- Hirdetés -

Új trendek a hazai médiapiacon

|

Legalább három online videós szolgáltatást használ egy adott hónapban a 18-59 éves, internettel rendelkező magyarok 82 százaléka – derül ki az NMHH támogatásával a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a Nielsen által készített 2024-es Panelkutatásból. A streaming platformok között itthon a Netflix a legerősebb, sokat erősödött a TikTok, de továbbra is stabil bázisa van a hagyományos tévézésnek.

A videós platformok használatában jelentős növekedés tapasztalható az elmúlt évhez képest. A legnépszerűbb platform továbbra is a YouTube, amelyet a célcsoport 86%-a használ legalább havi rendszerességgel, ami 9 százalékpontos növekedést jelent 2023-hoz képest. A Facebook videós tartalmainak népszerűsége szintén jelentősen nőtt: a célcsoport 84%-a néz videókat ezen a platformon, és a felhasználók döntő többsége napi rendszerességgel használja.

A TikTok felhasználói aránya 10 százalékponttal nőtt, elérve a célcsoport 44%-át, míg a Videa 27%-os használati aránnyal továbbra is jelentős szereplőnek számít. Az Instagram, amely a fiatalabb korosztály körében kiemelkedően népszerű, elérte a célcsoport 40%-át, ami szintén 10 százalékpontos növekedést jelent egy év alatt.

A streaming platformok közül a Netflix a legkiemelkedőbb: a célcsoport 51%-a használja rendszeresen vagy alkalomszerűen, ami 4 százalékpontos növekedés tavalyhoz képest. Érdekesség, hogy a második helyen álló Max használata 2 százalékponttal csökkent, míg a Disney+ felhasználói aránya 5 százalékponttal nőtt (28%-ra), ezzel a harmadik legnépszerűbb streaming szolgáltatás lett. Az RTL+ stabilan tartja a 4. helyét, és 2 százalékponttal növelte használatát, míg a tavaly indított Skyshowtime idén 10%-os használatot ért el és így megtartotta 5. helyét a rangsorban.

A TV csatornák weboldalai és applikációi közül a vizsgált szolgáltatások közül az RTL+ Light/Active eredménye megegyezik a TV2 Play/TV2 Play Prémium eredményével: 6-6% a 30 napon belüli használatot tekintve.

Hagyományos tévézés: továbbra is stabil bázis

A hagyományos televíziózás továbbra is a médiafogyasztás alapvető formája. A kutatás szerint a célcsoport 92%-a néz lineáris tévét, és heti szinten több mint 80%-os az elérésük. Figyelemre méltó, hogy még az intenzív online tartalomfogyasztók körében is 99%-os a tévé heti elérése.

A fiatalabb, 18-29 éves korosztály kiemelkedően aktív az új platformokon, míg az idősebbek körében a hagyományos médiaformátumok – például a rádió és a nyomtatott sajtó – dominálnak. A különböző platformok párhuzamos használata is emelkedik: a vizsgált 12 médiaplatformot a célcsoport közel fele, 4-6 platformot pedig 48% használ rendszeresen.

A Panelkutatás meglehetősen gazdag eredményei jól mutatják, hogy a médiafogyasztási szokások változása nem jelenti a hagyományos formák eltűnését, hanem azok átalakulását és az új médiaplatformokkal való együttélését. Az internettel rendelkező háztartások 75%-ában már okostévé is elérhető, és az internetes funkciók, például a streaming és videós tartalmak fogyasztása egyre dominánsabb szerepet tölt be.

„A kutatás eredményei rávilágítanak arra, hogy a fogyasztók a médiafogyasztási szokásaikat az új technológiai lehetőségekhez igazítják, miközben a hagyományos platformok továbbra is relevánsak maradnak” – mondta a MEME képviselője. A Nielsen szakértője szerint ez a kettősség egy olyan dinamikus médiapiaci környezetet teremt, amely folyamatos innovációt kíván a szereplőktől.

A Nielsen és a MEME is fontosnak tartja, hogy trendszerű információ álljon rendelkezésre a tévénézés és az interneten keresztül elérhető videós platformok használatának alakulásáról, egymásra gyakorolt hatásáról, ezért a továbbiakban is törekedni fognak arra, hogy az iparági szereplőkkel együttműködve rendszeresen megismételjék ezt a kutatást.

A kutatásról

A kutatás a 18–59 éves, internettel rendelkező magyar lakosságot célozta, akik médiafogyasztási szokásairól kérdőíves és telefonos módszerrel gyűjtöttek adatokat. Az elemzés célja egy átfogó, egyforrású kép kialakítása volt a tévé- és online platformhasználat összefüggéseiről. Az eredmények pontosítása érdekében a résztvevőket három kategóriába sorolták – Light, Medium és Heavy – attól függően, hogy mennyi időt töltenek televíziós, illetve „azonosítatlan” (non-referenced) tartalmak fogyasztásával.

A standard „Light” csoportba azok kerültek, akik a standard tévécsatornákat napi átlag 13, de maximum 43 percig nézik, míg a „non-referenced Light” csoport tagjai az azonosítatlan tartalmakat naponta legfeljebb 6 percig fogyasztják. Mindkét esetben ide tartoznak azok is, akik egyáltalán nem néznek ilyen tartalmakat. Bár itt két külön csoportról beszélünk, érdemes megjegyezni, hogy a kettő között 52%-os az átfedés, vagyis aki kevés standard tévés tartalmat néz, az jellemzően kevés azonosítatlan tartalmat fogyaszt a tévé képernyőjén, tehát összességében is keveset tévézik.

