RTL-vezér: Hiszünk a konszolidáció szükségességében

Lineáris kontra streaming, Bajnokok Ligája, terjeszkedési lehetőségek a magyar piacon – többek között ezekről a témákról adott interjút a portfolio.hu-nak Vidus Gabriella, az RTL hazai vezérigazgatója, valamint Elmar Heggen, a tulajdonos RTL Csoport operatív igazgatója. A beszélgetésből kiderült, hogy a médiavállalat továbbra is elkötelezett a magyar piac iránt, nagyon bíznak a streaming fejlesztéseikben, és hisznek abban, hogy szükség van konszolidációra, ennek jegyében folyamatosan vizsgálják a lehetőségeket.

(kiemelt fotón: Elmar Heggen, forrás: RTL/portfolio.hu)

Továbbra is cél, hogy erős jelenlétet építsenek ki a nem lineáris üzletágban, azaz a streamingben és a video on demand-ben – jelezte a portfolio.hu-nak adott interjúban Elmar Heggen. 2019 végén például még csak 1,44 millió előfizetőnél tartottak, idén március végén pedig már 6 millió előfizetőjük volt, vagyis valamivel több mint négy év alatt négyszeresére nőtt a számuk.

Az RTL Csoport operatív igazgatója elmondta azt is, hogy a szabadon fogható televíziós csatornáknál továbbra is előnyükre válik, hogy Magyarországon a többi piacukhoz, tehát Németországhoz, Franciaországhoz vagy Hollandiához képest jóval nagyobb a napi elérésük. Azt ugyanakkor nem gondolják, hogy azok a trendek, amelyeket a portfólió más részein megfigyelhetnek, Magyarországon tartósan ne érvényesülnének, tehát a magyar piac sem lesz örökké kivétel. Ebből adódik, hogy Magyarországon is fel kell készülni a változásra, ezért is kezdtek el most befektetni a streamingbe, elég csak a Bajnokok Ligájára, az Európa Ligára és a Konferencia Ligára gondolni. Ez egyben azt is jelenti, hogy hajlandók jelentős összegeket befektetni, mert úgy gondolják, hogy ez szükséges ahhoz, hogy sikeres üzletet építhessenek Magyarországon.

Elmar Heggen hangsúlyozta azt is, hogy hisznek a konszolidáció szükségességében. „Ha ugyanis nincs megfelelő méretarányod, akkor középtávon nem leszel képes felvenni a versenyt a nemzetközi tech- és streaming óriásokkal. Hollandiában megpróbáltunk egyesülni a kereskedelmi versenytársunkkal, de ezt a fúziót sajnos megakadályozta a versenyhatóság. Ami pedig Magyarországot illeti, azért vagyunk itt, hogy építkezzünk, hogy befektessünk, és őszintén szólva rengeteg lehetőséget látunk. 2011-ben hét kábelcsatornát szereztünk meg annak érdekében, hogy erős, egymást kiegészítő csatornacsaládot építhessünk. Ez egy nagyon fontos befektetés volt. 2016-ben növelni akartuk a digitális piaci jelenlétünket, ezért részesedést vásároltunk volna a Central Médiacsoportban, amit a magyar versenyhatóság megakadályozott. Továbbra is figyeljük a lehetőségeket, és ahogy mondtam, azért vagyunk itt, hogy építkezzünk és beruházzunk. Erre jó példa az RTL+ fejlesztése, valamint az összes többi befektetésünk is, legyen szó adatról, tartalomról vagy technológiáról, de ide sorolhatnám az RTL Magyarország új belvárosi bázisát és annak stúdióit is. De visszatérve a kérdésre: a helyi konszolidációs stratégiánk bizonyos mértékig függ a lehetőségeinktől. Mindig megvizsgáljuk, ha valami elérhetővé válik, és ha a befektetési kritériumainkat tartalmazó, egyébként meglehetősen hosszú listán szinte mindenhol zöld pipa szerepel, akkor megtesszük a megfelelő lépéseket” - mutatott rá Elmar Heggen a portfolio.hu-nak adott interjúban.

Vidus Gabriella az elmúlt időszak változásai kapcsán elmondta, hogy öt évvel ezelőtt egy építkezési szakasz elején voltak, hiszen akkor még csak néhány éve szedhettek terjesztési díjat a kábelszolgáltatóktól. Ez az időszak fontosnak bizonyult, mivel a koronavírus-járvány időszakába már kiegyensúlyozottabb bevételi struktúrával érkeztek meg, ami sokat segített akkor, amikor a magyar reklámpiac egyik napról a másikra egyszer csak összeomlott. Az elmúlt néhány évben pedig egy másik átalakulási folyamat zajlik, melynek keretében elkezdtek megteremteni egy harmadik bevételi lábat, ami közvetlenül a fogyasztóktól származik, tehát alapvetően a streamingről szól. Ez persze még a beruházási fázisban van, de ha az lenne a kérdés, hogy mit tartana ideális állapotnak öt év múlva, akkor az RTL Magyarország vezérigazgatója az mondaná, hogy a továbbra is fontos lineáris bevételek, köztük a reklám és a terjesztési díjak mellé érezhető arányban zárkóznak fel a közvetlenül a fogyasztóktól érkező előfizetési díjak.

 

(Vidus Gabriella)

Vidus Gabriella hangsúlyozta azt is, hogy meggyőződésük szerint a helyi tartalom, a helyi hírességek és a helyi ízlés ismerete mind kulcsfontosságú elemek az RTL video on demand kínálatában. A helyi tartalom igenis számít, amikor a fogyasztók kiválasztják, mivel töltsék az estéjüket. A Bajnokok Ligája közvetítési jogok megszerzése kapcsán pedig arról beszélt a cégvezető, hogy átformálták a játékteret, megváltoztattak valamit, ami megváltoztathatatlannak tűnt, és az ilyen helyzetek mindig sok kérdést vetnek fel. Sokan kételkednek ennek a lépésnek a helyességében, de mi meg vannak győződve arról, hogy a futballrajongók szokásaira is pozitív hatással lesznek.

Elmar Heggen a magyar piacon megvalósított befektetések kapcsán elmondta, hogy a jövedelmezőség ugyan még csökkenhet is átmenetileg, ez azonban nem probléma, ha hosszú távon sikeresek lesznek. Mint fogalmazott, nagyon sok pénzt kerestek azóta, hogy Magyarországra jöttek. „A csoportnak hosszú távú a befektetési stratégiája, ezért nagyon magabiztosak vagyunk abban, hogy képesek leszünk a nem lineáris jövőbe is együtt továbblépni” - fűzte hozzá az RTL Csoport operatív igazgatója.