Bán Zoltán a digitális Top 50 élén

Idén Bán Zoltán, a Net Média Zrt. vezérigazgatója végzett az élen a Marketing&Media magazin digitális Top 50 rangsorában. A 2024-es listavezető, a partizános Gulyás Márton a második helyen végzett, a harmadik pedig a Profession.hu vezetője, Martis István lett. Idén a rangsor szereplőinek legnagyobb részét a topvezetők adták, és folytatódott az a trend, hogy csökken az e-kereskedelemben érdekelt szakemberek száma.

(kiemelt képen balról jobbra: Gulyás Márton, Bán Zoltán, Martis István)

Az évek tapasztalata azt mutatja, hogy a digitális Top 50 élmezőnye jóval dinamikusabban változik, mint a médiapiaci Top 50-é, ahol gyakrabban találkozunk állandó nevekkel az élbolyban. Itt sokkal inkább érvényesül a piac mozgékonysága és az új szereplők gyors előretörése. Három évvel ezelőtt Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője állt a rangsor élén, őt tavalyelőtt Bán Zoltán, a Portfolio.hu-t is működtető Net Média Zrt. vezérigazgató-társtulajdonosa követte. Tavaly újabb váltás történt, Gulyás Márton, a Partizán alapító főszerkesztője került az első helyre. Az idén ismét változás volt az élen, visszatért a korábbi listavezető, Bán Zoltán.

Ugyanakkor az elmúlt évek első helyezettjei is ott sorakoznak az élmezőnyben, hiszen Gulyás Márton a második, Bíró Pál az ötödik helyen végzett, emellett hatalmas előrelépéseket is látni az első öt helyen. A harmadikon végzett Martis István, a Profession.hu-t vezető szakember egy éve még a 24. volt, a negyedik Lunczner Ádám, a Mindshare innovációs igazgatója pedig tavaly ilyenkor a toplista 49. helyén tűnt fel.

A technológiai és hirdetési területeket a lista első tíz helyezettje között Lunczner Ádám (Mindshare) és Bíró Pál (Google Hungary) képviselik: előbbi az integrált médiatervezés új irányát építi, az utóbbi által képviselt techóriás pedig olyan fejlesztéseket jelentett be, mint a kvantumprocesszor vagy az új Pixel-szériás mobilok. A hazai hírmédia jelenlétét erősíti a hatodik helyen álló Pető Péter (24.hu) – náluk az előfizetéses modell bevezetése volt az elmúlt időszak legfontosabb üzleti lépése. Starcz Ákos idén a hetedik helyen végzett, az általa irányított Indamedia a médiaportfólió bővítése mellett a rendezvénypiacon is új irányokat nyitott. Őt Csiszár Gergő követi, aki az influencer szektor egyik legkomplexebb platformját építi a PFR Group alapító-vezérigazgatójaként. A kilencedik helyen Sárospataki Albert következik, aki a Billingo online számlázó vezetőjeként új fizetési megoldásokkal segíti a kkv-k digitalizációját. Az Atmedia Csoport digitális osztályvezetője, Erdélyi Eszter lett 2025-ben a tizedik helyezett – ő az egyik legnagyobb hazai digitális hirdetési médiaügynökségi portfóliót felügyeli.

Cserélődő szereplők

Az elmúlt évek tapasztalata az, hogy nagyjából állandó szinten mozog az 50-es lista cserélődése. Ez azt jelenti, hogy egyik évről a másikra jellemzően a rangsor negyede vagy legfeljebb harmada szokott változni. Tavalyelőtt 28 százalékban, 2024-ben 24 százalékban újult meg a Top 50, míg az idén a tavalyi esztendőhöz hasonlóan 24 százalékot tett ki a cserélődés.

A digitális Top 50 rangsorban évek óta a Topvezetők-digitális szakemberek számít a legnépesebb kategóriának. Tavaly a listán szereplők 38 százalékát adták, míg az idén a 36 százalékát. Sokáig a második legnagyobb kategória volt az E-kereskedők, és 2023-ig azt láttuk, hogy évről évre növekszik a listás részarányuk, hiszen két éve még a helyek 26 százalékát foglalták el. Akkortájt viszont megtört a lendületük, tavaly a 24, most pedig a 20 százalékát teszik ki a Top 50-nek. Ebben szerepe van annak, hogy megtört a korábbi évtizedek vágtató növekedése a lokális e-kereskedelmi szereplők körében, miután komolyan előretört a kínai konkurencia.

Hosszú éveken át a legkisebb kategóriának számított az Alapítók-innovátorok, azonban az E-kereskedelmi szereplők csökkenő száma miatt feljöttek a második helyre, a listás pozíciók 24 százalékát foglalva. A Véleményvezérek-főszerkesztők kategóriában az elmúlt években volt egy csökkenő trend, ami mostanra megállt. Három éve a 28, tavalyelőtt a 22 százalékát adták az 50-nek. Az elmúlt évben 20 százalékra csökkentek, viszont ezen a szinten megálltak, és a 2025-ös rangsorban is a listás szereplők ötödét adták.

Gyors reagálásra és kiszámítható működésre építő stratégia a nyerő

A lista alapján azok tudtak az élvonalban maradni, akik a mesterséges intelligenciát (MI) nem külön projektként kezelik, hanem a napi működésbe integrálják és időben felkészülnek a vele járó változásokra. A médiacégeknek egyszerre kell újraértelmezniük tartalom-előállítási folyamataikat és finomhangolniuk előfizetéses modelljeiket. A hirdetési piacon a kampánytervezés, a mérés és a kreatív folyamatok is MI-támogatással működnek. A digitális szolgáltatóknál – HR, e-kereskedelem, fintech – az adatvezérelt döntések és az automatizáció váltak alapvetővé. A Marketing&Média főszerkesztője, Simon Krisztián szerint ma már nem az a kérdés, ki használja a mesterséges intelligenciát, hanem az, hogy kik azok, akik minél gyorsabban üzleti előnnyé tudják alakítani.

A TOP50 Digitális vezető lista arra is rávilágít, hogy a piacon továbbra is az a legeredményesebb stratégia, amely egyszerre épít a kiszámítható, hosszú távú működésre és a gyors reagálásra. A tartalomplatformoknál ez új szolgáltatások, formátumok és üzleti modellek kipróbálását jelenti, összhangban a közönségigények gyors lekövetésével. A digitális szolgáltatóknál pedig olyan fejlesztéseket, amelyek az alapinfrastruktúrára épülve képesek rövid időn belül új terméket vagy funkciót létrehozni.

 

A következő napokban interjúkkal, elemzésekkel jelentkezünk majd a digitális Top 50 kapcsán az mmonline.hu-n.