A közösségi média használata a különböző médiatípusokat vizsgálva is az elsők között van, ha a rá szánt időt nézzük – mondta el Novák Péter. Az Aleph Hungary ügyvezető igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt a digitális piac meghatározó trendjeiről, a mesterséges intelligencia szerepéről a közösségi médiás hirdetések világában és elmondta azt is, hogy mi szerinte a legnagyobb kihívás az online reklámpiacon.
- Valamivel több mint egy éve vetted át az Aleph Hungary irányítását. Hogyan értékeled az elmúlt egy esztendőt, sikerült megvalósítani azt, amit célul tűztél ki magadnak?
- Az elmúlt egy év nagyon melós volt, tele váratlan fordulatokkal, de összességében sikerült teljesíteni azokat a dolgokat, amiket én és a tulajdonosok megfogalmaztunk. Úgy gondolom, hogy a múlt értékelése mellett legalább ennyire fontos az is, hogy előretekintsünk. Most jóval optimistábbak a várakozásaim, mint egy-két évvel ezelőtt. Minden előrejelzés arról szól, hogy itthon erősödni fog a fogyasztás, visszatér a reálbér-növekedés időszaka, és a tavalyi recessziós esztendő után a fogyasztókra és így a reklámiparra is jobb év vár. Azt szokták mondani, hogy a GDP-növekedéssel szorosan összefügg a reklámipar alakulása. Az elmúlt három esztendő rácáfolt erre, ez a kapcsolat ugyanis letért a megszokott útról. A 2023-as évre ez különösen igaz volt, hiszen ugyan nincsenek még meg a szakmai szervezetek adatai a reklámköltésről, azt szinte biztosan ki lehet jelenteni, hogy bár recesszió volt, a reklámpiac növekedett. Az elmúlt néhány év atipikussága csúcsosodott ki tavaly, és az idén remélem, visszatérünk a tankönyvi esethez. Sőt, abban bízom, hogy ebben az évben a reklámpiac nemcsak nominálisan, de reálértéken is nő majd.
- Milyen trendek határozzák meg most a digitális piacot?
- Nemrég jelent meg a Media Essentials by Aleph 2024 című elemzésünk, amelyben igen részletesen foglalkozunk a digitális médiafogyasztással, az online és offline vásárlással, a fogyasztók digitális térben való viselkedésével. A tanulmány egyik legfontosabb megállapítása, hogy maradt az a megatrend, hogy a közösségi média tovább erősödik. Kelet-Európában és azon belül Magyarországon is különösen fontos jelenség, hogy a közösségi média használata nemcsak a netezésen belül a legnépszerűbb tevékenység, de a különböző médiatípusokat vizsgálva is az elsők között van, ha a rá szánt időt nézzük. A magyar lakosság 75-80 százalékát el lehet érni a közösségi médiában, és ez a jövőben sem változik. Egy másik fontos megállapítása a tanulmánynak, hogy az online vásárlás, illetve az internet használata offline vásárlásokhoz sokat erősödött, és ez így marad a következő időszakban is. Egy másik trend a mikro-, kis- és középvállalkozások gyorsított digitalizációja. Ennek a szegmensnek még nagyobb az igénye a támogatásunkra, mivel gyakran nincs idejük a legújabb trendek és változások követésére a reklámszakmában, így velünk ezek a vállalkozók a fő tevékenységükre, az értékesítésre és a termelésre összpontosíthatnak.
- Mennyiben más a hazai piac, mint a többi régiós, vagy a nyugati piacok, a hirdetések szempontjából mennyire kezelik tudatosan a magyar cégek a közösségi médiát?
- Azt kell, hogy mondjam, jelentős eltérés van még a régión belül is. A hazai cégek keveset tudnak ezeknek a viszonylag bonyolult hirdetési rendszereknek a használatáról. Rá kellett döbbenni, hogy a piac túlnyomó része nem használja ki eléggé azokat a képességeket, amiket ezek az algoritmusok nyújtanak, vagy nem feltétlenül modern, a mai kornak megfelelő szemlélettel használják. Az általunk képviselt platformok majd minden országban elérhetők, könnyen tudnák használni őket a magyar cégek is, de jó néhány európai piacon lényegesen gyorsabb a döntéshozatal, nyitottabbak az újdonságra a vállalkozások, gördülékenyebben mennek a dolgok.
- Hogyan látod, mi jelenti most a legnagyobb kihívást a digitális reklámpiacon?
- Szerintem a versenyhelyzet fokozódása, és ez nem is csak a reklámpiacra igaz. Az elmúlt három évtizedben végbement globalizáció a digitális csatornákon keresztül hatványozottan nyilvánul meg. A helyi szereplők túlnyomó többsége számára a falak leomlása azt jelenti, hogy bármelyik nap megjelenhet egy közvetlen versenytárs. Ez egy olyan jelenség, ami a következő években is velünk lesz. Ha csak a jól ismert, már jelen lévő cégeket tekintjük versenytársnak, váratlan pofonokba szaladhatunk bele. Nyilván ez nem érint minden vállalkozást, és a versenyhelyzetnek megvan a másik oldala is, hiszen lehetőséget is jelent sok hazai társaság számára. Abban bízom, hogy a következő 5-10 évben sokkal több nemzetközileg sikeres magyar vállalkozás lesz, amely sikeresen hódít meg külföldi piacokat is a mi segítségünkkel.
Kalocsai Zoltán
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.