
A Black Friday az impulzív, felesleges költésre ösztönöz az időnyomással és a korlátozott készletekkel. Ez felesleges terhet jelent vásárlónak és eladónak egyaránt. A jelenség már ellenmozgalmat is szült, miközben egyre többen keresik a tudatos, környezetkímélő alternatívákat. A Jófogás szerint ez nem jár lemondással, csak más szemléletre van szükség.
A Black Friday évről évre vásárlási lázat gerjeszt, és egyre nő a társadalomra és a környezetre gyakorolt nyomás is. A Jófogás álláspontja szerint azonban ez a stressz felesleges, és a tudatos vásárlás sem jár lemondással. Ezt hangsúlyozza őszi zöld kampánya is, amely a fenntarthatóságra hívja fel a figyelmet.
Ezek a Black Friday árnyoldalai
A Fekete Péntek 2014-ben jelent meg Magyarországon, és mély nyomot hagyott a magyar társadalomban. Az eredetileg egynapos, készletkisöprés jellegű kampány nem egy az egyben érkezett meg a tengerentúlról: az USA-ban szigorúan november utolsó péntekjén, hálaadás előtt megtartott karácsonyi szezonnyitó időpontja, hosszúsága, rendszeressége is mutálódott Magyarországon. Volt, aki évente többször is megrendezte, volt, aki már november első/második péntekjén megtartotta, és akadtak, akik egész novemberben akcióztak Fekete Péntek címszó alatt. A vásárlók viszont bizalmukat vesztették, és sokan ma már nem hisznek a „nagy leárazások” ígéretében – az impulzív vásárlás gyors öröme hamar múlik, miközben a környezetre és a pénztárcákra egyaránt súlyos terhet ró.
Persze a probléma nem is önmagával a vásárlással, hanem kifejezetten a felesleges vásárlással van. Mindig pozitív, ha egy vágyott tárgyat vagy szükséges eszközt az átlagosnál olcsóbban tudunk beszerezni. Azonban úgy tűnik, hogy a fekete pénteki nyomás inkább az emberek gyors endorfinsokkját és meggondolatlanságát eredményezi. Erről árulkodik az is, hogy egy felmérés szerint a Black Friday alkalmával megvásárolt termékek akár 80%-a - a csomagolásokkal együtt - a szemétben végzi.
Vannak viszont a Black Friday akcióknak más, elsőre láthatatlannak tűnő káros hatásai is. Egy friss tanulmány szerint ugyanis 2023-ban a levegő károsanyag-terhelése közel duplájára nőtt (194%) Európában ebben az időszakban. Ezt nemcsak a futárcégek, hanem az időszakra felpörgetett gyártás, a csomagolás és a hulladéktermelés együttes hatásai okozzák, pedig klasszikusan a beragadt áruházi készletek kisöprése, és a karácsonyi szezon termékeit előkészítő akció volt ez.
Nem kell lemondanunk a kedvezményekről
A tudatos vásárlás nem azt jelenti, hogy kimaradunk mindenből, csupán elkerüljük a vásárlási lázat csak azért, mert valamit 20%-kal olcsóbban vehetnénk meg. A Jófogás évek óta a tudatos vásárlásra hívja fel a figyelmet. Az apróhirdetési oldal adatai szerint a magánszemélyek közötti árucsere iránti igény folyamatosan nő, ami jól mutatja, hogy a társadalom készen áll a fenntarthatóbb vásárlási szokások kibővítésére. Az őszi zöldkampány során is ez került előtérbe: mindenki adjon új esélyt a tárgyainak.
Ezt hangsúlyozta Kökény Dávid, a Jófogás termék- és üzletfejlesztési igazgatója: “A Black Friday elsőre nagyon vonzónak tűnhet, de vannak olyan alternatívák, amelyekkel nemcsak pénz takaríthatunk meg, de a környezetet is óvhatjuk. Az apróhirdetési platformunk a körforgásos gazdaság egyik alappillére, amivel nemcsak a tárgyaknak adhatunk új esélyt, hanem fenntarthatóbb életvitelt is folytathatunk. Ezért indítottuk el idén is a zöld kampányunkat, amely a környezetkímélő és tudatos adás-vételek tökéletes alapját adja- mindezt már egy teljesen új online köntösbe öltöztetve, hiszen október közepétől elérhető a teljeskörű online fizetés és szállítási szolgáltatásunk is.”
Semmit sem vásárolni is egy döntés
Egyre többen látják át a túlfogyasztás hátrányait, ezért ellenmozgalom is indult ellene. A Ne vegyél semmit nap (Buy Nothing Day) már több országban is jelen van, köztük Kanadában, Finnországban és az Egyesült Államokban is. Az “ünnepet” egy kanadai művész, Ted Dave találta ki, amit aztán az Adbusters magazin promótált. Általában a Black Friday napján, vagy másnap tartják meg.
“Az előttünk álló időszak az egyik legforgalmasabb az évben, amikor könnyebb rossz vásárlási döntéseket hozni. Törekedjünk arra, hogy minél tudatosabbak legyünk, és ne vásároljunk felesleges tárgyakat. Ha mégis megtettük, gondoskodjunk róla, hogy a számunkra már nem hasznos, de másnak még értéket jelenthető termékeket ne dobjuk ki a kukába.” - zárta gondolatait Kökény Dávid.












