- Hirdetés -

Felfalt növekedés a reklámpiacon

|

Nominálisan nagyon jól mutat a 2023-as média- és kommunikációs torta, amely a korábbi évhez képest minden területen növekedett. Azonban az inflációval korrigált adatok már jelentős csökkenést mutatnak, csak néhány szereplőnél látni valós bővülést. Ugyanakkor azért optimizmusra okot adó fejlemények is történtek.

Már 24. alkalommal publikált adatokat az előző évi reklámköltés alakulásáról a Magyar Reklámszövetség (MRSZ). Ez alapján a 2023-as médiatorta 11, az előbbit is magában foglaló kommunikációs pedig 12,6 százalékkal bővült. Egy visszafogottabb inflációt hozó évben ezek kiugróan jó adatok lehetnének, azonban a tavalyi növekedést felfalta a rendkívül magas pénzromlás.

Amennyiben tehát a fentiekhez hozzávesszük a 17,6 százalékos inflációt, akkor a médiatorta reálértéken 6,6, a kommunikációs pedig 5 százalékos piaci zsugorodást mutat. Viszont lehetett volna ez rosszabb is. A tapasztalatok szerint ugyanis a gazdaság mozgását egész pontosan leköveti a reklámköltés alakulása, márpedig tavaly a GDP nominálisan is csökkent. Azonban sok hirdető nem mert annyival büdzsét vágni, amit a puszta számok indokoltak volna, fontosabbnak tartották a piaci részesedésük megőrzését.

Illetve amit az éves adatok nem mutatnak, de például a Kantar-féle költési számokból szemléletesen megmutatkoztak, hogy az év elején még jelentős bizonytalanság uralkodott a piacon. Döntően az energiaárak alakulása, illetve a meglódult infláció fogyasztásra gyakorolt hatása miatt. Azonban az év későbbi részében már kicsit letisztult a helyzet a gazdaságban, jobban lehetett előre kalkulálni. Emiatt pedig a tavalyi második fél évre több nagy hirdető is egész felbátorodott, és a korábbi – pesszimista – vállalásaiknál végül többet költöttek.

Szintén némileg kedvezőbb fényben mutatja a tavalyi számokat az, hogy ezt a teljesítményt döntően a piaci hirdetők hozták össze. Ugyanis 2023-ban is folytatódott a tavalyelőtt indult trend, ami alapján az állami reklámozók jóval visszafogottabbá váltak, mint a két covidos esztendőben. Például a televíziós piacon tavaly 11,6 százalékkal csökkent az állami költés mértéke, bár ez még így is 7,5 milliárd forintot tett ki.

Influenszermilliárdok

A digitális szegmensben szintén nyílnak új területek. Az IAB Hungary a tavalyi évet illetően először mérte fel az influenszermarketing piacát, ami 6,2 milliárd forintot mozgatott meg. A továbbiakban ezt a bevételi lábat a lokális digitális költésekhez fogják sorolni.

Ugyanakkor bőven rejt tartalékokat is a hazai hirdetési piac, erre utalnak a Mindshare médiaügynökségtől származó adatok. Öt nagy hirdetői csoportnál megnézték, hogy az árbevételükhöz képest mennyit fordítottak reklámokra 2006-ban és 2022-ben. Ez alapján az árbevétel-arányos reklámköltésük 1,6 százalékról 0,5-re csökkent, azaz harmadolódott. A vizsgált időszakban az autós, az élelmiszeripari, a távközlési, az OTC- és a kiskereskedelmi cégek közül csak az utóbbiak tartották szinten az árbevétel-arányos reklámköltésüket. Kicsit aggasztó is, hogy pont az élelmiszerláncokat sújtják különféle extraadókkal. Nem járna jól a médiapiac, ha emiatt visszafognák a reklámköltésüket. Persze ez ellen hat, hogy rendkívül éles a piaci verseny ezen a területen.

Fogyó torták

A médiatortát is magában foglaló kommunikációs torta tavaly 648,9 milliárd forintot tett ki. A kommunikációs iparágnak hangyányival jobb éve volt, mint a médiapiacnak, de azért nem sokkal. Nominálisan itt is jól mutatnak a számok, nőtt minden terület, azonban ha az inflációval is kalkulálunk, akkor már csak a marketingkutatás és az esemény bővült. Utóbbi olyan, mint a médiánál a mozis piac, azaz a Covid kicsit hazavágta őket, és igazán a 2023-as évben jöttek egyenesbe. Reálértéken a legjelentősebb, 15 százalékos csökkenést az ambient terület szenvedte el, az adatvezérelt marketing (leánykori nevén direkt marketing) 12,6, a PR 4,7, a kreatív- és médiaügynökségek pedig 3,2 százalékos mínuszban voltak tavaly.

A MRSZ a tavalyi évet illetően – az Optennel együttműködve – felmérte a kommunikációs iparág munkaerőpiaci helyzetét is, ez alapján 2023-ban 115 ezren dolgoztak ezen a területen. Ideértve a főállásban foglalkoztatottakat és a szabadúszókat is, viszont a hirdetői oldal marketinggel, reklámozással foglalkozó munkatársai nélkül. A szabadúszókhoz a piacon tevékenykedő egyéni vállalkozókat sorolták, ilyen formában meglepően sokan, 21 ezren dolgoztak tavaly, azaz a teljes piac 19 százalékát adták.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...