- Hirdetés -

Harmadannyit érhet egy vállalkozás, ha nem sikerül a generációváltás

|

Közel 900 ezer vállalkozás működik ma Magyarországon, amelyek nagy része mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak minősül. A kkv-k adják tehát a magyar gazdaság gerincét és tartópillérét, éppen ezért fontos, hogy ezek a vállalkozások jól és biztosan működjenek. Ehhez azonban olyan eszköztárra van szüksége a cégvezetőknek, amelynek segítségével a vállalkozás gyakorlatilag önjáróként működhet generációváltás esetén is.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összesítése szerint tavaly 25,8 ezer új társas vállalkozást jegyeztek be, ezzel szemben 37,8 ezer társas vállalkozás szűnt meg. Ez az adat jól mutatja, hogy folyamatosan csökken a regisztrált társas vállalkozások száma. Ehhez az adathoz az is hozzájárulhat, hogy tömegesen érik el a nyugdíjkorhatárt a családi vállalkozások vezetői, egy friss kutatás szerint pedig közel kétharmaduknak semmilyen terve nincs az utódlással kapcsolatban. Ahhoz azonban, hogy generációt tudjon váltani egy cég, össze kell rakni a vállalkozást, hogy a cégvezető nélkül is fennakadás nélkül működjön a jövőben.

„Az a generáció, aki a 90-es években lett vállalkozó, most már kezd kiöregedni, és ők átadnák a stafétát a gyermekeiknek vagy valaki másnak, aki viszi tovább a céget vagy épp eladná. Ehhez azonban a cégnek késznek, kompaktnak, jól működőnek kell lennie. A vevőnek ugyanis az lesz az első kérdése, hogy nélküle működne-e a cég. Ha erre nem a válasz, akkor a vállalkozás önmagában már csak harmadannyit ér, mintha készen lenne és egyedül is működne” - magyarázta Piroska Gyula szervező, az 1. Szabad Cégvezető Konferencia és a Seminar Consulting alapítója. Piroska Gyula kiemelte, hogy a legtöbb kihívást a családon belüli generációváltás rejti magában. „Ilyenkor egy kicsit keverednek a szerepek, hisz nem egy korábbi ügyvezető adja át a vállalatot egy új ügyvezetőnek, hanem a legtöbb esetben egy apa a fiának. Sokan ilyenkor nehezen engedik el a korábbi feladatkört, és továbbra is részt vesznek a cég életében, csak immár a háttérből. Ezt pedig azért tudja megtenni, mert nincsenek szabályozva a vállalkozás működésével kapcsolatos fontos feladatkörök.”

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy noha ez a probléma összefügg a generációváltással, akkor is szem előtt kell tartani a vállalkozás önálló működését, ha nem tervez változást a cégvezető. Mindemellett pedig akkor is generációváltás történik, amikor az új generáció megjelenik egy cég életében, hisz az internet generációjának tartott Z generáció - az 1995-től 2009-ig született korosztály - már teljesen másképp gondolkodik és kommunikál, mint az X, az Y vagy a korábbi generációk. Márpedig egy vállalkozásnak erre is fel kell készülnie, hiszen az X generáció – azaz az 1965 és 1980 között születettek - szép lassan kicsúszik a munkavállalók köréből.

Számos eszköz lehet a cégvezetők kezében

„Fontos, hogy legyenek a cégvezető kezében olyan eszközök, amelyekkel ezeket az átmeneteket zökkenőmentesen megélheti az egész cég. Az 1. Szabad Cégvezető Konferenciát is azért szervezzük, hogy segítséget nyújtsunk ezeknek az eszközöknek az átadásában. A vezetőnek ugyanis nem az a feladata, hogy benn legyen a cég gyomrában, hanem, hogy használatba vegye azokat az eszközöket, amikkel egyrészt látja, hogy mi zajlik a vállalatában, másrészt pedig tud irányítani. Ezeknek a segítségével szabályozottan és szervezetten tudnak működni, hisz megvannak azok a feladatkörök, hogy ki mit csinál, vagy éppen nem csinál, illetve hogyan csinálja. Ilyenkor még az sem zavarja meg az ügymenetet, ha történetesen családtag veszi át a céget” - fejtette ki Piroska Gyula.

A generációk közötti különbség akkor is erősen jelen lehet egy cég életében, ha az új cégvezető történetesen egy sokkal fiatalabb generációhoz tartozik. Egy jól működő vállalkozás esetében azonban a generációs különbségek sem jelenthetnek akadályt.

„Ma egy más munkakultúra és más felelősségvállalási szint jellemzi a frissebb generációkat. Az idősebb munkatársak gyakran nagyobb hangsúlyt fektetnek a stabilitásra és a hosszú távú eredményekre, míg a fiatalabbak a gyors sikerre és rugalmasabb munkaidőre vágynak. A cégvezetőknek a stabilitás és a rugalmasság között kell megtalálnia az egyensúlyt. Sokat lendíthet a különbségek áthidalásában a vegyes csapatokban folyó munka, ahol megoszthatják egymással a tapasztalataikat.

A kommunikációs stílusokban is nagyon nagy a különbség. Az idősebbek a formálisabb, részletesebb kommunikációt részesítik előnyben, míg a fiatalok inkább a gyors, digitális kommunikálás hívei. Ilyenkor a vezetőnek világos kommunikációs alapelveket érdemes közvetítenie a munkatársak felé, hogy rugalmasan alkalmazkodhassanak egymáshoz. A motivációk is mások, ezekre is tekintettel kell lennie a cégvezetőnek, hiszen más módon tudja motiválni a különböző generációkat” - osztott meg néhány tippet Piroska Gyula.

A szakértő szerint az idősebb kollégák sok esetben hosszabb távon látnak karrierlehetőségeket, míg a fiatalabbak gyorsabb előléptetést szeretnének. A cégvezetőnek ezért érdemes egyértelmű előmeneteli terveket biztosítania, hogy mindenki tisztában legyen azzal, milyen lépések szükségesek a fejlődéshez. A november 20-án rendezendő konferencián a résztvevők egy teljes cégvezetői eszköztárat ismerhetnek meg, amelyben egy szoftver is segítségükre lehet a jövőben. A rendezvényen több cégvezető is megosztja a tapasztalatait arról, hogyan történt a cégüknél a generációváltás, de a vállalkozások működésével és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos tapasztalataikat is megosztják a vezetők.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...