- Hirdetés -

Fokozódó verseny

|

A közösségi média használata a különböző médiatípusokat vizsgálva is az elsők között van, ha a rá szánt időt nézzük – mondta el Novák Péter. Az Aleph Hungary ügyvezető igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt a digitális piac meghatározó trendjeiről, a mesterséges intelligencia szerepéről a közösségi médiás hirdetések világában és elmondta azt is, hogy mi szerinte a legnagyobb kihívás az online reklámpiacon.

- Valamivel több mint egy éve vetted át az Aleph Hungary irányítását. Hogyan értékeled az elmúlt egy esztendőt, sikerült megvalósítani azt, amit célul tűztél ki magadnak?

- Az elmúlt egy év nagyon melós volt, tele váratlan fordulatokkal, de összességében sikerült teljesíteni azokat a dolgokat, amiket én és a tulajdonosok megfogalmaztunk. Úgy gondolom, hogy a múlt értékelése mellett legalább ennyire fontos az is, hogy előretekintsünk. Most jóval optimistábbak a várakozásaim, mint egy-két évvel ezelőtt. Minden előrejelzés arról szól, hogy itthon erősödni fog a fogyasztás, visszatér a reálbér-növekedés időszaka, és a tavalyi recessziós esztendő után a fogyasztókra és így a reklámiparra is jobb év vár. Azt szokták mondani, hogy a GDP-növekedéssel szorosan összefügg a reklámipar alakulása. Az elmúlt három esztendő rácáfolt erre, ez a kapcsolat ugyanis letért a megszokott útról. A 2023-as évre ez különösen igaz volt, hiszen ugyan nincsenek még meg a szakmai szervezetek adatai a reklámköltésről, azt szinte biztosan ki lehet jelenteni, hogy bár recesszió volt, a reklámpiac növekedett. Az elmúlt néhány év atipikussága csúcsosodott ki tavaly, és az idén remélem, visszatérünk a tankönyvi esethez. Sőt, abban bízom, hogy ebben az évben a reklámpiac nemcsak nominálisan, de reálértéken is nő majd.

- Milyen trendek határozzák meg most a digitális piacot?

- Nemrég jelent meg a Media Essentials by Aleph 2024 című elemzésünk, amelyben igen részletesen foglalkozunk a digitális médiafogyasztással, az online és offline vásárlással, a fogyasztók digitális térben való viselkedésével. A tanulmány egyik legfontosabb megállapítása, hogy maradt az a megatrend, hogy a közösségi média tovább erősödik. Kelet-Európában és azon belül Magyarországon is különösen fontos jelenség, hogy a közösségi média használata nemcsak a netezésen belül a legnépszerűbb tevékenység, de a különböző médiatípusokat vizsgálva is az elsők között van, ha a rá szánt időt nézzük. A magyar lakosság 75-80 százalékát el lehet érni a közösségi médiában, és ez a jövőben sem változik. Egy másik fontos megállapítása a tanulmánynak, hogy az online vásárlás, illetve az internet használata offline vásárlásokhoz sokat erősödött, és ez így marad a következő időszakban is. Egy másik trend a mikro-, kis- és középvállalkozások gyorsított digitalizációja. Ennek a szegmensnek még nagyobb az igénye a támogatásunkra, mivel gyakran nincs idejük a legújabb trendek és változások követésére a reklámszakmában, így velünk ezek a vállalkozók a fő tevékenységükre, az értékesítésre és a termelésre összpontosíthatnak.

- Mennyiben más a hazai piac, mint a többi régiós, vagy a nyugati piacok, a hirdetések szempontjából mennyire kezelik tudatosan a magyar cégek a közösségi médiát?

- Azt kell, hogy mondjam, jelentős eltérés van még a régión belül is. A hazai cégek keveset tudnak ezeknek a viszonylag bonyolult hirdetési rendszereknek a használatáról. Rá kellett döbbenni, hogy a piac túlnyomó része nem használja ki eléggé azokat a képességeket, amiket ezek az algoritmusok nyújtanak, vagy nem feltétlenül modern, a mai kornak megfelelő szemlélettel használják. Az általunk képviselt platformok majd minden országban elérhetők, könnyen tudnák használni őket a magyar cégek is, de jó néhány európai piacon lényegesen gyorsabb a döntéshozatal, nyitottabbak az újdonságra a vállalkozások, gördülékenyebben mennek a dolgok.

- Hogyan látod, mi jelenti most a legnagyobb kihívást a digitális reklámpiacon?

- Szerintem a versenyhelyzet fokozódása, és ez nem is csak a reklámpiacra igaz. Az elmúlt három évtizedben végbement globalizáció a digitális csatornákon keresztül hatványozottan nyilvánul meg. A helyi szereplők túlnyomó többsége számára a falak leomlása azt jelenti, hogy bármelyik nap megjelenhet egy közvetlen versenytárs. Ez egy olyan jelenség, ami a következő években is velünk lesz. Ha csak a jól ismert, már jelen lévő cégeket tekintjük versenytársnak, váratlan pofonokba szaladhatunk bele. Nyilván ez nem érint minden vállalkozást, és a versenyhelyzetnek megvan a másik oldala is, hiszen lehetőséget is jelent sok hazai társaság számára. Abban bízom, hogy a következő 5-10 évben sokkal több nemzetközileg sikeres magyar vállalkozás lesz, amely sikeresen hódít meg külföldi piacokat is a mi segítségünkkel.

 

Kalocsai Zoltán

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...