A következő évben a vállalatok a mesterséges intelligenciára épülő megoldások kifejlesztésére és gyakorlati alkalmazására, illetve a technológiai alapok megteremtésére összpontosítanak majd – véli Szabó Péter. A Microsoft Magyarország ügyvezető igazgató a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelentett számukra is a ChatGPT megjelenése és hogyan állunk a felhőalapú megoldások alkalmazásával.
- Mi jelentette az idén a legnagyobb kihívást a Microsoft számára a magyar piacon?
- Bár a gazdasági kihívások minden vállalatot érintenek, mi sikeres évet tudhatunk magunk mögött, amit jelentős részben annak köszönhetünk, hogy a mesterséges intelligencia új lendületet adott a digitális átalakulásnak, ez pedig a mi üzletünkre is hat. A ChatGPT megjelenése számunkra is kihívást jelentett, hiszen nekünk is mélyebben meg kellett ismerkednünk az új technológiával, méghozzá rövid idő alatt. Abban, hogy gyorsan tudunk alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, fontos szerepet játszott, hogy részben mi voltunk a változások előidézői és a Microsoft csapata, amely elképesztő energiával, nyitottsággal és érdeklődéssel fordult az innovációink felé.
- Globális szinten pörögnek a felhőalapú megoldások. Itthon mennyire nyitottak ezekre a hazai cégek?
- Az elmúlt öt évben Magyarország valamelyest lemaradt a felhőhasználat terén Európa nyugati felétől, de részben a saját régiójától is. A mesterséges intelligencia ebben is változást hozhat, hiszen sok vállalat most ismerte fel, hogy ennek az alkalmazása mennyire szoros összefüggésben áll a felhőtechnológiával. Érzékeljük is az érdeklődés növekedését. A tapasztalatunk az, hogy elképesztő változások történhetnek a felhőtechnológia bevezetésével akár már az első évben is: a szervezetek az Azure platformra építve olyan projekteket képesek végrehajtani, amelyek alapjaiban alakítják át a működésüket. Tehát úgy gondolom, hogy az MI és a kiberbiztonság is fontos új érv lesz a felhő mellett, és hozzájárulnak a felhőhasználat további elterjedéséhez Magyarországon.
- Milyen szerepet játszik most az MI a Microsoft üzletstratégiájában?
- A mesterséges intelligencia az üzleti stratégiánk fókuszában áll. A Microsoft már évtizedek óta jelentős erőforrásokat fektet az MI és a felhőtechnológiák fejlesztésébe, vagyis ami most a stratégiánk homlokterébe került, az távolról sem egy új dolog. Úgy gondolom, hogy a vállalatoknál megjelenhet egy olyan új munkakör is, amelyet kifejezetten azzal a céllal hoznak létre, hogy láthatóvá váljon, hogy a szervezeten belül hol, milyen területeken lehet az MI-t felhasználni a termelékenység vagy az ügyfélkiszolgálás minőségének javítására.
- Mik lesznek a meghatározó trendek jövőre a technológiai szektorban?
- Egyesek szerint elül a most tapasztalható nagy lelkesedés a mesterséges intelligencia iránt, én viszont úgy vélem, hogy a generatív MI még jó ideig meghatározó marad, és a teljes digitális ökoszisztémát át fogja alakítani. Ezért úgy vélem, hogy a következő évben a vállalatok az MI-re épülő megoldások kifejlesztésére és gyakorlati alkalmazására, illetve a technológiai alapok megteremtésére összpontosítanak majd.