Marad a keresleti piac a tévés hirdetéseknél

Komoly áremeléseket jelentettek be a tévés reklámidőket értékesítő cégek a jövő évre vonatkozóan, azonban a MAKSZ ügynökségek a jelenleg látott piaci információk alapján a drágulás ellenére továbbra is keresleti piacra számítanak.

Idén október 26-án rendezték meg a Big Picture konferenciát, ahol az értékesítőházak (Atmedia, RTL Sales House) beszámoltak jövő évi kereskedelmi terveikről, a tévétársaságok pedig programkínálatukról. A MAKSZ közleménye szerint a 2024-es áremelkedés mértéke a bejelentett szezonális árindex változások hatására éves átlagban vizsgálva az Atmedia esetében 15 százalék, az RTL Sales House esetében pedig 30 százalék. Ez utóbbi cégnél a Big Picture bejelentésben 20 százalék szerepelt, mivel 10 százalékos áremelkedést az idei év során a hirdetők már megfizettek a telített hónapokban.

A reklámidő túlkereslet továbbra is meghatározó tényező a magyar TV piacon. Ahogyan arról a MAKSZ már korábbi közleményeiben is beszámolt, a szezonális kiszámíthatatlanság és a 2023. szeptembert követő váratlan túlkereslet miatt a sales house-ok nehéz helyzetben találták magukat.

A hirdetők kedélyeit tovább rontotta, hogy az RTL Sales House visszautasította néhány alacsony árszintű ügyfél kampányát az év végén, mely volumeneket az Atmedia sem tudta már befogadni. Ugyanakkor az RTL Sales House árait év közben is emelte a Market Index és egy, a hirtelen piaci helyzet reakciójaként bevezetett Túlkeresleti Szezonindex. Ezek a változók nagyságrendileg 10 százalékkal növelték az árakat az év során, sok esetben nagyon rövid időt hagyva az ügyfeleknek és ügynökségeknek a reagálásra.

Ha a Sales House-ok által tervezett áremelkedés mértéke nem valósul meg, akkor nem zárható ki, hogy kampány alulteljesülések, vagy olyan eszközök mint például a Market Index vagy a Túlkeresleti Index, 2024-ben ismét megjelennek a sales house-ok eszköztárában – írja elemzésében a MAKSZ. Az év közben váratlanul megjelenő, előre nem tervezett volumeneket 2024-ben nem biztos, hogy be tudják majd fogadni a kereskedőházak - az esetleges extra büdzsék akár felárral, akár visszautasítással is járhatnak -, ezért nagyon fontos, hogy a 2024-es tervezéskor a hirdetők a lehető legpontosabban próbálják megbecsülni a saját éves - és esetlegesen havi - televíziós költéseiket.