- Hirdetés -

30 millióra büntették az RTL-t a Sztárbox miatt

|

Öt Sztárbox-epizód miatt harmincmillió forint bírság megfizetésére kötelezte az RTL-t a Médiatanács. A testület április 9-i ülésén határozott a Balázsék című műsorszám tavalyi adásáról is, amelyben egy idős asszonyt tettek gúny tárgyává.

A Médiatanács az idén két korábbi (januárban, illetve februárban meghozott) határozatában már elmarasztalta a médiaszolgáltatót azért, mert két Sztárbox-epizód közzétételével megsértette a műsorszámok korhatári kategóriába sorolására és sugárzási időpontjára vonatkozó törvényi előírásokat. A testület álláspontja szerint a showműsor további 5 epizódja esetében is téves volt az RTL által választott, 12+ korhatári kategória. A műsorsorozat kifogásolt részei az erőszakos jelenetek és az erőszak következményeinek reflexió nélküli bemutatása miatt a kiskorúak személyiségfejlődését negatívan befolyásolhatták, ezért azokat 16 éven aluliaknak nem ajánlott jelzéssel kellett volna műsorra tűzni a IV. korhatári kategóriának megfelelő időpontban, tehát 21 óra után.

Tekintettel arra, hogy a klasszifikációs rendelkezések megsértése súlyos jogsértésnek minősül, a Médiatanács indokoltnak tartotta, hogy döntéséről a médiaszolgáltató a nyilvánosságot minél szélesebb körben tájékoztassa, ezért – akárcsak a korábban vizsgált Sztárbox-epizódok esetén – az RTL-t a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte, a médiaszolgáltató vezető tisztségviselőjét pedig 50 000 forint bírsággal sújtotta a jogsértés ismételtsége miatt – írja közleményében az NMHH.

Ugyanezen az ülésén határozott a Médiatanács a Balázsék című műsorszám tavaly november 29-i adásáról is, amelyben az ország karácsonyfájának adományozóján gúnyolódtak. A műsorvezetők azzal, hogy megszégyenítették az idős asszonyt, negatív magatartásmintát közvetítettek a 12–16 éves korosztálynak. A vizsgált műsorrészben a műsorvezetők semmit nem tettek azért, hogy ellensúlyozzák a betelefonáló hallgatók által előadottakat. A Médiatanács szerint a műsorszámot az abban taglalt témák problematikus bemutatásmódja és a műsorrész egészének nyers, közönséges volta miatt a 16+, azaz a IV. korhatári kategóriába kellett volna sorolni, és ennek megfelelően csak 21 óra után lehetett volna közzétenni. A testület emiatt 7 150 000 forint bírságot rótt ki a Rádió 1-re, a médiaszolgáltató vezető tisztségviselőjét pedig a jogsértés ismételtsége miatt 175 000 forint bírság megfizetésére kötelezte. A Rádió 1-nek emellett közleményben tájékoztatnia is kell a hallgatókat a jogsértés tényéről.

A Sárvár Rádió 2023. december 1–7. között azzal sértette meg a szerződéses vállalásait, hogy nem tett közzé megfelelő mennyiségű közszolgálati, helyi közélettel foglalkozó, illetve a mindennapi életet segítő műsorszámot, magyar zenei művet és szöveget, valamint túllépte a zenei művek közzétételére vonatkozó vállalását. A Médiatanács ezért 70 000 forint bírságot szabott ki, valamint a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére kötelezte a Sárvár Rádiót, annak vezető tisztségviselőjét pedig 10 000 forint bírság megfizetésére kötelezte a jogsértés ismételtsége miatt.

Megsértette a hatósági határozatban vállalt kötelezettségeit a Magyar Sláger TV 2023. december 1-7. között azáltal, hogy nem tett közzé megfelelő mennyiségű zenei és szórakoztató témájú tematikus tartalmat és közszolgálati műsorszámot. A Magyar Sláger TV Kft.-t ezért 50 000 forint bírság megfizetésére és a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére kötelezte a testület.

A hatóság nézői bejelentésre vizsgálta a román joghatóság alá tartozó FEM3 állandó megnevezésű médiaszolgáltatáson 2024. január 26-án sugárzott „Forró Nyomon” című műsorszám 15 órakor és 16 óra 5 perckor közzétett epizódjait, többek között azért, mert azok egyike a méltóságot sértő helyzetben mutatta be a bűncselekmények áldozatait. Az egyik, mentősök munkájáról szóló jelenetben egy sérült, magatehetetlen férfi arca felismerhető volt annak ellenére, hogy a magyar jogszabályok tiltják a megalázó, kiszolgáltatott helyzetben lévő személyek öncélú és sérelmes bemutatását. A vizsgált epizódok korhatári besorolása sem volt megfelelő a magyar szabályozás szempontjából, ezért a hatóság értesítette a román társhatóságot a vélelmezett jogsértésekről, egyúttal felkérte a szükséges intézkedések megtételére.

A testület a holland társhatósághoz fordult az AXN-en február 3-án 21 órai kezdettel sugárzott Motel 2. című műsorszám miatt. A médiaszolgáltató a műsorszámot 16+ jelöléssel sugározta, azaz a IV. korhatár-kategóriába sorolta, azonban a film a magyar szabályozás alapján –a szadisztikus jelenetsorok, a nyílt erőszakábrázolás és a szexuális tartalom miatt – a VI. korhatár-kategóriába tartozna. Ennek megfelelően a médiaszolgáltató csak akkor tehette volna közzé, ha megfelelő műszaki intézkedéssel biztosítja, hogy kizárólag 18 éven felüli nézők számára legyen elérhető.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...