Hétfőn rajtolt az idei Mobile World Congress hivatalos programja, de több gyártó már vasárnap előrukkolt újdonságaival. A mobilipar legnagyobb rendezvényén láthattunk már okosgyűrűt, csuklón viselhető telefont, a Lenovo átlátszó kijelzős laptopot villantott, a Xiaomi pedig nem csak új mobilokat, de egy elektromos autót is elvitt Barcelonába. A Deutsche Telekom vezérigazgatója, Timotheus Höttges pedig a mobilhasználat jövője kapcsán már azt a kérdést vetette fel, hogy „Who the hell need(s) app?”.
Közel 100 ezer látogató, 200 országból mintegy 2500 kiállító – ezek a számok is érzékeltetik, hogy mekkora rendezvény a Mobile World Congress és lapunk helyszínen tartózkodó főszerkesztője, Simon Krisztián szerint a COVID-járvány kitörése óta az idei lehet az első MWC, ami az érdeklődők és kiállítók számában már emlékeztet a pandémia előtti időkre.
A rendezvényen mutatkozott be a Deutsche Telekom mesterséges intelligencia alapú okostelefon koncepciója. Timotheus Höttges tette fel a provokatív kérdést, hogy „Who the hell need(s) app?” vagyis „Ki a fenének van szüksége appokra?”, arra utalva ezzel, hogy hamarosan eljön az az idő, amikor az okosmobilokban már nem lesz szükség alkalmazásokra, mivel az integrált mesterséges intelligencia hangutasítások alapján elvégzi a feladataikat. Így például szállást foglal, vásárol, vagy bemutatja, hogy milyen látnivalók vannak ott, ahol éppen tartózkodunk.
Claudia Nemat, a Deutsche Telekom technológiáért és innovációért felelős igazgatósági tagja az MWC-n tartott előadásában pedig többek között arról beszélt, hogyan látják a távközlési cégek jövőjét a piacon. Rámutatott, hogy a technológiavezérelt telkócégek válhatnak meghatározó a közvetkező években és hangsúlyozta az intelligens hálózatok létrehozásának fontosságát is.
Néhány hete a Las Vegasban rendezett szórakoztatóelektronikai kiállításon, a CES-en az átlátszó kijelzővel rendelkező televíziók kerültek az érdeklődés középpontjába, a mobilipar legnagyobb rendezvényén, az MWC-n pedig már egy átlátszó laptopot is megcsodálhatnak a résztvevők. A Lenovo ThinkBook Transparent Display Laptop elnevezésű új számítógépe ugyan még csak koncepció, de egészen meghökkentő távlatokat ígér. A 17,3 hüvelykes képernyőjén ugyanis át lehet látni, hasonlóan a sci-fikben látható eszközökhöz. A cég állítása szerint ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy az eddiginél közvetlenebb legyen a felhasználó interakciója az alkalmazásokkal, illetve új funkciók is megjelenthetnek majd, igaz ezeket nem részletezték. Mivel koncepció termékről van szó, ebben a formában nem valószínű, hogy az üzletekbe kerül, de úgy tűnik, az átlátszó kijelzőkben igenis látnak fantáziát a Lenovonál, kérdés, hogy mikor érkezik majd az első, tényleg használatra szánt ilyen eszköz.
Az MWC-n azért természetesen a mobilipar van a középpontban és bár több gyártó saját rendezvényt szervez, azért rengeteg újdonsággal találkozhatunk. A Motorola például egy olyan telefont villantott. A cég adaptív kijelzőtechnológiájának köszönhetően az alaphelyzetben átlagos mobiltelefonnak kinéző eszközt egy mágneses szalaghoz rögzítve akár a csuklónkon is hordhatjuk, mivel hajlik a képernyője, így képes követni az emberi csukló körvonalát. A Motorola egyébként nincs egyedül azzal a próbálkozásával, hogy új szintre emelje a telefon és az óra integrációját, hiszen a Samsung is bemutatott egy ilyen koncepciót az idei MWC-n.
Ha pedig már szóba került a Samsung, a dél-koreai gyártó talán legérdekesebb újdonsága ezúttal az okosgyűrűje, a Galaxy Ring. Bár mindent még nem árultak el róla, pár dolgot már lehet tudni. Egyelőre úgy tűnik, három színben lesz majd elérhető – fekete, arany és ezüst -, és nagyon-nagyon könnyű lesz, hiszen mindössze 2,3-2,9 grammot nyom majd. Kilenc méretben készül majd, hogy mindenki megtalálhassa a számára leginkább megfelelőt, hosszabb ideig bírja majd egy feltöltéssel, mint a Samsung okosórái, és az okosságát a belezsúfolt szenzorok adják majd, amelyek adatai a telefonon lévő alkalmazásba érkeznek. Azt, hogy milyen funkciókkal rendelkezik majd, még nem igazán lehet tudni, az eddigi információk alapján főként egészségmegőrzésre lesz majd alkalmas.
A világ egyik legnagyobb okostelefon-gyártójának számító Xiaomi a 14 Ultra jelzésű készülékével érkezett az MWC-re, de hozott a kínai társaság egy jóval meglepőbb újdonságot is. Bemutatkozott ugyanis a cég saját elektromos autója, a Xiaomi SU7, amelynek Max változatát vitték el Barcelonába. A jármű óránként 265 kilométeres maximális sebességre képes, 5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, ami a közel 2 tonnás saját tömeget nézve szép teljesítmény. Az autó 5 méter hosszú, 2 méter széles, és másfél méter magas, közel 300 lóerős, 220 kW-os motorral. Az önvezető autózás támogatására fejlett radar és lidar-technológiát kapott a jármű.
A következő napokban számos, az MWC-n bejelentett újdonságról számolunk majd az mmonline.hu-n.