- Hirdetés -

Kedvező fordulat a munkaerőpiacon

|

A jelenlegi gazdasági környezetben a munkaerőpiaci szereplőket az óvatosság jellemzi. A meghirdetett állások csökkenő száma mellett azonban a munkavállalói oldalon aktivitás mérhető, de ennek ellenére számos iparágban továbbra is nagy kihívást jelent a megfelelő munkaerő megtalálása. A fizikai munkák esetében például jellemzően ilyen volt a helyzet, mostanra viszont lényegesen kedvezőbbé vált a cégek számára – derül ki a Profession.hu munkaerőpiaci elemzéséből.

Az infláció hatására megemelkedett bérigényekre reagálva 2023 januárjában a cégek többsége (62%) tervezett béremelést az alkalmazottaik megtartása céljából, hiszen a kialakult helyzet ellenére számos területen továbbra is nagy kihívás a megfelelő jelöltek megtalálása. A megemelt fizetések motiválták a pandémia óta kevésbé aktív munkavállalókat, amely a lecsökkent álláslehetőségekkel együtt egy év alatt 33,3%-os emelkedést idézett elő az egy álláshirdetésre jutó jelentkezések számában a Profession.hu-n 2023 harmadik negyedévében.

A fizikai munkakörben toborzó vállalatok fele tervez béremelést

Tavaly ősszel kiugróan erős igény volt a fizikai munkát végző szakemberekre, munkaerőhiány állt fenn a hazai munkaerőpiac e területén. A Profession.hu év elején készített felméréséből kiderült, hogy a többségében vagy kizárólag szak-, betanított- vagy segédmunkásokat toborzó cégek körében az országos átlaghoz képest alacsonyabb arányban vannak azok, akik 2022-ben emeltek a béreken, ahol pedig megvalósult az emelés, ott is átlagosan 1-2%-kal elmaradt annak mértéke az országos átlagtól. Idén a fizikai munkakörökben toborzó vállalatok háromnegyedénél volt fizetésemelés végül, de a 2024-re vonatkozó tervek között ez csupán minden második cégnél szerepel.

Ezzel párhuzamosan a munkavállalói aktivitás fokozódott: 2023 harmadik negyedévére az egy álláshirdetésre jelentkező szak- és fizikai munkások száma 73%-kal haladta meg a 2022-es számokat.

Nyitottak az átképzésre a munkavállalók

Az állásportál friss felmérése szerint az érintett cégek a közeljövőben valamelyest tovább fogják csökkenteni a toborzás volumenét, pedig ebben a helyzetben lehetőségük van a korábbinál jelentősen széles munkaerő-kínálatból választani. Az elérhető potenciális jelöltek között a jelenlegi helyzetben könnyebben megtalálható a vállalat számára ideális munkavállaló, akit jól célzott toborzással és a megfelelő kommunikációval hatékonyabban elérhetnek és megszerezhetnek, a munkaerő-kínálat kevésbé korlátozza a döntési folyamatokat a HR területén.

„Bár most enyhült a fizikai munkát végző szakemberek megszerzéséért folytatott verseny, de ez hamarosan változni fog. Ez az időszak lehetőséget ad a felkészülésre és az eddigi gyakorlatok átvilágítására, felülbírálására” – mondja el a kialakult helyzetről Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója. „Egyre fontosabb a tudatos, jól célzott toborzás, amelynek fókuszát érdemes kinyitni, és ahelyett, hogy olyan jelölteket keresnénk, akiknek tapasztalatai teljes egészében megegyeznek a feladat ellátásához szükséges elvárásokkal. Figyeljünk azokra a jelöltekre is, akik az erősségeik, készségeik és a képességeik alapján alkalmasak lehetnek a pozíció betöltésére, könnyedén beilleszthetőek a csapatba és a cégkultúrába, ugyanis egy szükséges átképzéssel lojálisabb munkavállalókra tehetünk szert” – tanácsolja a szakértő.

Átgondolt toborzás és átképzett munkaerő

A Profession.hu 2022-ben a BCG-vel végezett kutatásából kiderült, hogy a magyar munkavállalók felének nem okozna gondot, hogy átképezze magát egy másik pozícióba. Erre a legnagyobb affinitást az iskolázatlan és legmagasabb iskolai végzettségként érettségit szerzett munkavállalók mutattak (64%-64%), a szakközép iskolát végzettek 47%-a lenne nyitott erre.

A megfelelő toborzási folyamat fontosságát jól bizonyítja, hogy a fizikai munkát végző szakemberek közel kétharmada (61%) elutasítana egy ajánlatot, ha a toborzási élmény kedvezőtlen számára. A hosszú felvételi folyamat miatt például már a legelején értékes jelölteket veszíthet a cég, ahogyan akár azzal is, hogy nem a megfelelő információkat osztja meg az álláshirdetésében: a fizikai munkát végző célcsoport 75%-a szerint bérre vonatkozó információ például alapvetés egy hirdetésnél. A bértranszparencia közvetlen versenyelőnyt jelent a toborzás során, amelyet a munkaadók is felismertek, a feladott álláshirdetések egyre nagyobb hányadában tüntetik fel a kínált bért: míg év elején a hirdetések 25,2%-a tartalmazott erre vonatkozó információt, szeptemberre pedig már 27,6% volt ez az arány.

A feladat pontos leírása szintén kiemelten fontos az említett munkavállalók jelentős részének, emellett a munkavégzés helye, a feladat részletei, az elvárt végzettség és kijelölt a műszakok feltüntetése, a pozíció megnevezése és a szükséges tapasztalat szerepelnek a leglényegesebb információk listáján.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...