Krízist látok az utánpótlás területén – interjú Bánhegyi Zsófiával

Az idei Marketing Summit szerint újabb rétegeket nyit meg tartalmában, mert erőteljesebben elhozza a nemzetközi trendeket, jó gyakorlatokat a hazai szakma részére, amelyeket egyébként csak drága nemzetközi konferenciákon tudnának elsajátítani – véli Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing területért is felelős kereskedelmi igazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról is, hogy milyen témákat érint majd az eseményen tartott előadásában, hogyan látja a szakember utánpótlás helyzetét, illetve melyek a legnagyobb kihívások napjainkban a Szerencsejáték Zrt. számára.

- Idén a Szerencsejáték Zrt. a Marketing Summit Fő támogatója. Miért éreztétek fontosnak, hogy ilyen módon a rendezvény mellé álljatok?

- Évek óta kiemelten támogatjuk a létrejöttét a legnagyobb hazai nagyvállalatokhoz hasonlóan, mivel abban mind egyetértünk, hogy a magyar marketing szakma fejlődése közös célunk. A szerencsejáték iparág, a nemzeti lottótársaságok világa erősen marketing vezérelten működik globálisan, a játékosi ügyfélélmény és a társadalmi felelősségvállalás, a jó ügyek támogatása szorosan összekapcsolódik. A marketing tudja ezeket a legjobban artikulálni. Külön öröm, hogy a szerepvállalással az évek során hozzájárultunk ahhoz, hogy 2024-re egy 1500 fős konferencia és találkozópont jöhessen létre a MÜPÁ-ban a legjobb nemzetközi és hazai előadók, és az Európai Marketing Szövetség részvételével.

- Véleményed szerint mi lehet a legfontosabb szerepe a Marketing Summitnek?

- Az idei Summit véleményem szerint újabb rétegeket nyit meg tartalmában, mert erőteljesebben elhozza a nemzetközi trendeket, jó gyakorlatokat a hazai szakma részére, amelyeket egyébként csak drága nemzetközi konferenciákon tudnának elsajátítani. Illetve elérjük azt a szakmai programot, résztvevői létszámot és helyszínt, amely egyfajta jelzés a hazai gazdaság szereplőinek és felső döntéshozóinak, hogy a marketing jelentősége erősödik az üzleti és társadalmi értékteremtésben, és képes összefogni azért, hogy közösen fejlődjön.

- Előadásod is lesz az idei eseményen, amelyben a marketing jövőjével foglalkozol majd. Szerinted melyek a legfontosabb kérdések, amelyeket fel kell tenniük napjainkban a marketingszakembereknek és milyen válaszokat lehet ezekre adni?

- A key note előadásom a jövő kérdésein túl a jelent is elemzi majd, amely mindig egy szubjektív állásfoglalás az előadó részéről. Beszélek arról, hogy véleményem szerint a magyar marketing szakma szintjén hol állunk a trendek adoptálásában, képesek vagyunk-e a marketing újabb területeit sikeresen bevonni a működésbe – és nem csak az innovatívabb, globálisan kifejlesztett marketing irányelvekkel és eszközrendszerrel rendelkező multi nagyvállalati szereplők, hanem általánosan a hazai vállalati szinten. Minden évben hasonló előadással készülök, amelyben sorra veszem, melyek az esetlegesen új irányok és tevékenységek más vállalati részterületen, amelyekre a kampány- és márkaépítéseken túl a marketingvezetőknek hatással kell lennie, és amelyben a folyamatos szakmai tanulás elengedhetetlen.

- Szerinted mi jelenti most a legnagyobb kihívást a marketing szakma számára?

- A rendkívüli módon felgyorsult változás az iparágak működésében, és amelynek kihívásait az Európai Marketing Agenda kiválóan megfogalmazza. Mindenkinek javaslom a tanulmányozását. Elsődleges trend, amelyet már régebben azonosítottunk a hazai marketing szakemberek számára, hogy a hagyományos eszközrendszerek, a fókuszált márkamegközelítés és harmadik feles nagykampányok már sajnos nem elegek a sikerhez. Jó példa erre az én egyik vezetői kihívásom, amelynek során az elmúlt két évben számos nagy technológiai fejlesztés indult el a területünkön, hogy a marketing, CRM, kereskedelem megfelelően tudja kezelni például a játékosi adatvagyon gyűjtés és erre ültetett mesterséges intelligencia stratégia kérdésköreit, figyelembe véve a személyes adatok maximális védelmét. Kifejezetten jól jönnek ebben az IT területen nemrég elvégzett tanulmányaim, amelyre 10 éve még biztos nem lett volna szükségem.

- A Szerencsejáték Zrt.-nek nagyon sűrű éve van, két nagy sportesemény is volt nyáron, amire számos aktivitással, kampányokkal készültetek. Milyenek az eddigi eredmények, mennyire vagytok elégedettek üzletileg és a brand szempontjából?

