Most kiderül, mennyire zöldek a honlapok

Zöld honlap, zöld holnap - ezzel a szlogennel indította útjára a Neo Interactive legújabb kezdeményezését. A digitális ügynökség által létrehozott HelloGreenWeb.hu oldalon bárki letesztelheti saját honlapjának szén-dioxid-kibocsátását. A mérőoldal a BrandFestivalon debütált, és nyilvános működésének első egy órájában máris több mint ötszáz weboldal zöld értékeit kérték le az érdeklődők. Szintén a neves rendezvényen mutatta be a neo a digitális fenntarthatóság témájában készített desktop kutatását, amely közel négyszáz hazai nagyvállalat webes jelenlétét elemzi a digitális fenntarthatóság szempontjából.

„Az internet a világ negyedik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó országa lenne, ha államként funkcionálna” – idézett Kepes Katinka, a neo ügyvezetője Chris Adams, a The Green Web Foundation vezetőjének prezentációjából. A digitális fenntarthatóság eszméjének legmagasabb szintű képviseletét ellátó nemzetközi szervezet vezetője ugyancsak a konferencián adott elő a neo meghívásából.

„A zöld számunkra nem kommunikációs divatszín, nem szép szavakkal, hanem munkával és pénzzel is támogatjuk »munkahelyünk«, az internet fenntarthatóságát” – tette hozzá Kepes. „Lefejlesztettünk egy ingyenes mérőoldalt, amely a www.hellogreenweb.hu címen érhető el, és amivel a szándékunk, hogy minél több vállalat figyelmét ráirányítsuk erre a témára. Ugyanis a digitális karbonylábnyom-paradoxon egyre jobban megjelenik az életünkben: éppen a fenntarthatóság jegyében egyre többen állnak át digitálisra. Emiatt azonban muszáj lesz tudatosan odafigyelnünk magának a digitális működésnek a károsanyagkibocsátó voltára is, és csökkenteni, ahol csak lehetséges. A weboldalak, internetes tartalmak mögött hatalmas szerverparkok állnak, a felhasználók oldalán pedig elektronikus eszközök tömkelege, mind-mind karbonlábnyommal. Egy kicsi odafigyeléssel, weboldalak, e-mailek optimalizálásával azonban máris jelentős CO2-kibocsátás csökkentés érhető el.”

A Neo Interactive a „zöld honlap, zöld holnap” jegyében nemrég megújította ügynökségi weboldalát is, és az új honlap Magyarországon elsőként megszerezte a The Green Web Foundation tanúsítványát. Az ügynökség nem pusztán karbonsemleges web hostingra váltott, hanem az oldalának megújítása során alkalmazott fenntartható web designnal és programozással támogatja a „világ legnagyobb szénüzemű gépe”, azaz az internet okozta károsanyagkibocsátás csökkentését.

A neo zöld oldalán elérhető a BrandFestivalon publikált desktop kutatás eredménye, amely információs anyag bevezetőjében meghatározza a digitális fenntarthatósággal kapcsolatos fogalmakat, majd részletesen bemutatja, hogy milyen típusú oldalak milyen energiaterheléssel működnek Magyarországon, mi jellemzi e tekintetben például az e-ker oldalakat, a közhasznú site-okat, a márkaoldalakat, a híroldalakat, a szórakoztató portálokat vagy éppen a top 200 hazai cég honlapját. Továbbá kifejtésre kerül az is, hogy mi befolyásolja leginkább a „zöld mutatókat”, és ezek milyen eszközökkel javíthatók.