
Az idén Vaszily Miklós, a TV2 Csoport elnök-vezérigazgatója bizonyult a hazai médiapiac legbefolyásosabbjának. Másodszor szerezte meg ezt a címet, ugyanis korábban egyszer már holtversenyben a rangsor élén szerepelt. A TOP50 eddigi listavezetőinek rangsorát azonban továbbra is az RTL-es Vidus Gabriella vezeti kilenc első hellyel.
A magyarországi médiapiac legbefolyásosabb szakembereinek a listáját 2008 óta állítjuk össze, azaz a mostani a 18. Top 50-es lapszámunk. A rangsorba bekerülő szakemberek körében nagy volt a mozgás az elmúlt években, azonban az első hely ebből a szempontból kivételt jelent, 2008 óta ugyanis mindössze négyen szerepeltek az élen. Ráadásul ők csupán két céget képviseltek, ugyanis vagy az RTL Magyarország, vagy a TV2 Csoport egy vezetője – és nem feltétlenül a vezérigazgatója – állt a Top 50 első helyén.
Eddig legtöbb alkalommal, kilencszer Vidus Gabriella végzett az 50 élen, ebből nyolcszor a médiavállalat vezérigazgatójaként. Az egyetlen kivételt 2015 jelentette, amikor időlegesen Andreas Rudas vezette a hazai RTL-t, és Vidus még a cég kereskedelmi igazgatójaként dolgozott. Nem sokkal a Top 50 megjelenését követően nevezték ki vezérigazgatóvá, amit egyébként már korábban szinte mindenki biztosra vett a piacon, így nem volt meglepő a listavezető pozíciója.
Álláshalmozó vezető
Az idei rangsorunkat vezető Vaszily Miklós második alkalommal végzett a Top 50 élén, viszont most először egyedüliként. Ennek a magyarázata az, hogy 2022-ben rendhagyó módon holtverseny alakult ki az élen, és Vidus Gabriella, valamint Vaszily Miklós egyszerre végzett az első helyen. Az utóbbi akkor még a TV2 Csoport igazgatósági elnöke volt, most viszont már az elnök-vezérigazgatója. Nyilván az első helyezésében szerepet játszott az is, hogy az idei Top 50-es szavazás előtt nem sokkal derült ki, hogy Pavel Stantchev távozásával átveszi a TV2 Csoport operatív irányítását is.
Amíg korábban Dirk Gerkens vagy Vidus Gabriella befolyását „csak” az RTL Magyarországnál betöltött szerepük jelentette, addig Vaszily esetében – Andy Vajnához hasonlóan – több egyéb érdekeltség is médiapiaci befolyást biztosít számára. Ezek közé tartozik, hogy tulajdonosként két további televíziója is van, a Life Tv és az Ozone Tv, bár a lapunknak adott interjújában hangsúlyozta, hogy ezeknek az irányításában nem vesz részt. Ezenfelül övé a hazai digitális médiapiac egyik meghatározó szereplője, az Indamedia 50 százaléka, valamint ügyvezetője az IKO Holding Kft.-nek.
Vidus Gabriella idén a rangsor második helyén végzett, őt követi Guttengéber Csaba, az Atmedia Csoport vezérigazgatója, aki már évek óta a harmadik helyen áll a Top 50-ben. Ő a 2010-ben indult kis, tematikus csatornás saleshouse-ból épített egy multimédiás, piacvezető kereskedőházat. A rádiós reklámértékesítési piacon domináns szereplők, de az elmúlt néhány évben a digitális területen is nagyra nőttek.
A lista negyedik helyén láthatjuk Varga Zoltánt, aki a Central Médiacsoport tulajdonos-vezérigazgatójaként ismert, és fix top 10-es szereplőnek számít. A Centralnak egyszerre vannak nagyon erős pozíciói a hazai digitális és printmédiás piacon. Az elmúlt évekhez hasonlóan ismét az első tízben szerepel Rékasi Tibor, a Magyar Telekom első embere. Két régi RTL-es vezető következik, Kolosi Péter, a társaság tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese, valamint Dudás Gergely bevételekért felelős vezérigazgató-helyettes. Mindkettejüknek az egész eddigi szakmai pályafutása az RTL-hez kötődik.
