- Hirdetés -

Ellopja a fotóinkat a mobilunkról a legújabb kártevő

|

Az adattolvaj kártevők generatív AI-eszközöket kezdtek el használni. Az új, mobilokat veszélyeztető kártevő képes arcfelismeréssel összefüggő adatokat lopni, amelyek segítségével deepfake videókat hoz létre. Az ESET legújabb Threat Report jelentése átfogó képet ad az ESET szakértői csapata által 2023 decemberétől 2024 májusáig megfigyelt fenyegetettségi trendekről.

Az elmúlt hat hónapban megfigyelték, hogy dinamikusan terjednek az Android rendszereket érintő pénzügyi fenyegetések, valamint a mobilbankoláshoz kapcsolódó kártékony programok - legyen szó "hagyományos" rosszindulatú banki szoftverekről vagy éppen kriptolopásokról. Az adattolvaj kártevők most már generatív AI-eszközöket is felhasználnak támadásaik során. 2024 első félévében a Rilide Stealer a potenciális áldozatok becserkészése érdekében olyan generatív AI-asszisztensek nevével élt vissza, mint az OpenAI Sora és a Google Gemini. A Vidar adattolvaj szoftver pedig a Midjourney mesterséges intelligencia-képgenerátor Windowsos asztali alkalmazásának adta ki magát - annak ellenére, hogy a Midjourney AI-modellje csak a Discordon keresztül érhető el.

2023 óta az ESET kutatói szerint a kiberbűnözők egyre inkább visszaélnek a mesterséges intelligenciával - és ez a tendencia várhatóan folytatódni fog. Csizmazia-Darab István, a Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője szerint a magyarországi viszonyok között a korábban megszokott gyenge helyesírással rendelkező átverések mellett egyre gyakrabban érkeznek az AI segítségével generált jó minőségű szövegek, illetve megjelentek már a magyar hírességek nevével visszaélő generált fotós és deepfake videós csalások is, legutóbb például Esztergályos Cecília nevében hirdettek egy átverős videóval.

Deepfake videókkal kicsalt pénzek

Az új, mobilokat veszélyeztető GoldPickaxe kártevő képes arcfelismeréssel összefüggő adatokat lopni, hogy megtévesztő deepfake videókat hozzon létre, amelyeket a rosszindulatú szoftver működtetői pénzügyi tranzakciók hitelesítésére használnak. A GoldPickaxe Android és iOS verzióval is rendelkezik, és kártékony alkalmazásokon keresztül vesz célba délkelet-ázsiai áldozatokat. A deepfake támadásokkal foglalkozik az ESET kiberbiztonsági podcastjének, a Hackfelmetszők – Veled is megtörténhet! legújabb, 20. adása is. Az adásban szó esik Taylor Swift deepfake videóiról, csaló videókkal történő politikai nyomásgyakorlásról vagy épp barátoktól átveréssel kicsalt összegekről.

Gamerek elleni támadások

Az adattolvajok a hivatalos játékplatformokat megkerülő gamereket is megtámadták, a közelmúltban ugyanis kiderült, hogy néhány feltört videójáték és az online többszereplős játékokban használt csaló (cheat) eszközök olyan adattolvaj kártevőket tartalmaznak, mint például a Lumma Stealer és a RedLine Stealer. Az ESET telemetriája 2024 első félévében már többször észlelte a RedLine Stealert, spanyolországi, japán és németországi támadások során. A legutóbbi Redline támadáshullámok egyre erősödnek, 2024 első félévében már harmadával meghaladták az előző időszakban tapasztalt mértéket.

Sebezhető WordPress bővítmények

A WordPress bővítmények sebezhetőségének kihasználása sajnos nagyon gyakori, a jól ismert Balada Injector csoport 2024 első felében is folytatta tevékenységét, amivel több mint 20 000 weboldalt veszélyeztetett, az ESET telemetriája pedig több mint 400 000 alkalommal jelezte a csoport legutóbbi akciójában használt újabb variánsok megjelenését. A zsarolóprogramok terén a korábbi vezető szereplőt, a LockBitet a Chronos-művelet, vagyis a bűnüldöző szervek által 2024 februárjában végrehajtott globális akció időlegesen letaszította a trónról. Bár az ESET telemetria két figyelemre méltó LockBit kampányt is észlelt 2024 első félévében, ezekről kiderült, hogy olyan, nem a LockBithez tartozó csoportok támadásai voltak, amelyek a kiszivárogtatott LockBit-segédprogram kódját használták.

Az ESET jelentése emellett beszámol arról a nemrégiben közzétett mélyreható vizsgálatról is, amely a legfejlettebb, és továbbra is terjedő szerveroldali kártevő kampányról, vagyis az Ebury csoportról és az általuk használt rosszindulatú szoftverekről és botnetekről szól. Az évek során az Ebury-t hátsó ajtó programként alkalmazták, amellyel közel 400 000 Linux, FreeBSD és OpenBSD szervert támadtak meg, melyek közül 100 000 még mindig kompromittálva volt 2023 végén, és a megfigyelések szerint a kártevő azóta is aktívan terjed. Mivel egy évtizednél is régebbi, folyamatosan fejlesztett és roppant kifinomult kártékony programról van szó, érdemes lehet az érintett rendszerek üzemeltetőinek Marc-Etienne M.Léveillé, az ESET kártevőkutatójának részletes leírása alapján tájékozódni.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Havi tízezer dollár hirdetéskeretet hagynak az asztalon a nonprofit szervezetek

Ennyit biztosítana a Google hirdetéskeretre. Ha hallottak is a lehetőségről, akkor sem tudnak hatékonyan élni vele.Nem újdonság a Google for Nonprofits szolgáltatáscsomagja, azonban a legtöbb magyar nonprofit szervezet számára ismeretlen. Egész röviden, a keresőóriás...

Elégedetlenek a fizetésükkel a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 49 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével. A munkavállalók többsége ma is azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 59 százalékuk úgy érzi, hogy...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...