavult. A háztartásokban felhasznált energiának akár 80 százalékát is felemésztheti az elavult fűtésrendszer. A teljes fűtéskorszerűsítés azonban akár 20-30 százalékkal is csökkentheti a családi házak...

Összefog a Deloitte és az AWS, erre készülnek

Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját,...

Nem áll le az AutoWallis, tovább terjeszkednek

Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért felelős alelnökévé nevezte ki Andrew Prestet, aki eddig a Nagykereskedelmi Üzletág vezetője volt. Korábbi pozícióját a vállalaton belülről érkező Bihari Pál foglalja el. Az...

John Travolta új filmjével ünneplik a FilmMania arculatváltását

Megújul májustól a FilmMania arculata, a csatornát működtető AMC Networks Central and Northern Europe (AMCNI CNE) a frissítés apropóján egyedülálló megoldással is kedveskedik a néző számára, és elhozza a John Travolta és Kristin Davis...

Fontos dolog történt az ingatlanpiacon

Áprilisban lélektani határt tört át az ingatlanpiaci kereslet, a feladott lakáshirdetések száma jelentősen nőtt, ami további élénkülést vetít előre 2024-re – derül ki az ingatlan.com elemzéséből. Az eladó lakóingatlanok iránti 290 ezer érdeklődés 22 százalékkal...

Aggódik a jövő miatt? – Ezt érdemes tudni

Javított kissé idei és jövő évi globális növekedési előrejelzésén a párizsi székhelyű Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, az OECD csütörtökön kiadott prognózisában az előző, februári keltezésű becsléséhez képest. Az OECD honlapján publikált dokumentum szerint a...

Pályázatot nyert az InfoRádió, Balázsék miatt ismét büntettek

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését. A...

Filmbiznisz és tévés reklámpiac a BrandManiában

Az amúgy is kiélezett versenyben lévő tévétársaságok és filmstúdiók helyzete tovább bonyolódott a streaming globális térhódításával, a BrandMania stábja pedig ezúttal annak járt utána, hogyan hat mindez az új tartalmak gyártására. Az RTL magazinműsorának...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átszervezés a 4iG-nél

A 4iG Nyrt. új holdingvállalatot alapít 4iG Űr és Technológiai Zrt. néven, amelynek főbb piaci területe lesz az űripar- és műholdfejlesztés, dróngyártás és drónvédelem, valamint a védelmi digitalizáció. Az alapítást követően a társaság az űripari...

Vasárnap rajtol a VV12, számos meglepetést ígérnek

Vasárnap 21:00-kor nagyszabású beköltöző show keretében nyitja meg a Villa kapuját a ValóVilág12 két műsorvezetője, Megyeri Csilla és Puskás Peti. A tét 36 millió forint, de számos csavarra számíthatnak a nézők és a játékosok...

A Jazzy összehozta Pachmann Pétert és Gundel Takács Gábort

Először fordul elő, hogy a két ismert műsorvezető ugyanabban a műsorban köszönti reggel - ezúttal - a hallgatókat. Pachmann Péter ugyanis hat év után visszatér a Jazzy-re és csatlakozik a Business Class műsorvezetői gárdájához:...

Sokallja a fűtésszámlát? – Így tehet ellene

A magyarországi ingatlanok nagy része energiahatékonysági szempontból még mindig elavult. A háztartásokban felhasznált energiának akár 80 százalékát is felemésztheti az elavult fűtésrendszer. A teljes fűtéskorszerűsítés azonban akár 20-30 százalékkal is csökkentheti a családi házak...

Összefog a Deloitte és az AWS, erre készülnek

Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját,...

Don't Miss

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...