- Hirdetés -

Külföldön is terjeszkedne a magyarok kedvenc péksége

|

Kiváló minőségűek a hazai sütőipari termékek, azonban Magyarország még mindig többet importál belőlük, mint amennyit a külföldi piacokon értékesít. Ahhoz, hogy élelmiszeriparunk felzárkózzon a nyugati cégek termelékenységéhez, versenyképesek maradjunk és exportpiacainkat is bővíteni tudjuk, és nem utolsósorban hazai cégek termékei legyenek a hazai boltok polcain, átgondolt és korszerű beruházásokra van szükség. A száz százalékban magyar tulajdonú, kétgenerációs családi vállalkozás, a Félegyházi Pékség ennek érdekében tavaly év vége óta egy tízmilliárdos zöldmezős beruházást valósít meg – tudtuk meg az Ipar hangjai podcast Dr. Magyar Zoltánnal, a Félegyházi Pékség operatív ügyvezetőjével készült interjújából.

A magyar sütőipar nagyjából 280 milliárd forintos forgalmából a Félegyházi 10 százalékos részesedéssel rendelkezik, bevétele 2023-ban elérte a 30 milliárd forintot. A cég alkalmazotti létszáma az induláskori 20 főről negyed évszázad alatt több mint 1400 főre bővült – a „családi vállalkozás” jelző mégis megállja a helyét, amely nem csupán a tulajdonosi szemléletben nyilvánul meg, hiszen az alapító és gyermekei, ma már új generációs cégvezetőkként napi szinten részt vesznek a cég irányításában, de empátiában, gondoskodásban is a munkavállalók felé. A dolgozók apróbb-nagyobb gondjai mellett a vállalat figyelme a tágabb környezetre is kiterjed: számos karitatív szervezetet támogatnak, de a háború kitörésekor például több mint egy évig vittek rengeteg terméket az ukrán menekült emberek megsegítésére.

Minden bizonnyal e szemlélet is hozzájárul ahhoz, hogy a „pékség” igencsak imponáló számadatokkal büszkélkedhet. Néhányat kiemelve közülük: havi szinten nagyjából 25 millió terméket állítanak elő, nem csupán kenyereket, kifliket, zsemléket, de leveles süteményeket, fánkokat, cukrásztermékeket és szendvicseket is. 240 beszállítóval állnak kapcsolatban, leginkább magyar vállalatokkal és helyi termelőkkel. Tavaly 22 ezer tonna lisztet, majdnem 2 ezer tonna margarint és 580 tonna élesztőt használtak fel. Húsvétkor egy hét alatt több mint 20 ezer kalácsot fontak meg kézzel. Hidegkonyhai részlegük évente több mint 3,3 millió szendvicset készít el a mintabolti vásárlóik részére.

Természetesen ezt a mennyiségű árut lehetetlen lenne régi gépekkel vagy kézzel gyártani. Ezért az elmúlt 15 évben a cég mindent megtett azért, hogy a régi, hagyományos receptjeiket megtartva kidolgozza azokat a technológiákat, amelyekkel képesek nagyüzemi méretben folytatni a munkát. Vannak például olyan gépsoraik, amelyek óránként 15 ezer darab leveles süteményt vagy 24 ezer zsemlét képesek készíteni.

Dr. Magyar Zoltán elmondása szerint náluk a klasszikus pék szaktudás átalakult, ám mivel a tészta továbbra is tészta, úgymond a lényeg nem változott.

„Mi szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mivel vannak még jó pékjeink, mesterpékjeink, és a cégnél dolgozó élelmiszermérnökök száma évről évre növekszik. Én emlékszem még, amikor ide jöttem a céghez, hogy mennyi mindent kézzel csináltunk, például a tészta feldobálása a gépekbe, tészta hajtása és kalibrálása stb. Ezek automatizálását megéri meglépni, mivel több problémát lehet egy csapásra megoldani” – mondta az operatív ügyvezető.

Az automatizálással együtt jár, hogy erősíteni kell a karbantartói csapat tudását, mivel, ha egy automata sor megáll, akkor az sok selejttel, kellemetlenséggel járhat és kézzel nem lehet pótolni a kiesett termelést.

Gépsoraik 90%-a Siemens-vezérléssel működnek. Mint az operatív ügyvezető elmondta, meg vannak elégedve velük, ha lehet, kérni is szokták, hogy a Siemens által gyártott vezérléstechnikával legyen ellátva az újonnan beszerzendő gépük.

A Félegyházi Pékség a termékfejlesztésre is nagy hangsúlyt fektet, ám ahhoz, hogy a tulajdonosok elfogadjanak egy fejlesztett terméket, rögös út vezet. Számos alkalommal akár a 25. verzió kerül elfogadásra, így volt ez a sütőtökös pitével is, amellyel tavaly ősszel robbantak be a piacra. Kóstolták nyersen, sütve, fűszeresebben vagy kevésbé fűszeresen, de végül rengeteg kóstolás után egy 5 fűszerből álló receptet fogadtak el. Volt olyan, amikor a fél iroda kóstolta és mindenkinek más tetszett, de szerencsére végül sikerült megtalálni a megfelelő ízvilágot, így egy amerikai trendet sikerült megismertetniük a vásárlóikkal.

A közel 10 milliárdos zöldmezős beruházás, melyben helyet kap egy igen tekintélyes raktár, egy több sorral rendelkező gyártótér; egy automatizált és robotizált hűtött csomagoló és 5000 raklapos fagyasztott raktár, amely a cég első számú logisztikai központjává válik. Az új beruházással nagyjából 200 új munkahelyet teremtenek Kiskunfélegyházán.

A hazai vásárlók a cég saját mintaboltjaiban is találkozhatnak a Félegyházi termékekkel. Ez a hálózat szintén tulajdonosi kézben van, és csak az ő engedélyükkel nyílhat új bolt – amit egyébként rengeteg szempontból vizsgálnak meg szerződéskötés előtt. Sokszor a vásárlók jelzik, hogy a közelükben van egy kiadó helyiség, vagy a munkatársaik vesznek észre egy online hirdetést. Ha kapnak egy jó tippet, elkezdődik a környék felmérése. A cégnél úgy vélik, hogy az embereknek szüksége van egy olyan helyre, ahol egyszerre kaphatnak szendvicset, péksüteményt és kávét. Nem is akármilyen kávét, hiszen azt pár hónapja egy olasz, szintén családi cégtől szerzik be.

fotó: Félegyházi Pékség

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...