- Hirdetés -

Milliódolláros üzlet a kiberbűnözés

|

A vállalatok mindössze 2 százaléka vezetett be átfogó kiberrezilienciai intézkedéseket, pedig egy átlagos informatikai incidens ma már több mint 3 millió dolláros kárt okoz. A szervezetek közel négyötöde (77%) arra számít, hogy a következő évben növelni fogja kiberbiztonsági költségvetését, mindenekelőtt azért, mert nincsenek felkészülve a folyamatosan fokozódó kiberfenyegetettségre – derül ki a PwC idei Global Digital Trust Insights felméréséből.

A PwC 77 ország 4 042 üzleti és technológiai vezetőjének körében végzett felmérése szerint a cégek mindössze 2 százaléka valósított meg kiberrezilienciát növelő programot, miközben több mint kétharmaduk (66%) a kiberbiztonságot sorolja a legfontosabb kockázatkezelési szempontok közé a következő 12 hónapban. Ami érthető, hiszen a válaszadók körében az adatvédelmi incidensek átlagos költsége 3,3 millió amerikai dollár.

Az idei felmérés arra is rávilágít, hogy a szervezeteket leginkább az aggasztja, amire a legkevésbé vannak felkészülve. Ezek a felhőhöz kapcsolódó kockázatok (42%), a hackelés és adatszivárgás (38%), a beszállítói láncot érintő incidensek (35%) és a csatlakoztatott eszközök elleni támadások (33%).

„Ma az üzleti reziliencia kritikus fontosságú, a kiberbiztonság az egész vállalat felelőssége. Fontos, hogy minden egyes személy, aki a szervezet tevékenységében szerepet vállal, legyen az munkavállaló, beszállító vagy külső támogató egység tagja, tisztában legyen a kibervédelem fontosságával és végrehajtsa azokat az alapvető kontrollokat, amikkel hozzájárulhat az üzletmenet biztonságának fenntartásához. Emellett a kiberkockázatok csökkentése és az üzleti tevékenység támogatása miatt kritikus, hogy a vállalat biztosítsa a felmerülő kockázatok kezelését az új technológiák felhasználásával, alapvető kiberbiztonsági elvek alkalmazásával, valamint a jövőbeli védettséget garantáló erőforrásokba történő befektetéssel” – emelte ki Durojaiye Péter, a PwC magyarországi és közép-kelet-európai kibervédelmi csoportjának vezetője.

A generatív mesterséges intelligencia lenne a megoldás?

A kiberbiztonsági aggályok ellenére a vezetők közel négyötöde (78%) növelte a generatív mesterséges intelligenciába (GenAI) történő befektetéseit, 72 százalékuk pedig többet költött az AI irányításával kapcsolatos kockázatkezelésére az elmúlt 12 hónapban. Kétharmaduk (67%) szerint a GenAI jelentősen növelte a kibertámadási felületeket, megelőzve ezzel olyan technológiákat, mint a felhőalapú megoldások (66%), a csatlakoztatott eszközök (58%), az operatív technológia (54%) és a kvantum-számítástechnika (42%).

Bár a GenAI alkalmazása kulcsszerepet játszik a kiberreziliencia stratégiákban, a vállalatok számos kihívással szembesülnek a technológia beépítésekor. Különösen a meglévő rendszerekkel és folyamatokkal történő integrálás (39%), valamint a GenAI használatát szabályozó egységes belső irányelvek hiánya okoz nehézséget (37%).

„A mesterséges intelligencia használatában hatalmas lehetőségek rejlenek, ugyanakkor fontos, hogy tudatában legyünk az alkalmazásából eredő kockázatoknak is, hogy azokat kezelni tudjuk. A GenAI rendszerek által használt adatok megbízhatósága mellett az is lényeges, hogy az eszköz mit kezd az általunk beadott információkkal, és nem okoz egy esetleges adatvédelmi incidenst” - tette hozzá Gyimesi Csaba, a PwC Magyarország kibervédelmi csapatának igazgatója.

Az üzletet támogató reziliencia elengedhetetlen

A fenyegetések és a felkészületlenség ellenére a felmérés eredményei azt mutatják, hogy a vállalatok nem tétlenkednek. Több mint háromnegyedük (77%) arra számít, hogy a következő évben növelni fogják a kiberbiztonsági költségvetést, illetve az üzleti vezetők közel fele (48%) az adatvédelemre és az adatok biztonságára helyezi a legnagyobb hangsúlyt. A technológiai vezetők számára a felhőtechnológiákkal kapcsolatos biztonság (34%) marad az elsődleges prioritás. A szervezetek közel egyharmada (30%) a jövő évben 6-10 százalékkal tervezi növelni kiberköltségvetését, míg 11 százalékos vagy annál nagyobb emelkedést vár az egyötödük (20%).

A vállalatok a kiberbiztonságba történő beruházást kulcsfontosságú versenyelőnyként említik, 57 százalékuk szerint az ügyfelek bizalma, 49 százalékuk szerint a márka megbízhatósága és hűsége a fő mozgatórugó ezen befektetések mögött. Emellett a szabályozások is ösztönzik a befektetéseket – a cégek 96 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt 12 hónapban a vonatkozó előírások növelték a kibervédelmi kiadásaikat.

„A NIS2-törvény bizonyos kritikus ágazatokban tevékenykedő közép- és nagyvállalatok számára ír elő kötelező kiberbiztonsági kontrollokat, ezáltal a kritikus üzleti és társadalmi folyamatok folytonosságát, valamint integritását kívánja biztosítani a jogalkotó. Ezen lépés jelentősen hozzájárul Magyarország kibervédelmi potenciáljának növeléséhez. A NIS2 ezentúl lehetőséget is teremt a vállalatok számára a kibervédelmi költéseik racionalizálására és a területen végrehajtani tervezett befektetések hatékony allokációjára” - emlékeztetett Nagy Dániel, a PwC Magyarország kibervédelmi csoportjának vezető menedzsere.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...