- Hirdetés -

Megtorpant az ingatlanpiac a Balatonnál

|

Egyelőre a befektetők és a külföldiek is hiányoznak a vízparti lakáspiacokról és a saját célra állandó lakóhelyet keresők is eléggé óvatosak, bizonytalanok. Az ingatlanszakértők mégis biztosra veszik, hogy a Velencei-tónál és a Balatonnál ez az év – ha nem is lesz túl fényes, de – bizonyosan jobb, mint a tavalyi.

A Velencei-tónál erős érdeklődéssel, de szerény eredményekkel indult ez az év a lakáspiacon, aztán a tavasz és a kora nyár felpörgette a forgalmat is. Lepsényi Kornél, az OTP Ingatlanpont velencei irodájának vezető értékesítési tanácsadója bízik abban, hogy ez a kedvező folyamat kitart. Optimizmusát az a tapasztalata is alátámasztja, miszerint egyre többen keresik már most az állampapír-befektetéseikből majd a jövő év elején felszabaduló pénzük helyét is az ingatlanpiacon.

A befektetési célú vásárlók egyelőre nem érkeztek meg a tóhoz, de a helyi piac erejét mutatja, hogy eltűntek a tavasszal még elő-előforduló nagy, akár 20 százalékos alkuk. Sőt, már nem példa nélküli a vevői licit sem. Ahogy Lepsényi Kornél felidézi, „ezen a nyáron már előfordult, hogy tíz százalékkal a meghirdetett ár felett sikerült eladnunk ingatlant”. Most beválni látszik a régen és hasztalan hirdetők makacssága: a kereslethiány ellenére is kitartott áraikat lassan utoléri a feltámadó piac.

A kínálat bőséges, csak újépítésekből van komoly hiány. Sokan szabadulnának az olcsó – ez itt 25-40 milliót jelent – nyaralóiktól, amin legfeljebb egy kis faház, vagy egy 35-40 négyzetméteres téglaépület van. Ugyan ezekre is van némi kereslet, de a kínálat annál jóval nagyobb.

A Velencei-tónál vásárlók között még mindig a Budapestről érkezők a meghatározóak. Nagyjából fele-fele arányban keresnek üdülési, illetve állandó lakhatási lehetőséget.

A fővárostól távolabbi Balatonnál az ígéretes évkezdést mostanra megtorpanás követte. „Ugyan az eladási megbízások szépen szaporodnak nálunk, de a vevők, bár változatlanul érdeklődnek, eléggé elbizonytalanodtak” – foglalja össze a déli parti helyzetet Katona Tamás, az OTP Ingatlanpont siófoki irodájának vezető értékesítési tanácsadója. Hiányoznak a befektetésként vásárlók, nincs kereslet az újépítésekre sem. Csak a 100 millió alatti használt lakóingatlanokat illetően látszik érdemi forgalom, ahogy azt az egyes élethelyzetek diktálják. Ennek megfelelően a tranzakcióknak viszonylag nagy arányát finanszírozzák az elérhető támogatott hitelekkel.

Azt tapasztalja, hogy még mindig nagyon sok az egykori „aranykorra” szabott, túlárazott ingatlan a kínálatban, ahol az eladók nem igazították a hirdetési árat a kereslethez. E miatt még ma is rákényszerülnek a nagy alkukra, ha komoly érdeklődőre találnak.

Az „olcsó” vásárlás kulcsszava a Balatonnál az agglomeráció. Siófoktól 15 kilométerre hőszigetelt családi házat lehet kapni 54 millióért – említi a példát Katona Tamás, hozzáfűzve, hogy „de ezt is sokallják a vevők". Ezzel szemben Siófokon csak a telek 25-30 millió, de például fenn a Fokihegyen, ami egy új kertvárosi része a városnak, 50 millió egy 700 négyzetméteres telek.

Az északi parton ugyancsak nagyon ígéretesen indult az év, kora tavasszal gyorsan nőtt a vásárlók érdeklődése, majd május közepe felé leült a piac. Így még az itt egyébként szokásos nyári felpezsdülés is elmaradt, de Tóth Tibor, az OTP Ingatlanpont stratégiai partnere szerint azért annál jobb a helyzet, mint a Covid idején volt. A déli parthoz hasonlóan új ingatlanokra szinte itt sincs kereslet, a használtak közül leginkább az olcsóbbakat, a zártkerteket, a külterületi ingatlanokat és pincenyaralókat keresik. Közvetlenül a tóparton, ahol 200 milliónál kezdődnek az árak, szinte megállt a piac. A vevők legtöbbje legfeljebb 25 millió körüli áron keres valamilyen üdülési lehetőséget, amihez azonban csak a tótól távolabb eső területeken találnak kínálatot. Különösen kedvelt a körükben mostanában a Káli-medence mellett a lesencei és a várvölgyi vidék, míg jóval kevésbé bizonyul vonzónak számukra Keszthely, Vonyarcvashegy és Gyenesdiás környéke. A szakember szerint ebben nagy szerepe lehet annak, hogy a vevők legtöbbje valamilyen kevésbé zsúfolt, elvonulási lehetőséget keres a nyaraláshoz.

A befektetők továbbra is távol tartják magukat e térségtől is, legfeljebb a lakások iránt érdeklődik közülük egy-egy. A külföldiek sem nagyon jönnek, pontosabban a belföldi magyar érdeklődők mellett megjelentek a külföldön élő vagy ottdolgozó magyarok is. Az eladókra nem volt nagy hatással a kereslet változása, általában tovább tartják a kigondolt áraikat még az évek óta eladatlan ingatlanoknál is.

Noha júliusban ismét növekedett az érdeklődés, Tóth Tibor nem számol komolyabb nyárvégi rohammal. Tapasztalatai szerint ez a turisztikai szezon egy sajátos kísérőjelensége. Ha kicsit felhősebb az idő, vagy hullámosabb a tó, akkor sok család találja meg az ingatlanszakértőket azzal, hogy most szívesen megnéznék a vásárlási lehetőségeket. Ám az ilyen érdeklődések mögött rendszerint nincs sem konkrét elképzelés, sem komoly vételi szándék.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...