Értékben 4,5 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2016 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest – derül ki a Nielsen adataiból. Az európai átlag 1,8 százalék volt. A kontinens alacsony növekedésű piacnak számít, enyhe emelkedéssel.
Az első három negyedéves időszakban negatív tartományban mozgó mennyiségi eladás csökkenése az utolsó negyedévben megállt és enyhe, 0,4%-kos emelkedést produkált Magyarországon. Az európai átlag 0,8 százalékos növekedést mutat. Nálunk az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,1 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában átlagosan 0,9 százalékkal emelkedtek az átlagos egységárak.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 4,3%-kal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 5,2%-kal.
„Az előző negyedévek alacsonyabb élelemiszerpiaci bővülése után örömteli a piac szignifikáns növekedése. Mindez, a vegyi áruk piacának stabil bővülése mellett, új lendületet adott a negyedik negyedévre a teljes, Nielsen által mért FMCG-piacnak. Az árszínvonal-növekedés mögött olyan, most már tartósnak mondható trendek állnak, mint az eladások drágább csatornák felé tolódása és a márkás és sajátmárkás termékek piacára egyaránt jellemző prémiumizáció” – mondta Homonnai Balázs, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatokért felelős vezetője.
Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2016 utolsó negyedévében Törökországban mérték (+8,8%). Majd következik Lengyelország (+4,7%), Magyarország (+4,5%), Csehország (+4,2%) és Portugália (+4,0%). Sereghajtó Finnország (-3,5%), előtte áll Görögország (-2,9%), Dánia (+0,2%), Németország (+0,3%) és Belgium (+0,6%). Az öt nagy nyugat-európai piac közül a legnagyobb növekedést Spanyolországban mérték (+3,6%), ezt követi Olaszország (+1,6%) és Franciaország (+0,8%).
Európában a gazdasági növekedés mértéke stabilan 1,3%-on áll, ugyanakkor a néhány nagyobb országban tapasztalható bizonytalan politikai környezet negatívan befolyásolta a fogyasztói bizalmat 2016-ban. Emellett az ipari növekedés mértéke kisebb volt a tavalyi év során, és a +0,4%-os értékbeli növekedés utoljára 2013-ban volt ennyire alacsony. Viszont 2016 második felében erősebb nominális növekedést figyelhettünk meg és javult a mennyiségi forgalom is – többek között a közép-európai országoknak köszönhetően.
Régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Lengyelország (+4,7%), Csehország (+4,2%), Ausztria (+3,4%) és Szlovákia (+3,3%).