A standard „Medium” csoport tagjai átlagosan napi 1 óra 42 percnyi tévés tartalmat néznek (max. 3 óra 2 perc), míg a „non-referenced Medium” csoport napi átlagban 20–44 percnyi „non-referenced” tartalomfogyasztással jellemezhetők. A két Medium csoport között szintén van átfedés: a standard Medium csoport 38%-a egyben a non-referenced Medium-hoz is tartozik.

A standard „Heavy” csoport a legintenzívebb tévés tartalomfogyasztókat foglalja magában, akik naponta átlagosan több mint 6 órát néznek tévécsatornákat, míg a „non-referenced Heavy” csoport naponta 2 óránál is többet tölt „non-referenced” tartalmak nézésével, mely egyeseknél elérheti az akár 10 órányi azonosítatlan tartalomfogyasztást. A két csoport között 36% az átfedés, tehát ők azok, akik mind a standard tévécsatornákra, mind a „non-referenced” tartalmakra a legtöbb időt fordítják.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így alakulhat idén az év végi bónusz

Elsősorban a munkaerő-megtartásra, másodsorban jövőbeli motivációra fókuszálnak az év végi bónusz kiszabásakor a vállalatok. Az év végi bónuszok kérdése minden munkavállalót és munkáltatót élénken foglalkoztat, melynek mértéke és formája nemcsak az alkalmazottak elégedettségére, hanem...

Lassabban nőhet jövőre a gazdaság

A magyar gazdaság teljesítménye idén 0,5 százalékkal, jövőre 2 százalékkal nőhet az Erste előrejelzése szerint. Az infláció 2025-ben várhatóan nem lassul tovább, a pénzromlás éves átlagos üteme a 2024-re várt 3,6 százalékhoz hasonló mértékű...

Jótékony akcióban a SPAR

Adománykártyák értékesítésével indult a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország Adni Öröm! karácsonyi akciója. 2024. december 1-17. között a kijelölt SPAR és INTERSPAR üzletekben, valamint a SPAR online shopban kapható adománykártyák árával élelmiszercsomagok...

A vevőknek kedvez az ingatlanpiac

A piac élénkülése és a fokozott vevői kereslet mellett enyhült az érvényesíthető alku mértéke az ingatlanvásárlás során, azonban még így is a vevők évének számított 2024, ugyanis a tranzakciók jelentős része, 82,2 százaléka a...

Kevés megtakarításuk van a magyaroknak

Bár a középkorúak átlagosan hét hónapra elegendő tartalékkal rendelkeznek, 33 százalékuk csupán egy hónapig tudná fenntartani magát, ha nem lenne bevétele - közölte a K&H a biztos jövő kutatás eredményei alapján, amely az öngondoskodás...

Múltidéző mozikkal erősít a filmcsatorna

A történelmi filmek választ adhatnak a múlt nagy kérdéseire és betekintést nyújtanak az életbe egy másik időszakban. A történelmi filmek amellett, hogy szórakoztatnak, rávilágítanak arra is, hogy a múlt eseményei miként formálták jelenünket. Különösen...

Central is clearly becoming international – interview with Petr Bednar

To maintain our independence, we need to focus on increasing our reach, revenue and profitability - says Petr Bednar. In an interview given to our magazine, the digital and business development director of Central...

A Central egyértelműen nemzetközi céggé válik – interjú Petr Bednarral

Az elérésünk, a bevételeink és a jövedelmezőségünk növelésére kell koncentrálnunk, hogy megőrizzük a függetlenségünket – véli Petr Bednar. A Central Médiacsoport digitális és üzletfejlesztési igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt a cseh és a...

Az európai utazóknak is fontos a fenntarthatóság

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó...

Díjazták az etikus vállalatokat

25 éve, 2000-ben alapította az Üzleti Etikai Díjat László Ervin világhírű, a Nobel-békedíjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac & Profit...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erős hónapot zárt az ingatlanpiac

2024 novemberében, országosan 11 277 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 100 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott – derül ki a Duna House adataiból.A 2024-es év második legerősebb hónapját zárta novemberben a hazai ingatlanpiac....

Így alakulhat idén az év végi bónusz

Elsősorban a munkaerő-megtartásra, másodsorban jövőbeli motivációra fókuszálnak az év végi bónusz kiszabásakor a vállalatok. Az év végi bónuszok kérdése minden munkavállalót és munkáltatót élénken foglalkoztat, melynek mértéke és formája nemcsak az alkalmazottak elégedettségére, hanem...

Lassabban nőhet jövőre a gazdaság

A magyar gazdaság teljesítménye idén 0,5 százalékkal, jövőre 2 százalékkal nőhet az Erste előrejelzése szerint. Az infláció 2025-ben várhatóan nem lassul tovább, a pénzromlás éves átlagos üteme a 2024-re várt 3,6 százalékhoz hasonló mértékű...

Jótékony akcióban a SPAR

Adománykártyák értékesítésével indult a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország Adni Öröm! karácsonyi akciója. 2024. december 1-17. között a kijelölt SPAR és INTERSPAR üzletekben, valamint a SPAR online shopban kapható adománykártyák árával élelmiszercsomagok...

A vevőknek kedvez az ingatlanpiac

A piac élénkülése és a fokozott vevői kereslet mellett enyhült az érvényesíthető alku mértéke az ingatlanvásárlás során, azonban még így is a vevők évének számított 2024, ugyanis a tranzakciók jelentős része, 82,2 százaléka a...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...