Megváltozott a versenypálya – interjú Vidus Gabriellával

Folyamatosan monitorozzuk a piacot a kisebb-nagyobb médiaipari cégekkel kapcsolatban, és ha olyan vállalatot találunk, akkor tárgyalásokat kezdünk – nyilatkozta lapunknak Vidus Gabriella. Az RTL Magyarország vezérigazgatója jelezte: tavaly nem voltak elég jók a műsorok, az idei év viszont jobban indult, az ősszel kapcsolatban pedig még nem lőttek el minden puskaport. Kiemelte azt is, hogy a Való világ rekordot hozott az RTL+ életében, de a labdarúgó-Bajnokok Ligája még nagyobb durranás lesz, és erősen bíznak abban, hogy megtérül majd ez a befektetés. Hangsúlyozta továbbá azt is, hogy nagy szükség lenne egy komolyabb piaci összefogásra a digitális gigacégek ellen, de lehet, hogy ennek az ideje csak akkor jön el, amikor már mindenkinek eléggé fájni fog.

- Elmar Heggen, a RTL Group operatív igazgatója és vezérigazgató-helyettese veled közösen adott egy nagyinterjút a portfolio.hu-nak, és abban azt mondta, hogy „hiszünk a konszolidáció szükségességében”. Te látsz-e olyan céget a piacon, amit érdemes lenne megvenni? Magyart vagy nemzetközit, televíziós vagy médiatársaságot?

- Olyat kérdezel, amire egy jó üzletember nem válaszol direktben. Mégpedig azért nem, mert üzleti titkokat árulna el, amivel rontaná a tárgyalási pozícióját. De menjünk vissza picit az időben. Ha az elmúlt kilenc évet nézed, ez már elkezdődött 2015-ben. Mi ugyanúgy benne voltunk az Origo vásárlási tenderében, mint sokan mások. Vagyis mi már akkor is hittünk a konszolidáció erejében. A következő dolog, amit be is jelentettünk, az a Central Médiacsoport digitális részlegének a megvásárlása volt nem sokkal később. A versenyhivatal viszont az utóbbit nem hagyta jóvá. Egyébként az ügyben még mindig zajlanak perek. Nyilván azóta megváltozott a piac és megváltoztak ezek a cégek is, úgyhogy nem azt szeretném sugallni, hogy ezek a vállalatok továbbra is a konszolidáció tárgyai lehetnek. Folyamatosan monitorozzuk a piacot különböző kisebb és nagyobb médiaipari – horizontális és vertikálisan kapcsolódó – cégekkel kapcsolatban, és természetesen ha olyan vállalatot vagy vállalatokat találunk, akkor tárgyalásokat kezdünk. Azt is el tudom mondani, hogy az elmúlt két évben több ilyen is volt. Mivel azonban nem végződtek sikerrel, nem számoltunk be róluk.

- Ezek inkább nemzetközi cégek voltak, vagy inkább magyarok?

- Is-is.

- Az idén jön a Bajnokok Ligája, a legtöbb mérkőzés, és gondolom, a legizgalmasabb meccsek nagy része a streamingplatformon lesz a következő három évben. Mekkora pluszbevételt reméltek ettől? Ezt azért kérdezem, mert óriási befektetésről van szó. Az MTVA 2021-ben három évre közel 7 milliárd forintért vásárolta meg a BL közvetítési jogait.

- Megint olyan dolgot kérdezel, amit úgy hívnak, üzleti titok. Tudom, hogy mindenki erre kíváncsi, tehát megértem a kérdésedet, félre ne értsd, de ezek olyan számok, amiket soha nem fogunk a sajtó és a versenytársak orrára kötni. Ez a beruházás a nemzetközi példák alapján jött létre, és erősen bízunk abban, hogy ezen időszak alatt megtérül a befektetés.

- Hány előfizetője van most az RTL+-nak? Legutoljára 280 ezres számot adtatok ki. De félek, hogy lehet, már megint egy üzleti titokra kérdezek rá.

- Így igaz. Én tudom ezeket a számokat. Egyébként pedig tulajdonosi döntés volt, hogy nem kommunikálják a helyi piacokra vonatkozó adatokat, és ezt be is jelentették a legutóbbi éves jelentésükben. Annyit mindenesetre el tudok neked mondani, hogy elégedettek vagyunk a platform számaival.

- Most napi 24 órában fut egy realityműsor. Ez mekkorát dobott az előfizetői számon?

- A Való világ indulása rekordot hozott a napi feliratkozók számában. Óriási az érdeklődés, és időarányosan nagyobb a megtekintési óraszáma, mint a legutóbb futó szériának.

- A Bajnokok Ligája megdönti ezt a rekordot?

- Biztos vagyok benne.

