A jó szereplő olyan, mint a hagyma, rétegei vannak, amiket ha a műsor folyamán megismernek a nézők, egyre jobban kötődhetnek hozzá – mondta el Pető Gábor, a Paprika Studios head of entertainmentje, aki beszélt többek között a casting folyamatáról és a kiválasztási szempontokról.
- Az idén is számos szórakoztató műsor került a képernyőkre. Hogyan dől el, hogy milyen show-k készüljenek?
- Az elmúlt években trendnek tekinthető, hogy a csatornák inkább a nemzetközi porondon bizonyított formátumokat részesítik előnyben, ezeket lokalizálja a Paprika Studios a saját kreatív produceri csapatával. A nevünkhöz fűződik Az Árulók - Gyilkosság a kastélyban széria vagy a Való Világ 12. sikere. Bár egy-egy műsor megrendeléséről az adott tévéadó határoz, a partneri együttműködés keretében bemutathatjuk a csatornák döntéshozóinak, hogy milyen műsorokat látunk sikeresnek azokban az országokban, ahol dolgozunk, vagy a partnereink jelen vannak.
- A tévéadók vagy a produkciós cégek döntenek arról, hogy egy adott műsorban milyen karakterek jelenjenek meg?
- A tévécsatorna delegált kreatív producere és a Paprika Studios kreatív producere együtt dönt a műsorokban szereplőkről. Mire odáig eljut egy válogató, hogy döntést lehet hozni a bekerülők névsoráról, az 3-4 hónap eredménye. Beszélhetünk tömeg- és direkt castingról, amik együttesen hozzák meg a szereplőbázist. Ezekben a munkafolyamatokban 10-12 fő vesz részt.
- A castingolást a produkciós vállalatok végzik, vagy kiadják a feladatot erre specializálódott cégeknek?
- Mindkét modellre van példa. Az entertainment adások szereplőit a Paprika saját castingcsapattal keresi meg, míg a scripted műsorok esetén castingügynökségek bevonásával dolgozunk. Amíg egy sorozatnál inkább színészi kvalitásokat és egy előre megírt szerepre illő karaktert keresünk, addig egy reality esetében mindig az embert, az emberi történetet.
- A casting során mi az, amit kerestek a leendő szereplőkben?
- Egy castingfolyamat mindig többkörös. Az első alkalom fontos, mert itt keletkezik az első benyomás a jelentkezőről. Castingos kollégáink ilyenkor górcső alá veszik a személyes motivációt. Ha valakiben érződik az elköteleződés, hogy az adott műsor szereplőjévé váljon, és a személyisége is olyan, hogy érdeklődést kelt a castingot végzőben, akkor nagy valószínűséggel továbbjut a második körre. Százalékosan az első körben szoktak a legtöbben „elvérezni”, mert itt kevés a „ki akarom próbálni magam” és a „kalandot keresek” válasz. A második körben kezdődnek a valós mélyinterjúk, ahol azt vizsgálják, hogy valóban ott van-e az a tűz a jelentkezőben, amit az első körben láttak benne, és ha igen, akkor milyen rétegei vannak még a személyiségének, az élete történetének. A jó szereplő olyan, mint a hagyma. Rétegei vannak, amiket ha a műsor folyamán meg ismernek a nézők, egyre jobban kötődhetnek majd hozzá. Akinél ezek a rétegek hiányoznak, valószínűleg nem jut tovább a második körön. Az utolsó két kör pedig már azt vizsgálja, hogy az adott jelölt milyen helyet fog betölteni abban a csoportban, akikkel együtt szerepelhet.
- Ki dönt a szereplőkről az olyan szórakoztató műsorok esetében, amelyekben ismert arcok jelennek meg?
- A celebszereplőknél is pont olyan egyenrangú együttműködés eredménye a végleges szereplőgárda kialakítása a csatorna és a gyártó cég producerei között. A tévéadónak mindig van vétójoga, hisz az ő képernyőjére készül a műsor.
- Mennyire jellemző, hogy közösségi médiás megjelenés alapján hívtok be castingra ismeretlen, de tehetséges embereket?
- A direkt castingfolyamat során abszolút a közösségimédia-felületek azok, ahol először kutakodnak a castingszerkesztőink. Persze attól, hogy valaki „nagyot megy” az Instán vagy a TikTokon, még nem garancia, hogy bekerülhet egy televíziós műsorba, hiszen tudjuk, hogy az ezeken a felületeken mutatottak gyakran csak a kirakat elemei. Nagyon más 10-15 másodpercben hatást gyakorolni, mint több héten keresztül képernyőn lenni, ahol akarva-akaratlanul lehull a lepel mindenkiről, és filter nélkül kell megnyerni a nézők kegyeit.
- Mi jelenti a legnagyobb kihívást a castingolás során?
- Az objektív döntés. Természetesen a televíziós tartalomkészítés egy szubjektív műfaj, így a casting is. Azonban nagyon figyelni kell arra, hogy ne csak egy személyes benyomás alapján döntsenek a castingot végzők az előttük ülő továbbjutásáról. Éppen ezért minden jelentkezőt és a róluk készült felvételeket többen nézzük meg, és közösen döntünk.
Kalocsai Magdolna