A nemzetközi nőnap kiváló lehetőséget teremt arra, hogy megvizsgáljuk, hogyan támogathatják a vállalatok a nőket a bennük rejlő lehetőségek kiaknázásában, és miként teremthetnek egyenlő esélyeket a munkahelyen mindenki számára. Mint mindent, érdemes ezt is az alapoknál kezdeni, vagyis az inkluzív kiválasztási folyamattal, amire a „vak toborzás” jelenthet megoldást. A jövőben az olyan kezdeményezések, mint a mentorprogramok, a rugalmas munkarend és a szövetségesként fellépő férfiak eredményezhetik, hogy a nemek egyenlő arányban legyenek jelen a vállalkozások vezetői csapataiban. Íme néhány praktikus tipp, amelyet a Mars valós gyakorlatai ihlettek.
A nőket még mindig számos dolog akadályozza abban, hogy teljesen kiaknázhassák a bennük rejlő lehetőségeket. A Világgazdasági Fórum szerint a nemek közti egyenlőségi szakadék megszüntetéséhez jelenleg 132 évre lenne szükség, szemben a járvány előtti 100 éves előrejelzéssel.
Számos tanulmány bizonyítja, hogy a nők minél nagyobb mértékű bevonódásának lehetővé tétele a vállalatokban, közösségekben és gazdaságokban mérhető előnyökkel járhat nemcsak a vállalkozás, de a teljes gazdaság és a társadalom számára is. A munkahelyen azok a csapatok, amelyekben a nők és a férfiak egyenlő arányban vannak jelen, értékesítés és nyereség tekintetében is felülmúlhatják a férfiak által dominált csapatokat, továbbá jobb üzleti döntéseket hozhatnak.
A Mars, a világ egyik vezető édesség-, csokoládé-, élelmiszer- és állateledel-gyártója küldetésének tekinti, hogy inkluzív folyamataival, programjaival, kezdeményezéseivel megteremtse a nemek közti egyenlőséget vezetői csapatainak 100 százalékában, valamint más vállalatokat is erre ösztönöz. A vállalat hisz abban, hogy a nők támogatása abban, hogy kiaknázhassák a bennük rejlő lehetőségeket nem csupán a saját és a környezetük életére hat pozitívan, de a cégek növekedéséhez, sikerességéhez is nagyban hozzájárul – erre világít rá a vállalat Full Potential programja is. Ezért a Mars olyan vállalati politikával és gyakorlatokkal lép fel, amelyek javítják a reprezentációt, miközben a munkatársak számára biztosított a méltányos fizetés.
Jelenleg globálisan a Mars vezetőinek 43 százaléka nő. A közép-európai régió felsővezetői pozícióiban pedig már több mint 45 százalékos a nők aránya.
Minek kell változnia, hogy több nő tudja kibontakoztatni a benne rejlő lehetőségeket?
Ez volt 2021-ben a Mars #HereToBeHeard kampányának egyik fő kérdése. Több mint 10 ezer nő osztotta meg személyes történetét, fejezte ki rendszerszintű változásokra vonatkozó igényét, az előttük tornyosuló akadályok lebontását pedig munkáltatóiktól, kormányuktól és a körülöttük élő férfiaktól várták. A javaslatok között szerepelt például az ambíciók nagyobb támogatása, valamint a rendszerszintű diszkrimináció és a káros nemi sztereotípiák megszüntetése.
„Vak toborzás”
Az esélyegyenlőség megteremtése nemcsak a meglévő, de az új munkatársak kiválasztása esetében is alapvető. Már 2000-ben született olyan tanulmány*, ami rávilágít ennek fontosságára. Egy szimfonikus zenekari válogatás során, a korábbi évekhez képest jóval több női zenészt vettek fel, amikor a meghallgatás során a bizottság egy paraván mögül, „vakon” hallgatta meg a jelentkezőket. A „vak toborzás” kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy mindenki azonos eséllyel induljon a kiválasztási folyamat során. Az ilyen típusú kiválasztás lényege, hogy az önéletrajz nem tartalmaz a pályázó nemére, korára, családi állapotára vagy etnikai hovatartozására utaló személyes adatot, helyettük a foglalkoztatási előzményekre, tapasztalatokra, készségekre és érdeklődési körökre összpontosít.
