Megnéztük, hogyan alakulnak a nézettségi erőviszonyok néhány televíziós tematika esetében. A filmcsatornák piacát a TV2 Csoport és az RTL Magyarország uralja, az ismeretterjesztőknél nagyon szoros a verseny, a humornál és a sportnál is kiemelkedik egy-egy erős szereplő. A hír- és közéleti televíziók esetén pedig a célcsoporttól függ, hogy melyik csatorna a piacvezető.
Érdekes kettősség figyelhető meg a nézettségi trendekben. Egyrészt a nézőszámok elaprózódása komolyan érinti az RTL-t és a TV2-t is, másrészt ez a két csatorna mégis ugyanolyan domináns szereplő a televíziós piacon, mint tíz éve. A heti 10 vagy akár 20 legnézettebb műsort tartalmazó toplistákra ritkán kerül be olyan tartalom, ami nem az említett két tévén került képernyőre. A kevés kivétel közé jellemzően egy-egy nagyobb sportesemény tartozik.
Az idei év első heteiben az RTL és a TV2 együttes közönségaránya teljesen napon a 18–49 éveseknél 15, a 18–59 esztendőseknél 16, a teljes lakosságnál 19 százalék volt. A főműsoridőben pedig ennél hat-hét százalékponttal jobban teljesítettek. Ez ugyanakkor azt jelenti, hogy például teljes napon a 18–49 éveseknél a többi csatorna share-je 85, de még főműsoridőben és a teljes lakosságnál is 74 százalékot tett ki. Utóbbi számok nem hangoznak rosszul, viszont nagyon sok, több mint száz magyar nyelvű csatorna verseng ezért a piaci szeletért. Sok tematikában keményebb nézettségi versenyt láthatunk, mint az RTL és a TV2 között. Ezért megnéztük néhány népszerűbb tévés tematikánál az erőviszonyok alakulását az év első két hónapjában.
Otthoni mozizás
A két nagy csatorna főműsoridejéből látványosan kiszorultak a filmek. Jellemzően amolyan töltelékszerepük van a tévés holtszezonok idején, amikor kevesebb a saját gyártású tartalom. Ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy a nézők elfordultak volna a filmektől, inkább azt, hogy a filmcsatornákon keresik ezeket a tartalmakat. Olyannyira, hogy a film az egyik legerősebb tévés tematika.
Az általunk összegyűjtött tizenkét filmcsatorna 2024 első két hónapjában a 18–49 éveseknél 13,7, a 18–59 esztendőseknél 14,3, a teljes lakosságnál 10,7 százalékos közönségarányt hozott össze. Azaz a két fiatalabb célcsoportnál közel annyit, mint az RTL és a TV2 együtt. Érdekes módon az idősebb nézőket ezek a csatornák kicsit kevésbé csigázták fel. Az év első két hónapjában a filmes tematika éllovasa a 18–49 éveseknél a Mozi+, a Film+ és a Moziverzum volt.
A TV2 Csoport két filmcsatornája, a Mozi+ és a Moziverzum együtt 5,3 százalékos share-t hozott össze. Az RTL Magyarországhoz tartozó Film+, RTL Három és a decemberben indult Moziklub együttes közönségaránya pedig 4,2 százalékot tett ki. A 18–59 éveseknél és teljes lakosságnál nézve a top három sorrendje ugyanez, annyi különbséggel, hogy a TV2-s filmcsatornák előnye nagyobb. Az RTL Magyarország és a TV2 Csoport egyébként nagyon leuralta ezt a témakört, hiszen a 18-49 éveseknél 9,5 százalék a tévéadóik együttes share-je, azaz övék ennek a szegmensnek közel a 70 százaléka.
Gasztrotévék
Az ebbe a kategóriába tartozó csatornák terén nagyjából egy 0,5-0,6 százalékos szegmensről beszélhetünk. A különböző korosztályok érdeklődése hasonlónak tűnik a témakör iránt. Alapvetően a TV2 Séf és az AMC-hez tartozó Tv Paprika versengése határozza meg ezt a piacot. Az év első két hónapjában mindhárom nagy célcsoportnál a TV2 Séf állt az élen, de a 18–49 éveseknél és a teljes lakosságnál minimális differenciával. A versenyükbe idővel bekavarhat a gasztotartalmat is kínáló RTL Otthon, de ennek az új csatornának egyelőre alacsony a nézettsége.
Sportverseny
A sportcsatornák piacán két liga van, az M4 Sport és a többiek. A közszolgálati adó két okból is helyzeti előnyben van. Egyrészt minden tévés háztartásban elérhető a műsoruk, másrészt a bőséges állami forrásnak köszönhetően jó néhány vonzó sportjogot tudhatnak magukénak.
A vizsgált időszakban az M4 Sport részesedése a sportcsatornás piacból 37,5 százalék a 18–49, 38 százalék a 18–59 éveseknél és 45 százalék a teljes lakosságnál. Januárban és februárban a 18–49 éveseknél a Sport 1 és 2 együtt 0,9, a Spíler1 és 2 0,8, az Arena4 és Match4 0,6, az Eurosport pedig 0,3 százalékot hozott. Nyilván egy-egy nagyobb sportesemény időlegesen jelentősen átalakíthatja ezeket az erőviszonyokat.
Híres televíziók
Az ATV-t, az ATV Spiritet, az M1-et és a Hír TV-t soroltuk a hír- és közéleti tematikába. Összességében népszerű témakörről van szó, főleg a teljes lakosságnál. Az év első két hónapjában együtt 7,8 százalékot tett ki a négy csatorna együttes share-je, igaz, a fiatalabb célcsoportokat látványosan kevésbé izgatják ezek a televíziók. A 18–59 éveseknél 3,7, a 18–49 esztendőseknél mindössze 2,6 százalékot tett ki az együttes share-jük.
Ebből a négyes fogatból a teljes lakosságnál az ATV a legnézettebb, a 18–49 és a 18–59 évesek esetén viszont az M1. Külön az ATV és a Hír Tv adatait összevetve pedig azt látni, hogy mindhárom célcsoportnál az ATV ért el jobb eredményt. Az ATV Spirit ugyanakkor egyelőre nem sok vizet zavar a maga 0,1 százalékos közönségarányaival, ráadásul a 18–49 éveseknél a 0,067 százalék lett felkerekítve erre az értékre.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.