Az eddigi „legzöldebb” olimpiát tervezik megrendezni a francia fővárosban, a szervezők azzal számolnak, hogy az ötkarikás játékok szén-dioxid-kibocsátása nagyjából a fele lesz a londoni vagy a riói eseményekének. A németek is klímabarát Európa-bajnokságra készülnek kedvezményes tömegközlekedéssel, megújuló energiával és vega sült kolbásszal.
Valamivel több mint 400 ezer autó éves szén-dioxid-kibocsátása – nagyjából ennek a mennyiségnek felelt meg a 2021-es tokiói olimpia 1,96 millió tonnás CO2-kibocsátása. Ez egyébként kiugróan jó eredménynek számított az előző két – a londoni és riói – ötkarikás játékhoz képest, amelyek átlagos kibocsátása jóval hárommillió tonna fölött volt. A különbséghez azonban nagyban hozzájárult, hogy a pandémia miatt az ázsiai szigetországban rendezett eseményre tengerentúli szurkolókat nem engedtek be, ami számottevő mértékben csökkentette az olimpia utazáshoz köthető karbonlábnyomát.
Ambiciózus célok
Az idei, párizsi játékok szervezői meglehetősen ambiciózus célt tűztek ki maguk elé, és a „legzöldebb” modernkori olimpiát rendeznék meg. Igaz, az eredeti terveket már módosítani kellett, és még az idén márciusban sem volt egyértelmű, hogy sikerül-e tartani az új célértéket. Eredetileg ugyanis azzal számoltak, hogy „mindössze” 1,58 millió tonna szén-dioxidnak megfelelő károsanyag-kibocsátással jár az esemény megrendezése, azonban a legújabb elvárás már 1,75 millióról szól. Ráadásul azt sem lehet tudni, hogy tényleg sikerül-e tartani ezt a határértéket, ugyanis még mindig sok a bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy mennyi szurkoló érkezik a játékokra a világ távolabbi pontjairól, és az ő utazásuk mekkora karbonlábnyomot jelent.
„Remélem, hogy a párizsi játékok környezeti hatásainak csökkentésére tett erőfeszítéseink megmutatják, hogy lehet másképp is csinálni a dolgokat” – nyilatkozta a közelmúltban az AFP-nek Georgina Grenon, a szervezőbizottság környezetvédelmi kiválóságért felelős igazgatója. Az idei olimpia szén-dioxid-kibocsátás-csökkentésének a módja már a város eredeti pályázatában is szerepelt. Ebben a szervezők azt ígérték, hogy a sportesemények 95 százalékához meglévő vagy
ideiglenes helyszíneket használnak, ami azt jelenti, hogy nem kell a semmiből új stadionokat építeni. Az egyetlen nagyobb építési projekt a vizes sporteseményeknek otthont adó Aquatics Centre, azonban ez is a fenntarthatóság jegyében valósult meg, törekedtek arra, hogy minél több természetes és újrahasznosított anyagot használjanak az építkezés során, illetve napenergiával oldják meg az energiaellátást. Emellett egy közepes méretű csarnokot kellett építeni a tollaslabda- és tornászversenyek számára.
Szintén nagy építési projekt volt az olimpiai falu létrehozása, azonban a komplexum kivitelezőinek vállalniuk kellett, hogy az átlagoshoz képest 30 százalékkal csökkentik a megvalósítással járó szén-dioxid-kibocsátást, ami azt eredményezte, hogy olyan betont használtak fel, aminek a létrehozása a hagyományoshoz képest kevesebb károsanyag-kibocsátással járt.
Új szemléletű foci-Eb
Az idén az olimpia mellett a németországi labdarúgó-Európa-bajnokság lesz az év másik kiemelkedő sporteseménye, és az UEFA, valamint a Német Labdarúgó-szövetség (DFB) arra készül, hogy az eddigi legfenntarthatóbb kontinenstornát rendezik meg. A várakozások szerint az esemény karbonlábnyomának 80 százalékát az utazás adja majd, hiszen szurkolók millió kelnek útra Európában és Németországon belül is. Összesen 2,7 millió jegyet értékesítenek az 51 mérkőzésre, a stadionokon kívül pedig további 7 millió embert várnak a szurkolói zónákba és az egyéb nyilvános helyekre, ahol a rajongók szoríthatnak kedvenceikért.
Annak érdekében, hogy minél kevesebben utazzanak fapados járatokkal vagy autóval, az UEFA támogatásával az összecsapásokra érvényes jegyet váltók 25 százalékos kedvezménnyel utazhatnak az Interrail vasúton, emellett 29 euróért lehet vonattal közlekedni a mérkőzéseknek otthont adó városok között. A német állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn pedig azzal támogatja a szurkolók közösségi közlekedésre terelését, hogy meccsnapokon 10 ezer extra ülőhelyet biztosít a nagy sebességű ICE vonatokon. Emellett a szervezők úgy állították össze a programot, hogy a csoportkörben a csapatoknak is a lehető legkevesebbet kelljen utazniuk.
Az áramfelhasználás területén is érvényesülnek a fenntarthatósági szempontok, a stadionokat és a csapatok főhadiszállásait megújuló forrásból származó energiával látják el. Ahol pedig mégis generátorokat kell bevetni, ott a legmodernebb, a környezetet a lehető legkevésbé szennyező eszközöket alkalmaznak. Az ígéretek szerint nemcsak az energia-, de a vízhasználat esetén is érvényesül a tudatosság, törekednek a vízpazarlás minimalizálására. A klímabarát megközelítés érvényesül az étkeztetésben is. Így például a hagyományos német bratwurstból (sült kolbász) lehet majd vegetáriánus változatot is kapni, és emellett valamennyi stadionban és a szurkolói zónákban többször használható poharakban adják az italokat.
Kalocsai Zoltán
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.