- És mennyire lesz erős az RTL hagyományos lineáris tévéje 2024-ben? Azért kérdezem, mert picit úgy tűnt, mintha a nagy befektetések miatt 2023 nem úgy sikerült volna, ahogy az elmúlt évek…

- Bocsánat, hogy beleszólok a kérdésedbe, de az nem a befektetések miatt nem sikerült úgy, hanem azért, mert a műsorok nem voltak elég jók. Hiába növekedett a lineáris kontentbefektetésünk összege 2022-ről 2023-ra, egyszerűen nem találtuk el a nézők ízlését. Aztán kicsit átgondoltuk a műsorkészítési és -választási stratégiát, amiről Kolosi Péter tartalomért felelős vezérigazgató-helyettes többször is beszélt már, ezek pedig meghozták az eredményeket. Elsősorban Az Árulókról és a Sztárboxról beszélek. Az idei első negyedév pedig azt hiszem, megmutatta azt is, hogy képesek vagyunk újra megtalálni a nézői ízlést. Az első negyedévben az RTL minden hónapban piacvezető volt, illetve a kábelcsatornáink is jó teljesítményt mutattak, így elég magabiztosan tartjuk a kellően nagy piaci pozíciónkat. Néhány hete indult az Ugrás, majd a The Floor. Egy évvel ezelőtt még csak gondolkodtunk a kvízshow-kban, aztán ezek az idén már képernyőre is kerültek. Ezekből is látszik, hogy képesek vagyunk megújulásra. Sokkal rövidebb idő alatt, mint korábban. Ez viszont azt is jelenti, hogy a jól bejáratott műsorok életciklusának a figyelése sokkal stratégiaibb tevékenység lett. Az pedig, hogy a TV2 és az RTL között mindig is zajlik egy nézettségi rivalizálás, ahogy több éve mondjuk, a nézőknek a legjobb. Továbbra is azt állítom, hogy ennyiféle produkciót és ennyi műsort szinte egyetlen európai televíziós piacon sem mutatnak be, mint Magyarországon. Ebből mind a két csatorna kiveszi a részét. Hogy ez meddig fenntartható, azzal kapcsolatban már vannak kétségeim, de erről is régóta beszélünk. Az őszi szezonnal kapcsolatban is mondtunk már nagyon sok dolgot, hogy mi minden lesz, de még nem lőttünk el minden puskaport. Mindenesetre szerintem már így is jól látható, hogy elég erős őszt tervezünk, és bízunk benne, hogy az idén jobban eltaláljuk a nézői igényeket.

- Az első 19 hétből főműsoridőben 18–49-ben tizenegyszer nyert az RTL, 18–59-ben pedig, amit ti nem preferáltok annyira, eggyel többször, tizenkétszer. Ez elég jó?

- Szerintem igen.

- Úgy is, hogy hosszú évekig úgy tűnt, hogy csak egy játékos van a pályán? Szinte mindig ti nyertetek.

- De erre mondom azt, hogy megváltozott a versenypálya, és ez így normális. Panaszkodni felesleges. A versenyben részt kell venni, és használni kell az ott megadott eszközöket. A jelenlegi versenyben mi az idei eredményeinket nagyon jónak tartjuk.

- Több idei szakmai eseményen is újra felmerült, hogy kellene valamiféle összefogás, partnerség a nagy piaci szereplők között. Ezt én nagyjából 20 éve hallgatom, de eddig nem sok minden történt. Van erre most reális esély?

- Teljesen egyetértek veled. Húsz éve együtt hallgatjuk a konferenciákon ezeket a nagy mondatokat. És hogy ez valaha megvalósul-e? Hát nekem is vannak kétségeim, de a piaci pozíciómnál fogva hinnem kell benne. Folyamatosan arról beszélünk, hogy a digitális reklámpiacot megeszik a nemzetközi szereplők. Tökéletesen látszik, hogy a lokális digitális piac növekedése megtorpant a nemzetközihez képest. Kézenfekvő lenne, ha valamiféle adatszövetséget tudnának kötni a piaci szereplők, függetlenül attól, hogy hol állnak tulajdonosi körben vagy tartalomban. Ez egy adat game. Egyetlen hazai piaci szereplőnek sincs olyan adatmennyisége, amivel egy nemzetközi szereplővel fel tudja venni a harcot, A másik tendencia, amiről folyamatosan beszélnek az ügynökségek és az ügyfelek, hogy egyre kevesebb döntés születik Magyarországon. Márpedig ha a lokális piaci szereplők nem tudnak közös ajánlatokat adni, közös megjelenéseket nyújtani a nemzetközi hirdetőknek, akkor egyszerűen ki fogunk maradni azokból a médiatervekből, amikben benne kellene lennünk. Jó példa erre a német piac, ahol nemrég a két legnagyobb versenytárs kötött erre egy nagy együttműködést. Mi több szakmai fórumon is jeleztük már ezt, de még nem láttunk erre nyitott szereplőket a hazai piacon. Szerintem akkor jön majd el az összefogás ideje, amikor már mindenkinek kellően fáj, miközben mennyivel okosabb lenne a piac, ha tanulna mondjuk a nemzetközi példákból.

 

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amelyben megtalálható a legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató Top 50-es lista is, melynek élén Vidus Gabriella végzett.