Dubai csoki és a többi őrület: Miért vonz minket a hype?

A Dubai csoki láz villámgyorsan elterjedt: ma már fánk, kürtőskalács és rumos ital is létezik belőle, sokan pedig házilag is megpróbálták elkészíteni. De miért ragad magával ennyire, ha valami hirtelen mindenhol ott van? Mitől válik egy termék, esemény vagy trend megállíthatatlanná?

A Lounge Group podcastjának legújabb adásában Réz András filmesztéta, reklámszakember és Sárközi Richárd copywriter a hype pszichológiáját boncolgatja: mi indítja be ezt a folyamatot, miért válik szinte mindenki a részévé, és hogyan formálják maguk a fogyasztók a trendeket? A válaszok között ott van a közösségi élmény és a FOMO (fear of missing out) – vagyis az a belső késztetés, hogy ne maradjunk ki valamiből, ami látszólag mindenkit foglalkoztat. De legalább ekkora szerepe van a kíváncsiságnak és a társadalmi igazodásnak is. Egyes trendek az újdonság varázsával hódítanak, míg mások épp attól válnak vonzóvá, hogy exkluzívak, nehezen elérhetők, vagy csak egy szűk kör számára hozzáférhetők. De vajon a hype valódi értéket teremt, vagy csupán a tömeghatás ereje mozgatja?

A beszélgetés kitér a közösségi média trendformáló szerepére, hiszen ma már nem feltétlenül a közvetlen környezetünk, hanem az online tér határozza meg, mit tartunk menőnek vagy fontosnak. Az influenszerek és a média szerepe kulcsfontosságú, hiszen ők generálják az érdeklődést, és sokszor az általuk közvetített vágyak határozzák meg, milyen irányba mozdul a hype. Réz András szerint ezt a jelenséget leginkább egy kétlépéses modell írja le: „A média mond neked, amit akar, de a valódi közösséged megszűri az információt. Ha valami trendivé válik, felteszed magadban a kérdést: ’de jó ez nekünk?’ És megkeresed a társaságban a hangadót, akiről úgy gondolod, hogy hozzá tud szólni. Itt nem az számít, hogy igaz, nem igaz, tudományos vagy sem, hanem az, hogy a közösséged számára releváns-e.”

„A közösségi média ezt a természetes szűrőt felülírja, mert ott sokaknak maga az online tér jelenti a közösséget” – reagál Sárközi Richárd. – „Ott már az igazságok úgy repkednek össze-vissza, ahogy az aktuális társalgás megkívánja, vagy amit az algoritmus éppen akar neked mondani. Nem hiába mondják azt, hogy nagyon beszűkül az ember látásmódja egy idő után, mert az algoritmus azokat a tartalmakat dobja fel, amelyek téged érdekel – így el sem jutnak hozzád az ellenérvek.”

A hype nemcsak szórakoztató, hanem identitásképző erő is lehet. Egy új trendhez való csatlakozás sokak számára a közösséghez tartozás élményét adja, míg mások éppen azzal határozzák meg magukat, hogy szembemennek vele. A kérdés az, hogy a döntéseink tudatosak-e, vagy csak követjük a tömeget?

A beszélgetés izgalmas példákon keresztül mutatja be a hype társadalmi és pszichológiai hatásait. Az új L20 epizód elérhető YouTube-on, Spotify-on, SoundCloudon vagy Apple Podcasten.