A múlt évben 41,8 milliárd eurós volt az európai online hirdetési piac, ez 12,2 százalékos bővülést jelent 2015-höz képest – derül ki az IAB Europe héten nyilvánosságra hozott elemzéséből. A felmérés szerint a vizsgált 27 piac közül Romániában volt a legnagyobb, közel 37 százalékos a fejlődés, a legtöbbet pedig az Egyesült Királyságban költötték netes reklámokra. Az elemzés szerint a mobil és a videós hirdetések a növekedés fő mozgatórugói.
A kutatásban megvizsgált 27 európai piac mindegyikén növekedést mértek az online hirdetési költésekben, 20 országban tíz százalékot meghaladó mértékű volt a fejlődés, míg három piacon a 30 százalékot is felülmúlta. A leggyorsabban Romániában bővült az internetes reklámköltés tavaly, éves összevetésben 36,9 százalékos növekedést mértek, Szlovéniában 32,2 százalékosat, míg Írországban 31,4 százalékos volt bővülés tavaly 2015-höz képest.
Az IAB Europe elemzése alapján a mobil platform meghatározó szerepet játszik a fejlődésben, a múlt évben 50 százalékos növekedést produkált ez a szegmens az egy évvel korábbihoz képest. A mobil térhódítását jól mutatja, hogy a display területen már 33,3 százalékos volt a részesedése tavaly. Szintén jelentős mértékben hozzájárul a piac bővüléséhez a videós hirdetés, ami 2016-ban a teljes display szegmens 18,2 százalékát adta már.
A display hirdetésekre egyébként 16 milliárd eurót költöttek tavaly a vizsgált 27 országban, ami éves összevetésben 13,8 százalékos bővülést jelentett. Az online hirdetési piacból a legnagyobb szeletet továbbra is a keresésekhez kapcsolódó reklámok hasítják ki, ezekre tavaly 19,1 milliárd eurót fordítottak, ami 12,9 százalékos növekedést jelentett 2015-höz képest.
A legtöbbet, 14,2 milliárd eurót az Egyesült Királyságban fordították netes reklámra, a szigetország európai dominanciáját jól mutatja, hogy ez több mint kétszerese a második legnagyobb piacnak számító németországi költésnek. Az európai online hirdetési piac fejlődését jól mutatja, hogy 2006 óta, amióta az IAB Europe méri az összesített költést, több mint hatszorosára bővült a szegmens.
Magyarországon tavaly 68,38 milliárd forintos volt az online hirdetési szektor az IAB Hungary által közölt adatok alapján, ami éves összevetésben 22 százalékos bővülést jelentett. Ezzel a növekedéssel egyébként Magyarország a hatodik leggyorsabban fejlődő piac volt a felmérés során vizsgált országok között.