Infláció alatt a PR-piac

A legnagyobb árbevételű public relations ügynökségek tavaly együtt 15,7 milliárd forint nettó árbevételt hoztak össze, ami 13,2 százalékos bővülés az előző évhez képest. 2023-ban a 25-ből csak 11 cég tudta legalább az infláció mértékével növelni az árbevételét.

A hazai PR piac mérete tavaly 19,15 milliárd forintot tett ki. A korábbi esztendőhöz viszonyítva ez nominálisan 12,9 százalékos bővülés. Igaz, reálértéken – a magas infláció miatt – 4,7 százalékkal csökkent a piac. A kommunikációs tortán belül egyébként tavaly csak az esemény és a marketingkutatás nőtt, jelentően csökkent az ambient és az adatvezérelt marketing, a PR pedig a kreatív- és médiaügynökségekhez hasonlóan teljesített.

Az említett 19,15 milliárd forint egyébként tisztán a klasszikus PR-tevékenységből származó bevételt jelenti. A piacon tevékenykedő egyes cégeknek ezenfelül is vannak bevételei, ugyanis a média- és kreatívügynökségekhez hasonlóan itt sem százszázalékosan tiszták a profilok. Nagyon sok PR-cég médiavásárlást, kreatív feladatokat végez, vagy éppen rendezvények szervezéséből is van bevétele.

Ennek kapcsán különösen érdekes, hogy ezen belül miként teljesített tavaly a piac krémje, a 25 legmagasabb árbevételt elérő PR-ügynökség. Ezek az adatok sem mutatnak infláció feletti növekedést, a top 25 PR-cég ugyanis tavaly együtt 15,7 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 13,2 százalékos bővülés 2022-höz képest. Az ügynökségek együttes adózott eredménye 1,2 milliárd forintot tett ki, ami pedig csak 9,1 százalékos növekedés. Azaz összességében csökkent ezeknek a cégeknek jövedelmezősége.

Külföldi bevételek

A Grayling Hungary Kft. számít magasan a legnagyobb szereplőnek. Egymagukban a 25-ös lista árbevételének a negyedét hozták tavaly. Viszont az éves árbevételüknek nagyjából a 90 százaléka külföldi tevékenységből származott. Persze meg kell említeni, hogy a 314 millió forintnyi belföldi árbevételük sem kevés, még azzal is bőven a top 25 szereplő között lennének.

Viszont mivel a Grayling egymagában is jelentősen befolyásolja a lista együttes árbevételét és eredményét, ezért megnéztük nélkülük is az összesített számokat. Sajnos a Grayling nélküli bevételi adatok kicsit rosszabbul festenek. Így nézve már csak reálértéken 9,4 százalékkal bővült a listás szereplők árbevétele és 2,6 százalékkal gyarapodott az adózott eredménye.

Ez azért nem azt jelenti, hogy üzletileg gondokkal küszködnének a piaci szereplők. A top 25 tagjai közül 2022-ben csak három, tavaly pedig két cég esetén láthatunk veszteséget. Utóbbi kettő közül az egyik a Grayling, ahol a pénzügyi műveletek miatt volt minimális veszteség, a cég üzemi eredménye közel 100 millió forintot tett ki.

Az árbevétel terén tavaly a Grayling mellett még két szereplő tudta megugrani az egymilliárd forintos árbevételi szintet. Az egyik az Uniomédia, amely 1,38 milliárd forintot hozott össze, és ez 2022-höz viszonyítva 17,6 százalékos bővülés, azaz reálértéken sem szenvedtek el visszaesést. Sőt, a profitjuk is gyarapodott, hiszen a korábbi évben csak jelképes összeget tett ki az adózott eredményük, ami 2023-ban 65 millió forintra ugrott.

A „milliárd feletti” klub tagja a Lounge Communication is. A tavalyi évet 1,28 milliárd forint árbevétellel zárták, ami 7,7 százalékos nominális növekedés. Az adózott eredmény terén viszont – 2022-höz hasonlón – a top 25 legmagasabb számát hozták össze. Ez a Lounge esetén tavaly 335 millió forintot tett ki, 16,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Más PR-ügynökség ennek a 335 milliós profitnak a nyomába sem ért. Az utánuk következő második legnagyobb nyereséget a Goodwill Communications ért el, de az is ennek a harmada, 115 millió forint volt.

Közel az éllovasokhoz

A vezető hármast egy négyszereplős üldözőboly követi, egymáshoz egész hasonló árbevétellel. A Next9 márkanevet használó NextNine Kft. áll ennek a csoportnak az élén 763 millió forint nettó árbevétellel. A korábbi évi 806 millióhoz képest ez némi csökkenés, de az adózott eredményüket így is növelni tudták.

Nem lazsálhatnak, hiszen a FleishmanHillard Café 720 millió forint árbevétellel következik utánuk, ami minimálisan jelent több bevételt a 2022-es számuknál. A Noguchi 711 millió forint nettó árbevételt produkált tavaly, és náluk azért már jelentősebb, 14,2 százalékos bővülést látni. Igaz, ezzel párhuzamosan az adózott eredményük 75 millióról 47 millió forintra csökkent. Ennek a bolynak a negyedik tagja a pécsi székhelyű Ferling Kft. A 685 millió forintot kitevő tavalyi árbevételük 10 százalékkal kevesebb a korábbi évinél.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.