A korábban vártnál lassabban nőhet idén a reklámpiac

Erre az évre 6,2 százalékos reklámpiaci növekedést jelez előre a WARC Media legújabb, múlt héten publikált tanulmánya, a globális reklámköltés 1160 milliárd dollár lehet 2025-ben. A növekedés üteme fél százalékponttal elmaradhat attól, ami a márciusi prognózisban szerepel. A negatív változás oka, hogy a kulcsfontosságú ágazatok a hirdetési költéseikkel is reagálnak az egyre nagyobb piaci volatilitásra.

A WARC elemzése szerint olyan, kiemelt fontosságú szektorok, mint a kiskereskedelem (-6,1%) és az autóipar (-4,0%) csökkenthetik idén a reklámköltést, míg a technológiai és a CPG-márkák hirdetési kiadásainak növekedése a korábbi ütemhez képest visszafogott lesz.

Az autóipar tavaly 56,8 milliárd dollárt fordított reklámra, amelynek közel egynegyedét (22,9%) prémium videóformátumokra költötték, de a kiadások idén várhatóan 4%-kal csökkennek, mivel a gyártás megtorpan, és a legfontosabb szereplők visszafogják a márkaépítést. A költéseket a videóról a digitális platformok felé terelik át, és a közösségi hirdetésekre fordított autóipari kiadások 2025-ben először fogják meghaladni a lineáris televíziós költést. A Warc elemzői azzal számolnak, hogy az ágazat hirdetései jövőre 7,5%-al, 58,6 milliárd dollárra nőnek.

A kiskereskedelem, amelynek reklámköltése idén 166,1 milliárd dollárt tesz ki (a globális reklámpiac 14,3%-a), a 2024-es szinthez képest 6,1%-os visszaeséssel néz szembe. Ez nagyrészt a kulcsfontosságú árukra és nyersanyagokra kivetett közelgő amerikai kereskedelmi vámokat tükrözi, amelyek várhatóan növelik a globális kiskereskedők költségeit, különösen azokét, amelyek nagymértékben függnek a kínai importtól, mint például az Amazon és a Walmart.

A technológiai és elektronikai szektor idén várhatóan 90,3 milliárd dollárt költ reklámra. Az 5,5%-os éves növekedést a márciusi +6,2%-os előrejelzéshez képest csökkentették. Ez egyébként jelentős lassulás a tavalyi 24,3%-os növekedéshez képest. A vámtarifák arra késztetik az ágazatot, hogy a hardverek árréscsökkenése elleni védekezés érdekében kiigazítsa a piacra jutási stratégiákat, és a beruházásokat a kevésbé érintett régiók vagy más termékcsaládok felé terelje.

A fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok a világjárvány óta a leggyengébb első negyedévi árbevételüket tapasztalták. Emellett a kínai importra kivetett 145%-os vámok, valamint a Kanadából és Mexikóból származó árukra kivetett további vámok miatt a CPG-vállalatoknak komoly zavarokkal kell szembenézniük az ellátási láncukban.

A WARC várakozásai szerint az alapvető CPG-ágazatok, például az üdítőitalok (+7,1%), a piperecikkek és kozmetikumok (+7,2%), valamint a háztartási és háztartási cikkek (+4,2%) idén globális szinten növekedést könyvelhetnek el a reklámköltésben, bár 2024 óta mindegyikben jelentős lassulás tapasztalható.