- Hirdetés -

Hatalmasat zuhant Simicska médiabirodalmának bevétele

|

A nagy szakítás Simicska Lajos és Orbán Viktor között igencsak éreztette hatását a milliárdos nagyvállalkozó médiacégeinél, a hozzá és üzlettársaihoz köthető vállalatok együttes árbevétele két év alatt 20 milliárd forinttal csökkent a Marketing&Media magazin összeállítása szerint. A tavalyi volt az első év, amikor a médiabirodalom összességében veszteséget termelt, miközben a riválisoknak nagyon jól fut a szekere.

 

Nyolcvanmilliárd forint, a Napi.hu legfrissebb, A 100 leggazdagabb kiadványa szerint ekkorára tehető Simicska Lajos vagyona. A nagyvállalkozónak szüksége is lesz a tartalékaira, ugyanis a médiapiaci érdekeltségeiből tavaly óta zsebbe nyúlós történet lett, és a trendek alapján ez csak rosszabb lesz.

 

A Simicska, valamint a vele együtt mozgó, Fonyó Károly és Nyerges Zsolt nevével fémjelzett médiabefektetői kör privilegizált helyzete 2010-től 2014 őszéig tartott, és a 2015. eleji G-nap után fordult nagyot. Simicskáéknak nem is az jelenthet új helyzetet, hogy nincs hátszelük – hisz ahhoz hozzáedződhettek a 2010 előtti időszakban –, inkább az, hogy kifejezetten ellenszélben kellene fenntartaniuk a médiaérdekeltségeiket. Elég csak arra gondolni, hogy a közterületi piac új szabályozásából várhatóan a Mahir Cityposter és a Publimont jön majd ki a legrosszabbul.

 

Összement a birodalom

 

Simicska és társainak tíz legjelentősebb médiavállalata 2014-ben együtt 32,3 milliárd forint árbevételt ért el. Mindegyik társaság kivétel nélkül nyereséget termelt, összességében 7,8 milliárd forintot. A nagy törés 2015-ben jött, amikor a cégek együttes árbevétele 10 milliárd forintot zuhant, a nyereségük pedig már csak 1,8 milliárdot tett ki.

 

Még az utóbbi sem nézett ki rosszul, de akkor már lehetett sejteni, hogy a 2016-os év még rosszabb lesz, hiszen a korábban milliárdos profitot termelő Advenio Zrt. rádiójának, a Class FM-nek lejár a frekvenciajogosultsága. Ennek megfelelően a tavalyi év pocsék is lett a cégcsoport szempontjából. A nagyvállalkozóhoz köthető társaságok együttes árbevétele 16,1 milliárd forint volt. Amennyiben ebbe nem számoljuk bele az év folyamán értékesített Advenio Zrt.-t, akkor pedig csak 12,8 milliárd forintot tett ki a „Simicska Médiacsoport” árbevétele. Azaz a bevételeik két év alatt közel harmadára estek.

 

Az adózott eredmény szempontjából sem volt jó évük, hiszen bár maradtak nyereséges cégeik, összességében 355 millió forintos mínusszal zárták az évet. Sőt, amennyiben ebbe nem számoljuk bele az Advenio Zrt.-t, akkor tavaly 909 millió forint veszteséget termeltek a médiaérdekeltségeik.

 

A cégcsoport legveszteségesebb tagjainak a Hír Tv-t és a Magyar Nemzetet működtető társaságok számítanak, ráadásul úgy, hogy egy évvel korábban még mindkét cég profitot termelt. A Hír Tv Zrt. vesztesége elérte a 770 millió forintot, a Nemzet Kft.-é pedig 762 millió volt. A Hír Tv árbevétele egy év leforgása alatt 1,3 milliárd forinttal zuhant.

 

A Magyar Nemzet kiadójának árbevétele tavaly közel 1,2 milliárd forinttal csökkent, és így éppen csak meghaladja az egymilliárd forintot. A beszámolójuk szerint a lapeladási bevételük 866 millióról 611 millió forintra esett. Azonban a hirdetések terén ennél jóval nagyobbat buktak, hiszen a korábbi 1,15 milliárdos bevételükből mindössze 276 millió forint maradt.

 

Az új kedvencek

 

Amíg a Simicska-féle médiaérdekeltségek többsége üzletileg kókadozik, addig a velük szemben létrehozott új médiacégek gyönyörűen muzsikálnak. Győri Tibor és Habony Árpád közös vállalata, a Modern Media Group Kft. a korábbi 803 millióról tavaly 1,9 milliárd forintra növelte az árbevételét. A nyereségük ezzel párhuzamosan 204 millióról 54 millióra csökkent, ami mögött a Lokál napilap elindításával kapcsolatos költségek állhatnak. Az ingyenes Lokál-lapok mellett szintén ehhez a céghez tartozik az állami hirdetésekkel ugyancsak kitömött 888.hu is.

 

Brutálisan jó éve volt az egykori Simicska-bizalmas, Liszkay Gábor által tulajdonolt Magyar Idők Kft.-nek. A napilapkiadó társaság árbevétele 2,4 milliárd forintra ugrott, a korábbi év 343 milliós veszteségét pedig 342 millió forintos nyereségbe fordították át. Ettől függetlenül a beszámolójukból kiderül, hogy Liszkay az idén eladja a céget az általa irányított Mediaworks Zrt.-nek. Az ezzel kapcsolatos költségekre – például végkielégítések – egy 90 millió forintos céltartalékot is elkülönítettek.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...