Az áremelkedések miatt tavaly a magyarok 63 százaléka költött kevesebbet ruhákra, cipőkre és egyéb kiegészítőkre – derül ki a GLAMI kutatásából. A legtöbben azzal próbálták csökkenteni a költségeiket, hogy vagy kevesebb terméket vettek meg, vagy kizárólag leárazásokon vásároltak.
A GLAMI divatkereső legfrissebb felmérése szerint 2023-ban a magyar fogyasztók 88%-a érzékelt drágulást a divatcikkek területén az infláció miatt, amit 53% jelentős mértékűnek, 35% pedig alacsony mértékűnek ítélt meg. Az áremelkedés miatt 63% kevesebbet költött ruhákra, cipőkre és egyéb kiegészítőkre, 22% ugyan érezte az inflációt, de hajlandó volt a magasabb árat is kifizetni, 14% pedig ugyanúgy vásárolt, mint korábban. A kiadások tekintetében 41% 20.000-40.000 Ft-ot, 32% kevesebb mint 20.000 Ft-ot, 12% pedig 40.000 és 80.000 Ft közötti összeget költött havonta divatcikkekre.
A felmérésben résztvevők 62%-a azzal próbálta csökkenteni a költségeket, hogy kevesebbet vásárol, 36% kizárólag akciós termékek vásárlásával spórolt, 20% előre meghatározott összegnél nem költött többet, 15% pedig használt ruha vásárlással takarított meg. A korábbinál olcsóbb, illetve kevésbé prémium termékeket 14% vásárolt, 3% pedig ruhák és cipők javításával és átalakításával spórolt. A jelenlegi gazdasági helyzetben 42% nyitottabbnak mutatkozik, hogy jobb minőségű ruhákat vásároljon, 30% ebben a tekintetben nem változtatott a hozzáállásán, és 19% válaszolta, hogy még kevésbé tervez prémium ruházatot vásárolni, mint korábban.
A vásárlás helyének tekintetében az elmúlt 3 hónapban 58% leginkább online vásárolt divatcikkeket, 18% fele-fele arányban vásárolt online és hagyományos üzletekben és 18% válaszolta, hogy inkább a fizikai üzleteket preferálta. Az online vásárlást a legtöbb fogyasztó időmegtakarítás (52%), a nagyobb választék (49%), az alacsonyabb árak (46%), a könnyebb ár összehasonlítás (32%) és a keresést megkönnyítő szűrő feltételek használatának lehetősége (33%) miatt preferálja.
A termékek otthoni felpróbálásának lehetősége és szükség esetén történő visszaküldése miatt 57% részesíti előnyben az online vásárlást. A webáruházak kiválasztása tekintetében a legfontosabb szempontok a kedvenc márkák (42%) elérhetősége, az ingyenes házhozszállítás lehetősége (42%), a minél több méretinformáció rendelkezésre állása (38%), az alacsony ár (29%), a gyors kiszállítás (26%), a jó ügyfélszolgálat (17%) és a hosszú idő a visszaküldésre (16%). A kutatás szerint a válaszadók 33%-a vásárolt már a Shein, a Temu, vagy a Boohoo oldalakról.
Fizetés tekintetében továbbra is az utánvét a legkedveltebb fizetési opció (65%). Ha az utánvét is rendelkezésre áll, csupán 18% preferálja az online történő fizetést, valamint 17% válaszolta, hogy egyéb körülményektől függ a választása. Az olyan BNPL (buy-now-pay-later) fizetési lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók részletekben fizessenek (pl. Klarna, Pastpay) a válaszadók mindössze 2%-a próbálta ki, 31% válaszolta, hogy nem ismeri ezeket a szolgáltatásokat, 58% pedig hallott már róluk, de egyelőre nem tervezi használni ezeket.
A divattrendek tekintetében tovább hódít a hétköznapi és a sportos megjelenés, 2024-ben a magyar fogyasztók 45%-a főleg hétköznapi, 33% sportos/outdoor, 12% pedig alkalmi/formális ruhákat tervez vásárolni. Arra a kérdésre, hogy szabadidős tevékenységeken kívül viselnek-e sportos/outdoor ruházatot és cipőt 82% igennel, 17% pedig nemmel válaszolt.