A fintech vállalkozások lényegi változásokat hoztak a pénzügyi szolgáltatók közötti verseny alapjaiban, azonban magát a versenykörnyezetet még nem alakították át – derül ki a Világgazdasági Fórum és a Deloitte Consulting tanulmányából. Erősödik a digitális platformok szerepe, és egyre fontosabb az ügyfélélmény.
A „Beyond Fintech: A pragmatic assessment of disruptive potential in financial services” című közös jelentés egy három éves, a fintech vállalkozások pénzügyi szektorban játszott szerepét vizsgáló kutatás eredménye. Az elemzés utolsó fázisa a Deloitte és a Világgazdasági Fórum 2015-ös jelentésének eredményeire épül, amely a pénzügyi szolgáltatási ökoszisztémát átalakító erők szélesebb körű feltárására összpontosított.
„A fintech cégek megváltoztatták az innováció ütemét és átformálták a vevők elvárásait a pénzügyi szolgáltatások terén, lefektetve az alapokat az iparág jövőbeli átalakulásához, de magát az ökoszisztémát nem változtatták meg” – mondta el Mérth Balázs, a Deloitte Magyarország pénzintézetekért felelős vezetője.
Az elkészült tanulmány 8 meghatározó trendet azonosított, amelyek alapjaiban változtatják meg a versenykörnyezetet a pénzügyi szolgáltatások piacán.
Digitális platformok erősödése
A pénzügyi szolgáltatások esetében azok a platformok jelentik a jövő domináns üzleti modelljét, amelyek lehetővé teszik, hogy egy csatornán keresztül több különböző pénzügyi intézménnyel is kapcsolatba kerülhessenek a fogyasztók. Ezen platformok – mint például a nyitott banki szolgáltatások – térhódítása azt eredményezi, hogy egy konkrét intézmény helyett egymással felcserélhető szervezetek formálják át a pénzügyi szolgáltatások piacát. A platformüzemeltetőknek a teljes ökoszisztémát menedzselniük kell, kiegyensúlyozva a fogyasztói igényeket és a termékfejlesztést.
Pénzügyi szabályozás regionális hatása
A globális vállalkozásoknak is szükségük van különböző helyi stratégiákra azért, hogy kiaknázzák a régiós adottságokban rejlő versenyelőnyt és integrálódjanak a lokális ökoszisztémába. A fintech vállalkozásoknak is komoly akadályt jelenthet, hogy különböző jogi környezeteknek kell megfelelniük, még ha a technológia csökkenti is egy-egy piac esetében a belépési korlátokat. Ebből adódóan a klasszikus pénzügyi szolgáltatók vonzó partnerek lehetnek számukra az új piacokon történő megjelenéshez, ami elengedhetetlen a gyors növekedéshez.
Ügyfélélmény
Ha a hagyományos pénzügyi szolgáltatók növelni akarják az ügyfélélményt, és ki akarják használni a rendelkezésre álló adatokban rejlő újabb bevételszerzési lehetőségeket, jobban kell támaszkodniuk a nagy technológiai társaságok felhőalapú infrastruktúrájára. A pénzügyi szolgáltatóknak el kell dönteniük, hogy megőrzik-e függetlenségüket a technológiai vállalkozásoktól, vagy megkockáztatják, hogy teljesen függővé válnak az ő újításaiktól.
Költségkommoditizáció
A pénzintézeteknek óriási nyomást jelent a költségek csökkentése, így a költségelőny már nem versenyelőny többé.
Értékláncon belüli nyereség újraelosztása
Az új technológiák lehetővé teszik, hogy az értéklánc különböző részein elhelyezkedő szereplők más szerepekben jelenjenek meg, ezáltal valósul meg a nyereség újraelosztása.
A nagy technológiai cégek jelentősége nő
A pénzintézetek a technológia újításokat megkülönböztető faktorként alkalmazzák a piacon, amelyet a nagy tech cégekkel együttműködve tudnak elérni.
Adatvagyon felhasználása és kihasználása
A rendelkezésre álló adatok elemzése egyre fontosabb a szektor számára a megkülönböztetés szempontjából, ugyanis minél több ügyfélinformációval rendelkeznek, annál sikeresebbek ügyfeleik megtartásában.
Mesterséges intelligencia megjelenése
A mesterséges intelligencia megjelenése újradefiniálja a hagyományos, front- és back-office szerepeket, így a pénzintézeteket az eddigiektől teljesen eltérő HR-kihívásokkal állítja szembe.