Jó évet zártak a nagy hazai sörgyárak, és az idei szezon, különösen a forró nyár miatt, hasonló eredményekkel kecsegtet. A nagy gyártók az új ízekben és a fesztiváljelenlétben bíznak, mindeközben reneszánszukat élik a kisüzemi sörfőzdék.
Bors Kata, a Heineken Hungária kommunikációs vezetője szerint 2016-ban a sörpiacon tapasztalható kedvező trendek következtében növekedett a gyártók árbevétele is. „A tavalyi év a prémiumsörök éve volt, a sörkülönlegességek és a cseh sörök nőttek átlagon felül. A nemzetközi, illetve hazai középáras termékek szegmense egy több évig tartó csökkenés után 2016-ban stabilizálódott, ez a kedvező elmozdulás 2017-re is lendületet ad a piacnak. Emellett megállni látszik a gazdaságos sörök szegmensének előretörése, így éves szinten összességében arra számítunk, hogy a piac stabil marad” – emelte ki a szakértő.
„Kihívásokkal teli év van mögöttünk: a kedvezőtlen időjárást a labdarúgó-válogatott Eb-szereplése csak részben tudta ellensúlyozni, a hajnali órákra eső olimpiai játékok hatása pedig elhanyagolható volt. A forgalmat a prémiumsörök már 2015-ben is pozitív trendje húzta, ahol két számjegyű a növekedés, emellett a mérleget pozitív irányba döntötte a gazdaságos szegmens növekedése és az export” – mondta el Szederkényi Zita, a Dreher Sörgyárak kommunikációs vezetője.
Az előzőektől eltérő eredményről számolt be a Borsodi. „A tavalyi évet meghatározták a szélsőséges időjárási körülmények, elsősorban ennek tudható be, hogy a 2015-ös évhez képest enyhe csökkentést tapasztalhattunk a söreladások volumenében. Várakozásaink az év hátralévő részére annak ellenére kedvezők, hogy összességében stagnáló piacról beszélünk” – mondta el Peresztegi Ágnes, a Borsodi Sörgyár marketingigazgatója.
Nyári pezsgés
A nyár egyértelműen a könnyedebb, gyümölcsösebb sörökről szól, ezért a nagy gyártók is jellemzően ilyen termékekkel készülnek a szezonra. A Dreher idei újdonsága az Arany Ászok márka esetén a pasztőrözés nélkül készült Frissenszűrt. A D24 új, Egzotikus Citrom ízesítésű variánsa is jól teljesít. A Dreher nagy sikereket ért el tanksöreivel, ezért igyekeznek minél több helyre eljuttatni azokat. Emellett az idén is készülnek új komlós termékekkel. A Pilsner Urquell pedig két márkanagykövet segítségével járja az országot.
Az idén a Borsodi jelen lesz a fő gasztronómiai és sörös eseményeken. „A nyár legnagyobb sikerének a Soproni Óvatos Duhaj IPA bizonyul, hiszen a kereslet már most, a bevezetés alatt is többszöröse annak, amire számítottunk. Így már az első évben a kapacitásbővítésen dolgozunk” – mondta el Bors Kata.
A két számjegyű növekedést elkönyvelő Natur Zitrone radlerek új ízekkel egészülnek ki, elérhető lesz a grapefruit és a bitter lemon ízesítés, emellett meggy-citrom variánssal bővül a Soproni Radler család. A Heineken is előrukkolt egy különleges újdonsággal, az alkoholmentes Heineken 0,0-val.
Sokszínű trendek
Reneszánszukat élik a kisüzemi főzdék, a különféle sörösfesztiválokon vagy a romkocsmákban sorra kóstolhatjuk a hazai kézművessöröket, azonban ez a szegmens csak most kezd igazán beindulni. A kilencvenes években 400 sörfőzde volt Magyarországon, a kétezres évek elején pedig csak 10-12. Ma nagyjából 60-70 főzdének van érvényes működési engedélye.
A kisüzemiek esetén a kereslet teremtette meg a kínálatot: ma divat a kézművessör. Ez a trend a nyolcvanas években az Egyesült Államokból érkezett Európába. „Sok régen elfeledett sörtípust elevenítenek fel a kicsik, amelyekről a nagyok a túl költséges gyártás miatt mondtak le. Az olyan országokban, ahol nincs nagyobb sörkultúra – így Magyarországon is – unalmas, egyenízű lett a sörpiac. Ebbe a résbe tudtak belépni a kisüzemek. A nagy gyárak árversenybe kergették egymást, kénytelenek olcsó, nagy mennyiségű, gyorsan előállítható termékeket készíteni” – mutatott rá Bukovinszky Béla, a Szent András Sörfőzde ügyvezető igazgatója.
Nem tekinti közvetlen konkurenciának a nagy sörgyártók termékeit Radányi Orsolya, az Etyeki Sörmanufaktúra ügyvezető igazgatója. „Más a technológia, más minőségű alapanyagokat használunk. Mások a fogyasztói elvárások is egy kisüzemi és egy tömegsörrel szemben. Ezt a különbséget kell még jobban tudatosítanunk a fogyasztókban” – hangsúlyozta.
A fröccsdivat után most kezd visszajönni Magyarországra a sördivat. Ma már a partikon és a fiatalabb hölgyek kezében is látni söröskorsót. A nőket is meg tudta szólítani a sör, és ebben nagy szerepük van a kisüzemeknek, amelyek érdekes söröket készítenek. A nagyok pedig a Sör, mi több kampánnyal igyekeznek divatossá tenni a folyékony kenyeret. „A kisüzemi sörfőzdék a termékeik különlegessége és az árkategória miatt a prémium és a szuperprémium kategóriában versengenek a nagyokkal” – mondta el Bukovinszky Béla.
Kalocsai Magdolna
(Cikkünket teljes terjedelmében elolvashatják a Marketing&Media legújabb számában.)