„Elkötelezettek vagyunk az esélyegyenlőség biztosítása mellett. Az olyan kezdeményezésekkel, mint a 2023-ban bevezetett „vak toborzás”, biztosítjuk a tisztességes és az előítéletektől mentes kiválasztási folyamatot, amely így kizárólag a képzettségre és korábbi tapasztalatra koncentrál. Ez a megközelítés elősegíti a kreativitást, az innovációt és a hatékonyságot, ami vállalati szempontból rendkívül előnyös, és segít egy mindenki számára befogadó környezet megteremtésében" - mondta Daria Maslovskaya, a Mars Central Europe HR igazgatója.
Rugalmas munkarend
A #HereToBeHeard tanulmányban sok nő hangsúlyozta a munka és a magánélet egyensúlyának fontosságát, különösen az anyák hívták fel a figyelmet arra, hogy milyen kihívásokkal jár a munka és a család összeegyeztetése, ha hiányzik a flexibilitás a munkaidő, a munkavégzés helye és az elvárások tekintetében. A nagyobb munkahelyi rugalmasság és támogatás révén a nők könnyebben tudják megteremteni a magánélet és a munka közti egyensúlyt, így nem kell egyiket a másik helyett választaniuk, és mindkét szerepben helytállhatnak. A Mars épp ezért kínál olyan rugalmas munkalehetőségeket, mint a távmunka, rugalmas munkaidő, részmunkaidő, csökkentett munkaidő vagy munkamegosztás.
A férfiak támogatása kulcsfontosságú
A férfi vezetőknek aktív szerepet kell vállalniuk a nők munkahelyi támogatásában. A sokszínűség és a befogadás szövetségeseiként és szószólóiként a férfi vezetők megkérdőjelezhetik a hagyományos normákat és lebonthatják a munkahelyi környezet rendszerszintű akadályait. A Mars Central Europe nem csupán arra büszke, hogy jelenleg felsővezetői között a nők aránya több mint 45 százalék, de arra is, hogy férfi vezetői aktív szerepet vállalnak a befogadás és a sokszínűség támogatásában.
„Személy szerint úgy vélem, a sokszínű, inkluzív és virágzó munkakultúra megteremtéséhez elengedhetetlen, hogy a férfiakból szövetségesek váljanak. Ez nemcsak a sokszínűség és a befogadás előmozdításáról szól, hanem az egyéni tehetségek támogatásáról is, ami különösen közel áll a szívemhez. Arra törekszem, hogy példát mutassak, mentoráljam munkatársainkat, és ami még fontosabb, hogy ugyanerre ösztönözzem őket” – mondta Brian Ayling, a Mars Central Europe vezérigazgatója, aki nap mint nap hozzájárul az esélyegyenlőség megteremtéséhez.
Társadalmi felelősségvállalás a márkákon keresztül
Egy befogadóbb világ létrejöttéhez nem elegendőek a vállalaton belüli esélyegyenlőségi törekvések. A márkák és a hirdetők felelőssége, hogy „sztereotípiáktól mentes” tartalmakkal segítsék egy egyenlőbb világ megteremtését, ahol mindenkit hitelesen és többdimenziósan ábrázolnak. A Mars a márkán és a velük kapcsolatos kommunikáción keresztül a nőket érintő diszkriminációt és negatív sztereotípiákat olyan, nem hagyományos ábrázolásokkal rombolja le, amelyek pozitív változást idézhetnek elő. Például a MALTESERS márka célja, hogy rámutasson, hogyan lehet rugalmasabban kezelni a nehéz helyzeteket, valamint, hogy megfelelő szemlélettel a nehezebb pillanatokon is könnyebben túl lehet lendülni. A márka legújabb kampánya a status quo-t elutasító, erős nőket ünnepli.
Ünnepeljük együtt a nemzetközi nőnapot, és álljunk ki közösen egy jobb világért, amelyben a társadalom befogadó!