- Négyévente fordul elő az iparágunkban olyan lehetőség, hogy két nagy nemzetközi sporteseményre fogadhatnak a játékosok, amelyre fókuszáltan készültünk. Idén az volt ennek a sajátossága, hogy az online sportfogadási piacnyitás következtében megjelent legálisan versenytársunk, így egy élesedő marketing és kereskedelmi versenyben szükséges helytállnia a nemzeti lottótársaságnak. Nem bíztuk a véletlenre, számos újdonsággal készültünk: aktívabb CRM és kampányaktivitással egyedi digitális hirdetési megoldássokkal, ügynökségünkkel, a Lounge Group-pal új kampányplatformot vezettünk be az Olimpiai Játékok idejére, a sportfogadói influenszer marketingünkben felelős megközelítést vezettünk be, elindítottuk az affiliate marketing hálózatunkat Magyarországon elsőként. Ugyanakkor nem feledkeztünk meg a lottózói fogadókról sem, számukra egy új appot vezettünk be a szelvényösszeállításhoz és megnyílt első flagship lottózónk is a MOM Parkban. Büszke vagyok a kereskedelmi és marketing csapatunk ebben is elvégzett munkájára, és az üzleti számok ezt visszaigazolják.

- A cég számára mi jelenti most a legnagyobb kihívást marketing szempontból, hogyan kezelitek ezt?

- A Szerencsejáték Zrt. piaca gyorsan változik, annak ellenére, hogy zömében monopol helyzetben működik. A játékosi utak már eltérnek az 5-10 évvel ezelőttiektől, a digitalizáció rendkívüli mértékű és a hagyományos retail hálózat is globális kihívásokon megy keresztül. Az egyik legnagyobb cél pedig a felelős megközelítés erősítése. Így nem egy kihívás van, hanem egyszerre több stratégiai változás, az ezekre adott válaszok nagyban függnek a marketing terület rugalmas reakcióképességétől. Szerencsés helyzetben vagyok, mert mind a kereskedelmi, mind a marketing területet egyben irányíthatom, ami egy nagyfokú szinergiát és ezzel hatékonyabb eredményeket ér el például a CRM, trade marketing, affiliate és kampánymenedzsment területén.

- Egyre többen beszélnek arról, hogy komoly problémát jelent a szakmának az utánpótlás biztosítása. Te hogyan látod, van elég tehetséges fiatal, akik átvehetik a stafétabotot, vagy szükség lenne gyors beavatkozás? Mit kellene tenni?

- Én erőteljesebben fogalmaznék: krízist látok az utánpótlás területén, és a szenior szakértői szinten is komoly nehézségekbe ütközünk, ha bővíteni szeretnénk a csapatunkat. Egyrészt szükség van a szakmai véleményvezérek hatására, akiket a fiatal pályakezdők követhetnek a különböző platformokon, és eltervezhetik honnan, hova szeretnének eljutni. Másrészt szakmai szintű összefogás szükséges. A Magyar Marketing Szövetség évekkel ezelőtt megkezdte a támogatását a folyamatnak, hiszen számos díjat, részvételi lehetőséget, képzést hozott létre a fiatal kollégáknak és érdeklődőknek. Külön büszkeség számomra, hogy a Marketing Trendbook, amelynek projektvezetője lehettem, ingyenesen elérhető az érdeklődők számára digitális feldolgozásban.

- A Marketing Summit hozzájárulhat-e az utánpótlás kérdés megoldásához?

- A Summit mára hazánk top3 legszínvonalasabb szakmai konferenciájává nőtte ki magát mind programban, mind a helyszínben. A diákoknak, fiatal pályakezdőknek kedvezményes belépőt biztosít a rendezvény, így számukra is megnyílik a lehetősége, hogy találkozzanak az iparág szereplőivel és elsajátíthassák a tudást, ami itt megszerezhető.

- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?

- Úgy gondolom, hogy ebben jól teljesít a hazai szakma, a vezetői szinten – különösen a Covid időszaka óta – egy erős, egyedülálló szakmai együttműködést, kohéziót látok. A marketing vezetők közül sokan ma társadalmi munkában tesznek azért sokszor, hogy új szakmai szintű projektek, képzések, díjak jöjjenek létre a fejlődésért. Egy pezsgő, dinamikus erő jellemzi jelenleg a magyar marketing szakmai közösségét, amelynek fenntartását el kell érnünk a Marketing Szövetség támogatásával.

- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?

- Mára elmondhatjuk: ha kimarad, valamiről lemarad. Lemarad a kiváló szakmai programról és az egyedülálló találkozási lehetőségekről, utóbbi talán a Summit legfontosabb értéke. A személyes találkozás és kapcsolódás a szakma szereplőivel évente egyszer.