Jelentős változások a streamingpiacon

Ha csak az előfizetői számok alakulását vizsgáljuk, tulajdonképpen nem zártak rossz évet 2023-ban a meghatározó globális streamingszolgáltatók, sőt, olyan is akadt köztük, amelyik jelentősen növelte a táborát. Azonban egyre komolyabb árat kell fizetniük a népszerűségük megőrzéséért, ami mind a tartalomra fordított összegben, mind az új üzleti modell bevezetésében megmutatkozik.

A csak az előfizetésekre alapozott üzleti modell már a múlté, és a reklámokkal támogatott szolgáltatások térhódítása alaposan felforgatja a streamingpiacot – legalábbis ez a következtetés vonható le az Omdia jelentéséből. A kutatócég szerint, míg tavaly áprilisban az amerikai háztartások átlagosan három és fél SVOD-szolgáltatásra fizettek elő, addig novemberre ez az érték három alá csökkent.

Korábban az volt a jellemző, hogy a fogyasztók igyekeztek minél több előfizetést megvásárolni, hogy a tartalmak szélesebb köréhez férhessenek hozzá. Az Omdia adatai azonban azt mutatják, hogy a felhasználók egyre válogatósabbak a streamingelőfizetések kiválasztásakor. A kutatócég szerint a FAST – free, ad supported streaming television – a jövőben meghatározóvá válhat a streamingpiacon az Egyesült Államokban. Az ilyen platformok felhasználói a heti videófogyasztók 46 százalékát adják.

Milliárdok tartalomra

A reklámokkal támogatott, ezért kedvezőbb árú ajánlatok mellett a tartalom is kulcsszerepet játszik abban, hogyan alakul az előfizetői tábor a streamingszolgáltatóknál. A legtöbb felhasználóval büszkélkedő Netflix tavaly a hollywoodi színészek és forgatókönyvírók sztrájkja miatt csökkentette az ilyen jellegű kiadásait, de így is 12,6 milliárd dollárt költött erre a célra, az idén pedig 17 milliárdot fordítanának saját gyártású, illetve vásárolt tartalmakra.

A cég több mint 90 teljesen új, illetve folytatódó sorozatot jelentett be a közelmúltban, emellett pedig rengeteg, az idén érkező filmről is beszámolt. Folytatódik többek között A Bridgerton család, a Cobra Kai, a Squid Game, a filmújdonságok között pedig ott lesz a Rebel Moon második része, a Code 8 folytatása, és visszatér Eddie Murphy Axel Foley, vagyis a Beverly Hills-i zsaru bőrébe bújva.

Ha a tavalyi költést nézzük, akkor az Amazon a Netflixet is felülmúlta, hiszen ők 18,9 milliárd dollárt fordítottak streamingtartalmakra, azonban az esetükben meg kell jegyezni, hogy ebben nemcsak videós produkciók vannak, hanem zenék is, és azt nem lehet tudni, hogy a kétféle tartalomra milyen arányban jutott ebből az összegből.

A Disney azonban ennél is többet szánt filmekre és televíziós produkciókra, méghozzá 27 milliárd dollárt. A társaságnak azonban komoly lineáris tévés portfóliója is van, nem beszélve arról, hogy a mozifilmek jelentős részét is ők készítik, ami szintén megdobja a büdzsét, így azt nem lehet tudni, hogy ebből mennyi jut a streamingüzletágra. A tervek szerint az idén csökkentenék a tartalomra fordított összeget, 25 milliárd dollárra.

Sportos lendület

Az elmúlt években megfigyelhető volt, hogy látványosan megnőtt az érdeklődés a sportközvetítések iránt, egyre nagyobb összegeket kell fizetni a közvetítési jogokért, és a streamingszolgáltatók is igyekeznek nyitni ebbe az irányba is. Izgalmas piaci helyzetet teremthet, hogy a Disney-hez tartozó ESPN, a Fox és a Warner Bros. Discovery úgy döntött, hogy közös, sporteseményekre szakosodott streamingplatformot hoz létre az Egyesült Államokban, amely egyetlen ajánlatban egyesíti a vállalatok sportjogokkal kapcsolatos portfólióját. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mi lesz a februárban bejelentett szolgáltatás neve, amelynek a rajtját őszre tervezik.

A streamingplatformon többek között az NFL, az NBA, a WNBA, az MLB, az NHL, a PGA Tour, a PGA Championship, a The Masters, a nagy tenisztornák közül Wimbledon, a US Open és az Ausztrál Nyílt Teniszbajnokság, az UFC, a Forma–1, a Nascar, valamint a labdarúgó-világbajnokság, a LaLiga és a Bundesliga különböző tartalmai lesznek elérhetők. A felhasználók számára hozzáférést biztosít továbbá az olyan lineáris sportcsatornákhoz, mint a TNT Sports, az ESPN, az ESPN2, az ABC, a Fox és az ESPN+.

 

Kalocsai Zoltán

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.