A kis- és középvállalkozások jelentik az újautó-piac motorját annak ellenére, hogy a válság elmúltával a magánszemélyek is lassan visszatérnek a személygépkocsik piacára. A nagyvállalati, versenyeztetett és kötött szabályok szerinti értékesítés mellett egyre fontosabbá válnak a kkv-k, amelyek más szempontok alapján döntenek, mint a nagyobb vállalatok.
A gazdasági válsággal padlóra került újautó-eladások az évek alatt valamelyest magukra találtak, ám strukturális változásnak tekinthető, hogy ma már a céges, azon belül is a kkv vevők jelentik a legfőbb érdeklődői kört.
„Már három éve megszületett a döntés a rüsselsheimi központunkban arról, hogy a kkv-szektorban történő értékesítést a fókuszba kell helyezni egész Európában” – mondta el lapunknak az Opel Magyarország ügyfélkapcsolati igazgatója és b2b projektmenedzsere. Jancsó Gyula hozzátette: ennek fő oka, hogy a döntést megelőző években a leglátványosabban ez a szegmens fejlődött, és várhatóan ebben maradt is még növekedési lehetőség. A szakember szerint ennek hátterében az áll, hogy a válságot követő években világos lett a piac számára: a magánszemélyek, mint vevők, gyakorlatilag eltűntek. „Csak a céges vevőkre lehetett alapozni, itt pedig meg kell különböztetni a nagyvállalati, egyedi szerződéseket kiharcoló cégeket, és a kkv-szektort.”
Utóbbi terület sajátja, hogy az értékesítésbe sokkal több időt és energiát kell fektetni, hiszen itt nem lehet egy megállapodással egyszerre több tucat autót eladni. „Ennek köszönhetően az értékesítés stílusa is megváltozott az elmúlt években, a tipikus ügyfélkörrel készült interjúk ugyanis igazolták azt az előfeltevést, hogy a kkv-szektor nem csupán racionális megfontolások, vagy car policy alapján választ autót” – tette hozzá Jancsó Gyula.
A kkv-szektorban általánosnak mondható, hogy az ügyfél számára a flottakezelés biztosítása kiemelten fontos, hiszen a kisebb vállalkozásoknál nincs külön részleg erre a feladatra. Olyan egyéb előnyök is döntőnek bizonyulhatnak, mint a 24 órás autó-kipróbálási lehetőség, amelynek során a vállalkozás vezetője a családnak is megmutathatja a kiszemelt gépkocsit.
A vállalati, azon belül is a kkv-s gépkocsibeszerzés egyik tipikus konstrukciója, a lízing is szépen terjed, az adatok szerint egyre népszerűbb ez a forma az autópiacon. Az elmúlt öt év legjobb eredményét érte el a lízingpiac: az idei első félévben 279,4 milliárd forintra, 19 százalékkal nőtt az új finanszírozott összeg az egy évvel korábbihoz képest – közölte a Magyar Lízingszövetség a közelmúltban. A járműfinanszírozásban a személyautókra és kisteherautókra megfinanszírozott összeg 20 százalékkal 85 milliárd forintra nőtt, igaz, a jelek szerint kezdenek visszatérni a magánszemélyek is. Ennek a szegmensnek az autóvásárlásainál a finanszírozott összeg jelentősen, 72 százalékkal nőtt, ám ez nominálisan 7,7 milliárd forintos emelkedést jelent csak, hiszen összességében a vállalatinál jóval kisebb szegmensről van szó.
A lízingpiac növekedése némileg meglepő, mivel már tavaly és a megelőző években is jelentősen bővült a terület idehaza, és a legtöbb elemző úgy vélte, hogy a további bővülés helyett megtorpanás, és esetleg szinten maradás várható idén. A jelek szerint azonban ez nem következett be, és egyelőre úgy tűnik, van még mozgástér a további növekedésre a lízingpiacon.