- Hirdetés -

Egyre több támadás éri a sporteseményeket

|

A sport– és szórakoztató rendezvények gördülékenyebb és kényelmesebb lebonyolításához egyre több digitális szolgáltatást vesznek igénybe a helyszínt biztosító intézmények és a szervezők. Emiatt megnőtt a háttérinfrastruktúrák sérülékenysége, kedvező célpontot kínálva a kiberbűnözőknek. A Cyber Signals ötödik kiadása arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen sokrétű kiberbiztonsági előkészületekre van szükség ahhoz, hogy a rendezést vállaló intézmények infrastruktúrája mellett a sportolók, sportszövetségek és szponzorok, valamint a rendezvényeket látogató közönség adatai védve legyenek a kibertámadásoktól.

A Cyber Signals ötödik kiadása szerint – amelyet a Microsoft a közelmúltban hozott nyilvánosságra – a nagy rendezvényhelyszínek, a sport- és szórakoztató események sincsenek ma már biztonságban a kiberbűnözőktől. A Microsoft látta el a 2022-ben Katarban megrendezett FIFA futball világbajnokság kritikus létesítményeinek védelmét, amely közben több mint 100 000 végponti eszközt, 144 000 accountot, 14,6 millió emailt ellenőriztek, és mintegy 635 millió alkalommal hitelesítettek hálózatba történő belépést. A rendezvény biztosítása közben összegyűlt tapasztalataikat is összegezték a tanulmányban.

A sportrendezvényeket világszerte egyre több kibertámadás éri. Az Egyesült Királyság Nemzeti Kiberbiztonsági Központja (NCSC) által nemrégiben közzé tett felmérés szerint a sportszervezetek 70%-a tapasztal évente legalább egy támadást, ami jelentősen magasabb szám annál, mint amit a brit vállalkozásoknál általában regisztráltak. A Manchester United tavaly novemberben számolt be a rendszereiket ért súlyos támadásról, idén év elején pedig az amerikai NBA bajnokság szurkolóinak az adatai kerültek egy adathalász incidens után illetéktelen kezekbe.

A nagyrendezvényeket és rendezvényhelyszíneket érő fenyegetések egyre sokrétűbbek és összetettebbek. A megelőzésükhöz, az esetleges károk mérsékléséhez a támadási kísérletek folyamatos nyomonkövetésére és az érintettekkel történő szoros együttműködésre van szükség. A világ sport-szórakoztatási piacának forgalmát ma több mint 600 milliárd dollárra becsülik; a csapatok, a jelentősebb bajnokságok szervezői, a nemzetközi sportszövetségek és a látogatók temérdek olyan információ birtokában vannak, amelyekre a kiberbűnözőknek nagyon fáj a foga.

Ez az információ sajnos egyre könnyebben hozzáférhető a bűnözők számára, hiszen egyre több helyszín, eszköz és hálózat kerül összeköttetésbe egymással. A helyszínt biztosító létesítmények IT-rendszerei, a stadionok és sportcsarnokok százszámra kínálnak ismert és kevésbé ismert biztonsági réseket. Ezek pedig módot adnak a támadóknak arra, hogy célba vegyék az üzleti szolgáltatásokat nyújtó infrastruktúrát – például az elárusító pontokat, az IT rendszereket – valamint a látogatók eszközeit. A csapatok, az edzők és maguk a sportolók is ki vannak téve annak a veszélynek, hogy a teljesítményükről és a versenyben előnyt jelentő képességeikről szóló információkat, illetve a személyes adataikat illetéktelenek megszerzik. A látogatók személyes adatai is célkeresztbe kerülhetnek, miközben igénybe veszik az adott eseményhez kapcsolódó digitális szolgáltatásokat, például mobilalkalmazásokat, Wi-Fi hotspotokat használnak, vagy QR-kódokat olvasnak be, amelyek akár rosszindulatú URL-eket is tartalmazhatnak.

