A jelenlegi gazdasági környezetben a munkaerőpiaci szereplőket az óvatosság jellemzi. A meghirdetett állások csökkenő száma mellett azonban a munkavállalói oldalon aktivitás mérhető, de ennek ellenére számos iparágban továbbra is nagy kihívást jelent a megfelelő munkaerő megtalálása. A fizikai munkák esetében például jellemzően ilyen volt a helyzet, mostanra viszont lényegesen kedvezőbbé vált a cégek számára – derül ki a Profession.hu munkaerőpiaci elemzéséből.
Az infláció hatására megemelkedett bérigényekre reagálva 2023 januárjában a cégek többsége (62%) tervezett béremelést az alkalmazottaik megtartása céljából, hiszen a kialakult helyzet ellenére számos területen továbbra is nagy kihívás a megfelelő jelöltek megtalálása. A megemelt fizetések motiválták a pandémia óta kevésbé aktív munkavállalókat, amely a lecsökkent álláslehetőségekkel együtt egy év alatt 33,3%-os emelkedést idézett elő az egy álláshirdetésre jutó jelentkezések számában a Profession.hu-n 2023 harmadik negyedévében.
A fizikai munkakörben toborzó vállalatok fele tervez béremelést
Tavaly ősszel kiugróan erős igény volt a fizikai munkát végző szakemberekre, munkaerőhiány állt fenn a hazai munkaerőpiac e területén. A Profession.hu év elején készített felméréséből kiderült, hogy a többségében vagy kizárólag szak-, betanított- vagy segédmunkásokat toborzó cégek körében az országos átlaghoz képest alacsonyabb arányban vannak azok, akik 2022-ben emeltek a béreken, ahol pedig megvalósult az emelés, ott is átlagosan 1-2%-kal elmaradt annak mértéke az országos átlagtól. Idén a fizikai munkakörökben toborzó vállalatok háromnegyedénél volt fizetésemelés végül, de a 2024-re vonatkozó tervek között ez csupán minden második cégnél szerepel.
Ezzel párhuzamosan a munkavállalói aktivitás fokozódott: 2023 harmadik negyedévére az egy álláshirdetésre jelentkező szak- és fizikai munkások száma 73%-kal haladta meg a 2022-es számokat.
Nyitottak az átképzésre a munkavállalók
Az állásportál friss felmérése szerint az érintett cégek a közeljövőben valamelyest tovább fogják csökkenteni a toborzás volumenét, pedig ebben a helyzetben lehetőségük van a korábbinál jelentősen széles munkaerő-kínálatból választani. Az elérhető potenciális jelöltek között a jelenlegi helyzetben könnyebben megtalálható a vállalat számára ideális munkavállaló, akit jól célzott toborzással és a megfelelő kommunikációval hatékonyabban elérhetnek és megszerezhetnek, a munkaerő-kínálat kevésbé korlátozza a döntési folyamatokat a HR területén.
„Bár most enyhült a fizikai munkát végző szakemberek megszerzéséért folytatott verseny, de ez hamarosan változni fog. Ez az időszak lehetőséget ad a felkészülésre és az eddigi gyakorlatok átvilágítására, felülbírálására” – mondja el a kialakult helyzetről Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója. „Egyre fontosabb a tudatos, jól célzott toborzás, amelynek fókuszát érdemes kinyitni, és ahelyett, hogy olyan jelölteket keresnénk, akiknek tapasztalatai teljes egészében megegyeznek a feladat ellátásához szükséges elvárásokkal. Figyeljünk azokra a jelöltekre is, akik az erősségeik, készségeik és a képességeik alapján alkalmasak lehetnek a pozíció betöltésére, könnyedén beilleszthetőek a csapatba és a cégkultúrába, ugyanis egy szükséges átképzéssel lojálisabb munkavállalókra tehetünk szert” – tanácsolja a szakértő.
Átgondolt toborzás és átképzett munkaerő
A Profession.hu 2022-ben a BCG-vel végezett kutatásából kiderült, hogy a magyar munkavállalók felének nem okozna gondot, hogy átképezze magát egy másik pozícióba. Erre a legnagyobb affinitást az iskolázatlan és legmagasabb iskolai végzettségként érettségit szerzett munkavállalók mutattak (64%-64%), a szakközép iskolát végzettek 47%-a lenne nyitott erre.
A megfelelő toborzási folyamat fontosságát jól bizonyítja, hogy a fizikai munkát végző szakemberek közel kétharmada (61%) elutasítana egy ajánlatot, ha a toborzási élmény kedvezőtlen számára. A hosszú felvételi folyamat miatt például már a legelején értékes jelölteket veszíthet a cég, ahogyan akár azzal is, hogy nem a megfelelő információkat osztja meg az álláshirdetésében: a fizikai munkát végző célcsoport 75%-a szerint bérre vonatkozó információ például alapvetés egy hirdetésnél. A bértranszparencia közvetlen versenyelőnyt jelent a toborzás során, amelyet a munkaadók is felismertek, a feladott álláshirdetések egyre nagyobb hányadában tüntetik fel a kínált bért: míg év elején a hirdetések 25,2%-a tartalmazott erre vonatkozó információt, szeptemberre pedig már 27,6% volt ez az arány.
A feladat pontos leírása szintén kiemelten fontos az említett munkavállalók jelentős részének, emellett a munkavégzés helye, a feladat részletei, az elvárt végzettség és kijelölt a műszakok feltüntetése, a pozíció megnevezése és a szükséges tapasztalat szerepelnek a leglényegesebb információk listáján.