A Jófogást egy apróhirdetési oldalból olyan e-kereskedelmi platformmá, piactérré akarják átalakítani, amely igazodik a fiatalabb felhasználók igényeihez is – mondta el Várkonyi Balázs. A Vatera.hu, valamint a Jófogás.hu befektetője és vezérigazgatója a Marketing&Media magazinnak beszélt arról is, hogy miért az Ingatlan.commal közösen vették meg az Adevinta érdekeltségeit.
- Az Ingatlan.commal együtt vettétek meg az Adevinta hazai érdekeltségeit. Volt olyan forgatókönyv is, hogy Kelemen Gyulával ketten szereznétek meg?
- A végül megvalósult felvásárlás volt az egyetlen potenciális forgatókönyv, mivel annyira kedvezően alakultak a körülmények. Amikor edigitalos alapítótársammal, Kelemen Gyulával megvalósítottuk a Vatera kiválását az eMAG-csoportból, szakmai-pénzügyi befektetőként további, a kompetenciánkhoz passzoló lehetőségeket kerestünk, az ingatlan.com cégcsoport pedig e-kereskedelmi területhez értő befektetőket keresett az Adevinta-csoport felvásárlásához. Ők a listingterület szakértői, az ő portfóliójukba került a Használtautó.hu, nekünk pedig az a feladatunk, hogy a Jófogást és a Vaterát visszahozzuk a legnépszerűbb e-kereskedelmi oldalak közé. Erre megvan minden esély, hiszen a másodpiac világszerte egyre nagyobb szerepet játszik, ahogy azt az elektronikai termékek és a ruhák esetén is jól látjuk.
- Milyen lehetőséget látsz a Jófogásban, hogyan tudják kiegészíteni egymást a Vaterával?
- Bár mindkét piactér fogyasztó-fogyasztó közötti (C2C) modellben működik, a profiljuk nem teljes mértékben azonos, így elbírja a piac mindkettőt. A Vateránál a gyűjtői és antik termékcsoportok forgalma a jelentős, a bakelitlemeztől kezdve az antik érmékig. Ez egy platform, amelyen főleg magánszemélyek értékesítenek, de jelen vannak professzionális eladók is, mint például antikváriumok, régiségkereskedők, aukciósházak, amelyek azért vannak ott, hogy egy biztonságos platformon keresztül tudjanak értékesíteni, de az aukciók is elég népszerűek. Továbbra is szeretnénk megtartani az oldal szakértői imázsát. A Jófogás márka pillanatnyilag nagyon erős a vidéken élő felhasználók körében, például sokan az őstermelői, a mezőgazdasággal foglalkozó kategóriában is jelen vannak az oldalainkon. Adja magát, hogy a jelenleginél hatékonyabban kössük össze a vidéken, illetve a nagyvárosokban élő felhasználókat biztonságos és gyors logisztikai lehetőségekkel.
- Mi lesz a fókuszban a Jófogásnál a következő hónapokban?
- A Jófogást a jelenlegi formájából, egy apróhirdetési oldalból egy olyan e-kereskedelmi platformmá, piactérré akarjuk átalakítani, amely igazodik a meglévő törzsbázis tagjai mellett az új, főként a fiatalabb felhasználók igényeihez is. Az elmúlt években elmaradtak azok a fejlesztések, amelyek ezt lehetővé tennék, ezt kell pótolnunk. A nagyvárosi Z generációs felhasználók már nem akarnak személyes találkozót egyeztetni, vételárat előre átutalni, hanem egy olyan platformot keresnek, amely elvégzi helyettük az értékesítés „nyűgét”. Tehát odaadják a terméket egy futárnak, vagy leadják egy csomagautomatában, mi pedig a folyamatok során végig kontrolláljuk a vevők és az eladók közötti biztonságos pénzáramlást, hogy senki ne verhesse át a másik felet.
- Terveztek komolyabb változásokat akár a csapatban, akár az üzletpolitikában?
- A cégstruktúrát érintő tervezett változás, hogy a Vaterához hasonlóan a Jófogás márka is külön cégként fog működni, elkülönülve a Használtautó.hu-tól, amely a jövőjét az ingatlan.com csoporton belül folytatja. Azáltal, hogy apróhirdetési oldalból piactérplatformmá szándékozunk átalakítani a Jófogást, elkerülhetetlen, hogy az üzleti modellen is legyenek módosítások, de ezekről konkrétumokat most még nem tudok elárulni.
- A Jófogás és a Használtautó esetén mindig komoly kihívást jelentett, hogy nyereségessé tegyék ezeket a szolgáltatásokat. Szerinted van rá esély, hogy tartósan profitábilisan működjön a Jófogás?
- Bár az Adevinta tavaly valóban veszteséges volt, a teljes képhez azt is érdemes tudni, hogy ez a kedvezőtlen eredmény magában foglalja azt a negatív összeget is, amelyet az OLX felvásárlását követően kellett értékcsökkenésként leírniuk. A Jófogás és a Vatera esetén pedig a háttérfolyamatok optimalizálásától, a két rendszer közötti átjárhatóság biztosításától is hatékonyabb működést várunk.
- Milyen eredményekkel lennél elégedett a Jófogás és a Vatera esetén a jövő év végéig?
- Főként a felhasználói élményt javító fejlesztéseket és változásokat kell úgy alakítani, hogy az újonnan belépő másodpiaci célcsoportok tagjait meghódítsuk. Emellett marketingterületen is oda kell tennünk magukat a Vatera és a Jófogás csapatával, hogy reaktiváljuk a két márka ismertségét. Mindkét területen komoly munka vár ránk a következő egy évben, és ezek jelentős befektetéseket igényelnek. Tehát minden területen javulást szeretnék, a felhasználói tábor bővítése épp olyan fontos, mint a profitábilis működés.
Kalocsai Zoltán