A Szlovák Labdarúgó Szövetség (SFZ) számára – amely rengeteg külső beszállítót foglalkoztat, akik általában a saját eszközeiket használják munkavégzésére – a biztonság valóban stratégiai kérdés. Ján Letko, az SFZ informatikai és technológiai igazgatója elmondta: azért is fordítanak kiemelt figyelmet a megfelelő, központi engedélyezési és hitelesítési protokollok, valamint a Microsoft által biztosított kiberbiztonsági megoldásokalkalmazására, mert saját fejlesztésű rendszereket és nyilvánosan elérhető szolgáltatásokat működtetnek, így képtelenek az összes végponti eszközt külön-külön megvédeni a támadásoktól.

A Microsoft Defender Experts for Hunting (DEX), a Microsoft kiberbiztonsági szolgáltatása komplex kibervédelmi megoldást nyújtott a katari létesítmények és szervezetek számára, így a futballvilágbajnokságot a szervezők zökkenőmentesen le tudták bonyolítani. A DEX szolgáltatáscsomag keretében a Microsoft szakértői előzetesen felmérték, milyen fenyegetésekre kell a szervezőknek felkészülniük. Számbavették a támadók sajátosságait, azt, hogy várhatóan milyen taktikát, módszereket, technikákat fognak alkalmazni, továbbá fontos következtetéseket tudtak levonni a Microsoft-rendszerek működtetése során kigyűjtött adatokból is. Összesen több mint 634,4 millió incidenst elemeztek ki a Microsoft szakemberei a katari létesemények és szervezetek védelme során 2022 novemberében és decemberében.

A sport- és szórakoztató rendezvényekről általában elmondható, hogy kiberfenyegetettségük és sérülékenységük szintje magasabb az átlagosnál. Előfordul, hogy az ilyen rendezvényeket gyorsan kell tető alá hozni, gyakran új partnerek és beszállítók bevonásával, akik ideiglenesen hozzáférést kapnak a szervezést végző vállalat hálózatához is. Az is megesik, hogy ilyenkor elmarad a biztonsági átvilágítás, a biztonság feltételeit pedig menet közben alakítják ki.

Az adott biztonsági apparátus támogatásához szükséges előzetes tervezés mellett a rendezvényhelyszíneknek figyelembe kell venniük az ideiglenes, ad-hoc és állandó számítógépes infrastruktúrával kapcsolatos adatvédelmi kockázatokat is. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy tisztában kell lenniük és a tervezés során számolniuk kell azzal, hogy a digitális eszközök és szolgáltatások igénybevétele többlet kockázatokkal és a sérülékenység fokozódásával jár.

A kiberbiztonsági kockázatok mérséklése érdekében a kluboknak, a sportszövetségeknek, a csapatoknak és a helyszínt biztosító intézményeknek hatékony kiberbiztonsági intézkedéseket kell foganatosítaniuk. Az első és legfontosabb lépés egy komplex és többszintű védelmi rendszer kiépítése: tűzfalak, behatolásérzékelő és -megelőző rendszerek üzembehelyezése, hatékony titkosítási protokollok életbeléptetése annak érdekében, hogy a hálózatokhoz illetéktelenek ne tudjanak hozzáférni és onnan adatokat eltulajdonítani. Emellett rendszeresen felül kell vizsgálniuk a biztonsági rendszer állapotát, és fel kell deríteniük a biztonsági réseket, azonosítva és kiküszöbölve a hálózat sérülékenységeit.

Mindezeken túl elengedhetetlen a felhasználók felkészítése a várható veszélyekre, a munkatársak és az érintettek megismertetése a legjobb kiberbiztonsági gyakorlatokkal. Ide tartoznak azok a módszerek, amelyekkel az adathalász e-maileket fel lehet ismerni, a többtényezős hitelesítés vagy a jelszómentes védelem, valamint a gyanús linkek és letöltésre történő felhívások azonosítása és elkerülése. Fontos továbbá az együttműködés egy megbízható kiberbiztonsági céggel, amely képes folyamatosan ellenőrizni a hálózat forgalmát, valós időben észlelni a potenciális fenyegetéseket és gyors választ adni bármilyen incidensre. Ezekkel a megelőző intézkedésekkel a sportegyesületek és – csapatok, a rendezvények szervezői jelentős mértékben növelhetik a kibertámadásokkal szembeni ellenállóképességüket, megvédhetik a saját infrastruktúrájukat és a szponzoraik érzékeny adatait.

fotó: microsoft.com

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...