Hajdanában szintén az RTL-nél kezdett Fischer Gábor, a TV2 Csoport programstratégiai és tartalomgyártási igazgatója, aki a rangsorunk 8. helyén szerepel, megelőzve Somlói Zsoltot, a Mindshare ügyvezetőjét, valamint Kovács Tibort, a Ringier Hungary ügyvezető igazgatóját és a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnökét. Amíg az első kilenc szereplő rutinos top 10-es, azaz már többször láthattunk őket a lista élbolyában, addig Kovács Tibor most került be először az első tízbe. Azért ez nem meglepő, hiszen olyan szakemberről van szó, aki régóta vezető szerepet tölt be a magyarországi médiapiacon, ráadásul a Ringier-nek komoly pozíciói vannak a print területén, ezzel párhuzamosan egyre erősebb a társaság digitális lába is.
Céges verseny
Bár a lista élén már nem RTL-es szakember áll, az a hagyomány nem szakadt meg, ami a Top 50 indulása óta igaz: a legtöbb szakember az RTL Magyarország részéről került be a rangsorba, az idén is hatan vannak a listán. Annyi változás történt, hogy tavaly még Grósz Judit, a társaság digitális területekért felelős vezérigazgató-helyettese is szerepelt, időközben ő távozott az RTL-től, viszont újonnan bekerült Demeter Zsófi a hirdetési értékesítési igazgató.
Tavaly a második legtöbb listás szereplőt a TV2 Csoport adta, viszont Pavel Stanchev távozása és Szalai Vivien kikerülése miatt beelőzte őket a Central Médiacsoport. Utóbbit 2024-hez hasonlóan négyen képviselik.
Egyaránt három szakember szerepel az Atmedia, a WPP Media ügynökségi csoport, a Magyar Telekom és a 4iG részéről. A WPP Media lehetett volna a második legnépesebb csapat a listán, ha nem távozik tőlük Gulyás János, a Wavemaker és Mező László, az EssenceMediacom ügyvezetője. Jelenleg azért vannak hárman a WWP Mediások, mert bekerült Lunczner Ádám a Mindshare-től.
Még két cég akad, ahonnan egynél többen jutottak be a Top 50-be. Az egyik az Indamedia, a másik az IPG Mediabrands. Utóbbi pont most bővült egy fővel, hiszen Spielmann Katalin is bekerült az ügynökség részéről. Az Indamedia esetén pedig említést érdemel, hogy Starcz Ákost és Ziegler Gábort számoltuk hozzájuk, de tulajdonképpen ide lehetne sorolni Vaszily Miklóst is, aki – ahogy említettük – a cég egyik tulajdonosa.
Domináns topvezetők
A Top 50-be bekerülő szakembereket érdemes úgy is sorra venni, hogy milyen pozíciót töltenek be. Itt három nagy kategória van, a topmenedzserek, a beosztott vezetők, illetve azok, akik első számú vezetők, egyben tulajdonosok is. Az idén a topmenedzserek vannak a legtöbben a rangsorban, ők adták a Top 50 szereplőinek pont a felét. A felső vezetők-tulajdonosok és a beosztott vezetők nagyjából hasonló arányban osztozkodtak a lista többi részén, az előbbiek aránya 24, az utóbbiaké 28 százalékot tett ki.
Kevésbé egyszerűen meghatározható és eléggé ingoványos terület, hogy a listán szereplők közül kit tartunk politikához köthetőnek. A Top 50 első két évében ennek a körnek még nem nagyon volt meghatározó szerepe az összeállításban. Ha a 2008-as rangsorban valakire nagyon rá akarjuk sütni ezt a bélyeget, akkor a jelenleg börtönbüntetését töltő Gyárfást Tamást és a Magyar Rádió akkori elnökét, Such Györgyöt említhetjük.
Az elmúlt években és az idén is ez az arány valahol 14-16 százalék körül alakul. Ebből a szempontból 2012 számított kiugró évnek, akkortájt úgy számoltunk, hogy a Top 50 szereplőinek közel a negyedénél van valamekkora politikai hátszél vagy kötődés.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.