- Hirdetés -

Áremelkedés jöhet a klímapiacon

|

- Hirdetés -

Tucatnyi hajó megtámadása elég volt a konténerhajózás költéségének megháromszorozására, ami jelentősen megnöveli a klímaberendezések szállítási költségét.

Tavaly novemberben 700 dollár körüli áron lehetett egy tengeri egységkonténernyi árut Sanghajból Rotterdamba szállítani. Idén januárban már 3 ezer dollár fölött is kellett fizetni, de még mindig 2700 dollár körüli költséggel kell számolni.

Az áremelkedés fő oka, hogy az Ázsia és Európa között közlekedő óriási, akár 20 ezer konténert szállító teherhajók Afrikát délről megkerülve érik el céljukat, ami harmadával hosszabb, mint a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán át. Mindennek több negatív hatása is van az európai fogyasztókra nézve - mondta Medgyesi Tamás, épületgépész-mérnök, a Polar komfortklimatizálási szakértője.

Növekvő klímaberendezés költségek

A két-háromszorosára növekvő szállítási díjak az árukészletek legfeljebb egy-kéthónapos kicserélődése után megjelennek a fogyasztói árakban. A Nemzetközi Valutalap friss tanulmánya szerint a szállítási díjak növekedése jelentős hatással vannak az inflációra: a költségek duplázódása körülbelül 0,7 százalékponttal növeli az inflációt Európában, ám a hatás igen eltérő terméktípusonként.

A klímaberendezések és alkatrészeik túlnyomó többsége Kínából érkezik a közép-európai piacra. A jelenlegi szállítási költségek mellett várhatóan körülbelül tíz százalékkal emelkednek a tavasz végéig a klímaberendezések fogyasztói árai – mondta a Polar szakértője.

Átmenti készletgondok

Nem csak az árakra van hatása annak, hogy az eddigi négy-öt hetes szállítási idő hat-nyolc hetesre növekszik. Mindez átmenetileg készlethiányt is okozhat. Ez pedig további árfelhajtó hatást jelent. Ráadásul pont az év második felében várhatók a hatások begyűrűzése a hazai piacon, amikor jellemzően a legtöbben a klímaberendezések beszerelését vagy cseréjét megrendelik.

Ma már minden harmadik háztartásban van klímaberendezése, amiben nagy szerepe volt a 2022-es energiaáremelkedésnek. A kényelmi hűtési funkció mellett ugyanis a földgázánál jóval olcsóbban lehet a modern hőszivattyús klímaberendezésekkel fűteni. A kereskedelmi adatok alapján a 2022-ben rekordot jelentő, 86 milliárd forintos importot eredményezett a kereslet megugrása, ami a 2,7-szere volt a 2021-es 31 milliárd forintnak.

Továbbra is jelentős a kereslet a klímák iránt, 2023-ban 51 milliárd forint volt a behozatal. Ez ugyan a rekorder 2022-es évhez képest csökkenést, de még mindig 60 százalékkal haladja meg a 2021-es értéket.

Egymást erősítő hatások

Mivel az import 95 százaléka csupán két országból érkezett, Kínából és Dél-Koreából, az ázsiai hajózási költségek emelkedése és a szállítási idő növekedése várhatóan gyorsan be fog épülni a fogyasztói árakba. Mindez pedig nehezen tervezhetővé teszi, mekkora kereslettel lehet tervezni a hazai piacon 2024-ben.

Medgyesi Tamás szerint, ha a forgalmazók a megrendeléseiket csökkentik, de a kereslet erős marad, akkor annak ismét csak árfelhajtó hatása lehet. További kihívást jelent, hogy a forint a 2024-es évet jelentős gyengüléssel kezdte, és a gazdasági elemzői várakozások szerint nem várható erősödés, ami szintén a fogyasztói árak emelkedését jelenti forintban kifejezve.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

A lottózás új szintje és digitalizáció a Business Lounge-ban

A Business Lounge legfrissebb adásában az első Posta Lottózó megnyitásáról, a lottóturizmusról, a kereszt- és felülértékesítésről mesélt Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Nemes Gábor György, a Magyar Posta Zrt. lakossági értékesítési...

Gyorsított a Vodafone

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben,...

Limitált kiadású sörkollekcióra licitálhatnak a focirajongók

A Liverpool FC legendás menedzserének, Jürgen Klopp távozásának alkalmából a Carlsberg összefogott az ERDINGER Weissbräuval, és közösen kiadtak egy limitált szériás ünnepi sört – minden hivatalos meccsére egy palackkal, amelyet a Vörösök kispadján töltött.Összesen...

Egyre több vállalat hazudja magát zöldebbnek

Globálisan a negyedik legjelentősebb bűnözési forma a környezeti bűnözés, és évről évre tovább nő. A környezeti visszaélések egyik esete, a zöldmosás a vizsgált cégek 7 százalékánál már előfordult, vagyis amikor a környezetkárosító vállalatok magukat...

Változások a Central Médiacsoportnál

Magyarország egyik legnagyobb független médiavállalata, a Central Médiacsoport folytatja szervezeti átalakulását, amelynek célja a kiadó versenyképességének növelése, valamint a kelet- és közép-európai terjeszkedés. Július 1-től csatlakozik a vállalat felsővezetéséhez Petr Bednar, aki korábban Csehország...

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...

Különleges mesekönyv készült

Hiánypótló kiadvány hívja fel a figyelmet arra, hogy mit tehetünk felelős felnőttként a gyerekek biztonságáért. A Minden gyerek kicsi kincs című könyv Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértőjének szakmai támogatásával készült és jelent...

Rengeteget adományoztak a Tesco vásárlói

138 962 kiló tartósélelmiszert adományoztak a vásárlók a Magyar Élelmiszerbank Egyesület országos tartósélelmiszer-gyűjtő akciójában a hétvégén. Ez a mennyiség csaknem másfélszerese a tavaly felajánlottnak, így országszerte közel 27 800 rászoruló kaphat támogató csomagot az...

Újabb Dűne sorozat érkezik

Casey Bloys, az HBO és a Max tartalomért felelős elnök-vezérigazgatója bemutatta a Max saját gyártású sorozata, a Dűne: Prófécia első teaserét. A hat epizódból álló évad idén ősszel debütál a Maxon.A DŰNE – PRÓFÉCIA...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

A lottózás új szintje és digitalizáció a Business Lounge-ban

A Business Lounge legfrissebb adásában az első Posta Lottózó megnyitásáról, a lottóturizmusról, a kereszt- és felülértékesítésről mesélt Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Nemes Gábor György, a Magyar Posta Zrt. lakossági értékesítési...

Gyorsított a Vodafone

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben,...

Limitált kiadású sörkollekcióra licitálhatnak a focirajongók

A Liverpool FC legendás menedzserének, Jürgen Klopp távozásának alkalmából a Carlsberg összefogott az ERDINGER Weissbräuval, és közösen kiadtak egy limitált szériás ünnepi sört – minden hivatalos meccsére egy palackkal, amelyet a Vörösök kispadján töltött.Összesen...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...