- Hirdetés -

Ezt hozta a válság a magyar franchise szektorba

|

Becslések szerint hazánkban több mint 100 000 embert foglalkoztatnak franchise vállalkozások, melyekre jellemző, hogy bejáratott márkához és jól működő üzleti modellhez csatlakozva kínálnak termékeket vagy szolgáltatásokat. Ilyen rendszerben üzemelnek az olyan nagy cégek is, mint a Spar, a Duna House vagy épp a Fornetti – a koncepció maga pedig az Egyesült Államokból származik. Talán nincs is még egy olyan üzleti megoldás, amely jobban igényelné az érett kommunikációt és a kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolatot – hívja fel a figyelmet Avidor András, vállalkozásfejlesztési és networking szakértő. Megdobta-e a válság a biztonságot adó franchise hálózatok terjedését hazánkban és hogyan érdemes partnereket keresni egy ilyen működési modellhez?

A franchise megoldások jellemzően annál népszerűbbek, minél forróbb a talaj a vállalkozók lába alatt és minél bizonytalanabb az általános gazdasági helyzet: a tapasztalatok szerint a nehéz időkben a hálózatban működő egységek túlélési esélye 80 százalék lehet, szemben az egyénileg üzletet indítók 20 százalékos arányával. Nem csoda, hogy a lehetőség vonzónak tűnik turbulens időkben, hiszen a készen kapott márkaérték, kidolgozott arculati elemek és a bejáratott know-how óriási előnynek bizonyulhatnak a franchise partnerek számára és csökkenthetik a kezdeti költségeket. Cserébe viszont számos ponton le kell mondani az önállóságról és a vállalkozói szabadságról, különböző, tagsággal kapcsolatos díjat fizetni, illetve kitenni magunkat annak, hogy a hálózat más egységeinek nem megfelelő működése a mi üzletünkre is hatással lesz.

„A tulajdonosok oldaláról pedig számos tényezőt szükséges figyelembe venni, mielőtt franchise építésre adják a fejüket: valóban van kereslet a termékükre vagy szolgáltatásukra, ráadásul lokációtól függetlenül? Stabil a cég pénzügyi helyzete és képes-e egyáltalán rendszerbe foglalni és hatékonyan átadni a felhalmozódott tudást és tapasztalatot az franchise partnereknek? Mindez talán riasztó is lehet, de a jó hír, hogy a legtöbb cég nem akkor kezdi el a franchise kialakítását, amikor minden körülmény tökéletes, hanem akkor, amikor a gyors és drasztikus növekedést tűzi ki célul, vagyis bármikor érdemes elindulni ezen az úton, csak nagyfokú elkötelezettség szükséges hozzá – véli Avidor András, aki a BNI Magyarország üzleti közösség vezetése mellett nemzetközileg is elismert franchise szakértő és hazánkban elsőként szerezte meg a Certified Franchise Executive minősítést.

Ezt hozta a válság a magyar franchise szektorba

Az üzleti megoldás természetesen az Egyesült Államokból ered, és kifejezetten gyakori a nyugati országokban, hogy a cégek franchise rendszerben gondolkodnak, ha terjeszkedésre kerül a sor, így a tőkebevonást és a hitelfelvételt is el tudják kerülni. Mivel hazánkban kimagasló arányban működnek egyéni vállalkozások, a franchise hálózatok számának növekedése nemcsak gazdasági értelemben, de a fenntarthatóság és a hatékonyság szempontjából is eredményes lehetne. A szakértő az indulás kapcsán azonban arra és felhívja a figyelmet, hogy nem jó út más hazai hálózatok példáját egy az egyben lemásolni, inkább érdemes a nemzetközi színtérre kitekintve a céljainknak, cégünknek és célcsoportunknak legmegfelelőbb, nagyobb piacokon is bevált modelleket követni.

„A hazai franchise szektor előtt még jelentős piaci lehetőség van, és bár a bizonytalan gazdasági környezetben vonzó alternatíva, mégis azt lehet látni, hogy a vállalkozók tőke és biztos alapok híján még az ilyen, kevesebb kockázattal járó befektetési formáktól is ódzkodnak. Ezért a franchise rendszergazdák számára most különösen fontos a meglévő partnerek megtartása, ennek érdekében pedig szerencsére hajlandóak minden eszközzel támogatni a hálózatukban működő átvevőket. Természetesen ebben az esetben is nagyban függ a tevékenységi körtől a siker, a pandémiát követően például virágozni kezdtek a különböző szolgáltatásokat online térbe áthelyező márkák vagy az ételkiszállítók. Minden esetben érdemes tájékozódni és alapos piaci ismereteket szerezni” – teszi hozzá Avidor András.

A networking segít a partnerválasztásban

Természetesen a franchise átvevők kiválasztásának fontos szempontja a megfelelő pénzügyi források rendelkezésre állása, de a szakértő tapasztalatai szerint nem ez fogja eldönteni a sikert, sokkal inkább az elhivatottság. Ezért fontos meggyőződni arról a tárgyalások során, hogy a kiszemelt partner világosan látja a márkaértékeket, meg tudja fogalmazni, hogy miért szeretne éppen ehhez a hálózathoz tartozni és hitelesen tudja képviselni a forgalmazott termékeket és szolgáltatásokat. Éppen ebben tud nagyon sokat segíteni a profi üzleti kapcsolatépítés, illetve az ebben szerzett jártasság, hiszen a franchise modellek alapja éppen az ajánláson keresztül történő növekedés – vagyis a jó üzleti partner hozza magával a következőt. Az ilyen vállalkozó szellemű franchise gazdák és potenciális átvevők ismérve, hogy aktívak a networkingben, jelen vannak a releváns szakmai körökben és rendezvényeken. „Emellett a BNI közösségében azt látjuk, hogy ez a témával kapcsolatos edukációnak is kiváló színtere. Sok vállalkozó nem is tudja, hogy mekkora potenciál rejlik valójában a franchise rendszerekben, mert csak a kifejezést ismerik, annak üzleti tartalmát kevésbé” – teszi hozzá Avidor András, aki a közelmúltban az amerikai egyesült államokbeli Arizonában osztotta meg tudását a világ minden tájáról érkező franchise tulajdonosokkal.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...