- Hirdetés -

Sokat fejlődött a házhozszállítás

|

A mesterséges intelligencia és az adatalapú megoldások alkalmazása a logisztikában egy olyan időszakban indult látványos terjedésnek, amikor az e-kereskedelmet befolyásoló piaci körülmények is rendkívüli mértékben átalakultak a koronavírus-járvány, majd a háborús helyzet hatására. Ezzel egyidőben a klímaváltozás nyomán a csomagkézbesítések környezeti hatásainak minimalizálása is alapvető igénnyé vált, ami gyors és hatékony megoldást követel meg a logiszitkai ágazattól. Az utolsó kilométeres futárszolgáltatásokat nyújtó DODO szakértői szerint mindennek nyomán az okoslogisztika elterjedése új fejezetet nyitott a házhoz szállítások történetében.

Az e-kereskedelem és a házhoz szállítás területe az elmúlt három évben alapjaiban újult meg. Erre mind az erőteljesen megnőtt vásárlói igények, mind pedig az innovatív logisztikai megoldások megjelenése és gyors fejlődése hatással volt. A házhoz szállítási szolgáltatások minősége komoly vásárlást eldöntő tényezővé vált – az online megrendelések közel fele azért hiúsul meg, mert a vásárlók nem találják elég kielégítőnek a felkínált kézbesítési lehetőségeket2 -, amire a vállalkozások mesterséges intelligencia- és adatalapú megközelítéssel reagáltak. A koronavírus-járvány miatti korlátozások hatására 2020-ban az online értékesítés ugrásszerűen megnőtt, a pandémia harmadik hullámával párhuzamosan, 2021-ben azonban minden addiginál látványosabb növekedés kezdődött. Egyre több online kereskedő ismerte fel, hogy az általa kínált kézbesítés gyorsasága és rugalmassága nagyban befolyásolhatja az üzleti sikereit. A megugró kereslet és a megváltozott vásárlói elvárások kiszolgálására az olyan cégek, mint a DODO gyorsan tudtak reagálni innovatív, technológiaalapú logisztikai megoldások alkalmazásával. A fokozódó igények hatására elkezdett rövidülni a házhoz szállítási idő, ami, bár megjelent a tartós fogyasztási cikkek esetében is, elsősorban a melegétel-kiszállításokat érintette. Az internetes rendelés egyre népszerűbbé és rendszeresebbé vált, amit jól mutat, hogy 2020 és 2022 között közel 20 százalékkal nőtt azok aránya, akik három hónapon belül többször is vásároltak online áruházból.

Mivel egyre több kereskedő ismerte fel az online rendelések piaci értékét, a szélesebb kínálat és a kézbesítési szolgáltatások területén tapasztalható versenynek köszönhetően a vásárlók számára a házhoz szállítás gyorsasága, kiszámíthatósága és minősége egyaránt meghatározóvá váltak. A megrendelések közel 40 százaléka azért hiúsul meg, mert a megrendelő nem találja elég gyorsnak a kiszállítási időt egy reprezentatív kutatás alapján. Ez arra is rávilágít, hogy közel egyharmaduk már a megrendelés napján szeretné kézhez kapni az online vásárolt terméket. Ugyanakkor a kézbesítés árképzése sem elhanyagolható, a felmérésben részt vettek több mint 90 százaléka ugyanis a szállítás árát tartja a legfontosabb tényezőnek. A DODO erre idén téltől, a dinamikus árazás formájában kínál megoldást ügyfelei számára. A rugalmas kézbesítési díjak – a csúcsidőszakon kívüli időpontra kérhető, és így kedvezőbb árú aznapi kiszállítás – nem csak a vásárlók számára teheti vonzóbbá a webshop ajánlatát, de a vállalatok szempontjából a rendelésfeldolgozás és kiszolgálás is gördülékenyebbé válhat.

Az aznapi kiszállítás és a minél kisebb időablakok iránt igény, a megnövekedett kereslet és az e-kereskedők költségeinek kezelésében kulcsfontosságúvá váltak az olyan okosmegoldások, mint a mesterséges intelligencialapú, valós idejű forgalomelemzés és a feladatok adatközpontú koordinálása. Ezek segítenek racionalizálni a költségeket, optimalizálni a folyamatokat és az erőforrásokat, lerövidíteni a szállítási útvonalakat, valamint gyorsan elhárítani a kézbesítés során felmerülő akadályokat. Az utolsó kilométeres házhoz szállítás úttörője, a DODO saját fejlesztésű mesterséges intelligencia alapú logisztikai platformját, a GAIA-t használja a kézbesítési folyamat valamennyi elemének megtervezésére, ennek köszönhetően pedig rendkívül hatékony szállítási módot és különösen gyors, akár fél órás kézbesítési időt tud kínálni ügyfeleinek.

A környezetvédelem és a klímaváltozás is egyre nagyobb figyelmet kap, az elmúlt években a különböző szolgáltatások, így a házhoz szállítási lehetőségek megválasztásánál is kiemelt vásárlói tényezőként szerepelnek. Annak érdekében, hogy a logisztikai vállalatok megfeleljenek ezeknek az elvárásoknak, tehát rövidebb és gyorsabb szállítási útvonalakkal csökkentsék a környezetre gyakorolt hatásukat, felértékelődött a mesterséges intelligencia- és adatalapú logisztikai rendszerek használata. Már tesztelés alatt áll egy olyan rendelés-előrejelző algoritmus, amely két héttel előre képes megjósolni a rendelések számát és a megrendelt termékek mennyiségét. Ennek bevezetésével a futárok és járművek száma, valamint a kézbesítési útvonalak is hatékonyabban tervezhetővé válnak. A fenntartható kézbesítés másik eleme a zöld járművek használata is egyre elterjedtebb. Magyarországon is folyamatosan tesztelik már az alternatív szállítási módokat a gyorsabb, kényelmesebb és környezetbarátabb logisztika érdekében. 2021-ben a vízi kézbesítés tesztidőszakában például a DODO a Balatonon vitorlázók melegétel-rendeléseit szállította ki zéró emissziós elektrojettel, míg tavaly a termékek drónos kiszállítására irányuló, egyedülálló hazai pilot projektet indított.

A gyorsan és intenzíven változó házhoz szállítási trendekhez és igényekhez minden olyan e-kereskedőnek igazodnia kell, aki részt kíván venni a piaci versenyben vagy épp piaci előnyre szeretne szert tenni. Ez megvalósítható a cégen belüli, költséges fejlesztésekkel és plusz erőforrást igénylő professzionális logisztikai rendszer kiépítésével, vagy egy külső okoslogisztikai vállalat partnerségével.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...