Több mint felével csökkenti 2032-re karbonlábnyomát a JYSK, a dán lakberendezési üzletlánc tervei szerint megfizethető és fenntarthatóbb termékek között válogathatnak majd a vásárlók.
A legnagyobb hatást a termékek gyártása során keletkező kibocsátások csökkentésével, a beszállítókkal együttműködve éri el a skandináv kiskereskedelmi vállalat. A JYSK célja, hogy a 2022-es pénzügyi évhez viszonyítva, 2032-re 50,4%-kal csökkentse az abszolút széndioxid kibocsátását. A nemzetközileg elismert Science Based Target Initiative (Tudományos alapú célok kezdeményezés) is jóváhagyta a vállalat üvegházhatású gázkibocsátás-csökkentési céljait.
A Science Based Targets kezdeményezés - SBTi (Tudományos alapú célok) egy nemzetközi klímavédelmi szervezet, amely szabványok kidolgozásával teszi lehetővé a vállalatok és pénzintézetek számára, hogy üvegházhatású gázkibocsátás csökkentési célokat határozzanak meg és hatékonyan vállaljanak részt a klímaváltozás elleni küzdelemben.
„Büszkék vagyunk arra, hogy a Science Based Targets Initiative jóváhagyta a klímacéljainkat. A fenntarthatóság alapvető része a vásárlóink, a munkatársaink és a bolygónk iránti elkötelezettségünknek. Mivel kibocsátásaink többsége a termékgyártásból származik, a céljaink elérése érdekében a beszállítóinkkal együtt kell eredményeket felmutatnunk. Úgy gondolom, hogy az elkövetkező évekre ambiciózus és hatékony célokat tűztünk ki, amelyek a vásárlóinkra, az értékláncunkra és a munkahelyeinkre összpontosítanak. Szeretnénk, ha a fenntarthatóság elérhető és megfizethető lehetőség lenne vásárlóink számára, amikor a JYSK kínálatában válogatnak” - mondta Rami Jensen, a JYSK elnök-vezérigazgatója.
A JYSK teljes üvegházhatású gázkibocsátásának 93%-a a beszállítóitól vásárolt termékek, és szolgáltatások révén keletkezik. A jóváhagyott célkitűzések részeként a JYSK arra fogja ösztönözni beszállítóit, hogy mérjék fel saját kibocsátásaikat és fenntarthatósági céljaikat, és a 2028-as pénzügyi év végéig minősíttessék azokat az SBTi-vel.
A JYSK törekszik a termékekben és csomagolásban felhasznált műanyag mennyiségének csökkentésére is. Az újrahasznosított műanyagból készült SMARTSTORE dobozaik 100%-ban újrahasznosított műanyagból készülnek. Emellett a JYSK eltávolította a műanyag csomagolást az ágyneműkről és lepedőkről, függönyökről, valamint a raklapok tetejéről is.
Bár a JYSK saját működése a cég teljes kibocsátásának csak kevesebb mint 2%-át teszi ki, a JYSK ezen a területen is aktívan dolgozik a karbonlábnyomának csökkentésén. Ennek egyik módja a megújuló energiaforrások használata, például napelemek telepítése a JYSK elosztóközpontjaiban, valamint már 23 JYSK áruházon található napelem. A kezdeményezésnek már több országban látványos eredményei vannak: a felhasznált energia akár 30%-át napelemekkel biztosítják.
A JYSK Ecseren 2022-ben megnyílt regionális, hat ország 320 áruházát kiszolgáló logisztikai központja is hozzájárul JYSK fenntarthatósági céljainak eléréséhez. Az ecseri létesítmény beindításával a JYSK évi 4,5 millió kilométer közúti teherfuvarozást tud megspórolni, ami évente nagyjából 3600 tonna szén-dioxidot jelent. Magában a központban a tetőn hatezer négyzetméteren telepítettek napelemeket, a melegvíz-ellátást napkollektorokkal támogatják, a fűtési igényt hőszivattyúval csökkentik. Az elosztóközpontban csak elektromos targoncák vannak, a parkolóban pedig elektromosautó-töltők várják a JYSK dolgozóit és a látogatókat.
„A JYSK-nél minden szinten törekszünk arra, hogy minimalizáljuk környezeti hatásunkat, és hosszú távon fenntartható megoldásokat építsünk be működésünkbe. Az ecseri elosztóközpontban megújuló energiára alapozott technológiákat is alkalmazunk, amelyek nemcsak az energiafelhasználásunk csökkentését segítik, hanem egyben példát is mutatnak arra, hogyan lehet a fenntarthatóságot a mindennapi működés részévé tenni. A JYSK-nél a fenntarthatóság alapvető érték, és elkötelezettek vagyunk az olyan innovatív megoldások támogatása mellett, amelyek a környezetet helyezik előtérbe” – mondta Jaroslaw Sobczyk, a JYSK ecseri logisztikai központjának vezetője.